
Re: Schakelaar van manueelstand bij automaat
Intussen heb ik in een ander document, dat gaat over de AL4 van de C5, de volgende tekst gevonden:
Citaat:
De selectiehendel wordt door de trapsgewijze schakelcoulisse in de verschillende standen geleid en door een veer naar links gedrukt.
De bediening van de versnellingsbak heeft 5 standen :
Stand "P" : Parkeerstand (blokkeren van de auto)
Stand "R" : Achteruit
Stand "N" : Neutraalstand
Stand "D" : Controleer of de bevestigingen houden (automatisch en autoadaptief schakelen tussen 4 versnellingen)
Stand "M" : Handbediend (in deze stand kan de bestuurder zelf schakelen door de selectiehendel naar achteren " M - " of naar voren " M + " te duwen)
OPMERKING : De motor kan alleen worden gestart in de standen "P" of "N".
In de stand " M " gebeurt het schakelen via een sensor die dicht bij de selectiehendel is gemonteerd : De noodzakelijke verandering van het magnetisch veld wordt veroorzaakt door een magneet op de selectiehendel, tegenover de sensor.
De informatie worden naar de computer van de automatische versnellingsbak gestuurd.
Uit dat laatste blijkt dat er wel degelijk een sensor zit in het selecteur-mechanisme. Wellicht is er iets mis met dat magneetje of met de sensor waarover gesproken wordt.
Groet,
JW