Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Diagnose 'klepstoter(s) stuk' 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Diagnose 'klepstoter(s) stuk'
Alweer dank voor het uitgebreide antwoord.
Ik ga jouw checklist met de garage bespreken.
Toch nog één vraag: kunnen mogelijke defecten in het LPG-systeem een rol spelen bij de koude start? Dan draait de motor immers op benzine.

12 nov 2010 11:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
nixmit schreef:
Toch nog één vraag: kunnen mogelijke defecten in het LPG-systeem een rol spelen bij de koude start? Dan draait de motor immers op benzine.

Als je een conventionele installatie hebt (geen vialle lpi) zit er een meestal een interface gemonteerd tussen de bedrading van de benzine-injectoren, die kan mogelijk voor problemen zorgen.
Lekkende afdichting van lpg injectoren in het spruitstuk kan voor problemen zorgen, dit valt eigenlijk onder het kopje vacuumlekkage.

En met alle respect voor je idee om mijn checklist met de garage te bespreken, maar ik denk dat ze je dat niet in dank afnemen. Lijkt op de leerling die de leraar te slim af is.

Wellicht is het beter om een ander bedrijf op te zoeken dat wat meer ervaring heeft met lastige diagnoses.

Hobbyauto: Burton Classic zie website

12 nov 2010 22:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Bouwjaar: 2002
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
@ BJG

Over respect gesproken: alle waardering voor jouw even deskundige als waardevolle adviezen!!!

Ik was natuurlijk niet van plan bij de garage te gaan voorlezen uit jouw werk. Maar terloops een paar suggesties laten vallen zou kunnen helpen.

Naar een andere garage gaan in Groningen is niet meer zo gemakkelijk. Dijkstra heeft in de ruime omgeving alle Citroen-dealers opgekocht. Ik weet ook niet of deskundigheid echt ontbreekt. Ik werd alleen gewaarschuwd voor de financiële consequenties van een grondige zoektocht.

Guess what: vorige week kocht ik een flesje additief: TSL à € 25,-.

De eerste dagen gebeurde er al een beetje: geen echt slechte starts meer, maar nog wel wat haperend lopen. Deze week stond de C5 4 dagen stil. Gisteren direct regelmatig lopen na de koude (9 gr C) start. Vandaag weer een perfecte koude start.

Of het nu het dreigement met jouw checklist was, of de TSL, staat wetenschappelijk helaas niet vast: beide oorzaken traden op voor het gevolg, en er is een plausibele theorie.
Kortom: causaliteit in beide gevallen mogelijk ! :mrgreen:
Van Voodoo kan natuurlijk geen sprake zijn, want daar geloof ik niet in.
Thanks for helping!!

13 nov 2010 20:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dat lijkt er dan toch sterk op dat het TSL-additief goed werk gedaan heeft in waarschijnlijk de klepstoters!!

Ik hoop dat het blijvend goed gaat!!

Ik heb het spul zelf nooit gebruikt, maar heb met andere additieven nooit een bevredigend resultaat gekregen.
Het lijkt dus dat TSL een bijzonder goed additief is, en dus waarmaakt wat de fabrikant belooft!

Hobbyauto: Burton Classic zie website

13 nov 2010 22:48
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES

Naar boven
Antwoord met een citaat
Wellicht een overbodige opmerking: is de accu nog in goede conditie? Een zwakke accu geeft bijna identieke verschijnselen. Kijk even naar de datum op de accu.

TSL gebruik ik ook, inderdaad geen 'hangende' kleppen meer - in combinatie met MPM 5W30 motorolie PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04. De 2.0 ltr is gevoelig voor de juiste (synthetische) olie!

13 nov 2010 23:47
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2