Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Stotteren bij koude motor 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotteren bij koude motor
Wellicht is deze ervaring zinvol, je weet maar nooit....Ook onze dame heeft een tijdje last gehad van gehik bij de koude start, maar vooral bij gelijkmatig tempo bij 2000 toeren. Als eerste heb ik toen de reset procedure gevolgd voor het brandstof-luchtmengsel, en dat hielp al vrij aardig:
In de Vraagbaak van de C5 (Olving) staat voor de Magneti-Marelli (2.0 ltr 16V Phase I) uitvoering:

"5.2.6 Reset-procedure, automatische aanpassing van het mengsel.

Reset-procedure:
- zet het contact af en vervolgens weer aan
- wacht 3 seconden alvorens de motor te starten (zonder gasgeven)

Automatische aanpassing van het mengsel:
- laat de motor warmdraaien
- rijd minimaal 15 minuten met de auto in alle toerentallen, vooral:
- van 2500 tot 3500 1/min;
- stationair toerental;
- vollast (gedurende 2 seconden)"

Vanaf het overgaan op 5W30 olie (Valvoline SynPower) en NGK LFR5B bougies slechts een enkel hikje meegemaakt. Kennelijk een probleem geweest met licht vervuilde klepstoters (door te dikke olie van de vorige eigenaar) en als gevolg daarvan een overactief motormanagement tijdens het EGR proces (=uitlaatgas recirculatie).

Vanaf de zomervakantie (met caravan 1200 kg 6000km) de volgende olie gebruikt, op advies van garage Wout Weterings: MPM 05000C2 - MOTOROIL PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 ***** - 5W30. Synthetische “Mid SAPS” Long Life motor olie special ontwikkeld voor Euro-4 motoren volgens ACEA C2 standaard. Aanbevolen voor alle benzine- en diesel motoren welke zijn voorzien van de laatste uitlaatgas nabehandeling systemen, speciaal Citroën en Peugeot. Olie in de ACEA C2 standaard voorkomt de vorming van roet in het EGR systeem. zie: http://www.mpmoil.nl/index.php
Deze MPM olie is te vergelijken met de Total Quartz INEO ECS 5W30 - zie: http://www.totalmotoroils.com
De motor loopt merkbaar stiller op de MPM olie, minder resonanties, trekt soepeler bij lage toerentallen. Bij koude start geen hoorbare tikjes van klepstoters. En vanaf het vullen met MPM geen enkel 'hikje' waarneembaar.

30 okt 2009 00:42
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Auto: C5 2.0i 16v Break, Difference
Opties: afneembare trekhaak, VDO-Dayton navi, Parrot CK3100
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Organummer: 9716
Productienummer: 10104
kilometerstand: 195000
Kleur: Gris Orageux
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Mijn C5 is deze week naar Martin de Haan geweest wegens stotteren en af en toe afslaan bij een koude motor. Ik had het idee dat de motor foute waarden kreeg van een sensor; zodat het motormanagement "dacht" dat de motor warm was bij een koude start, als de motor warm was had ik n.l. geen probleem.
De "koelwatertemperatuursonde" bleek idd overleden en is vervangen, en het motormanagement heeft een update gehad.
Hij rijdt weer als een nieuwe, en het stationair toerental is bij kouide motor weer iets verhoogd, dit was met de kapotte sonde slechts 600 rpm (afgelezen op de toerenteller). De sonde kostte 22,36 euro ex.btw.
Misschien dat iemand iets aan dit relaas heeft.

Grtz., Paul.

31 okt 2009 19:55
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Heel zinvolle tip!

01 nov 2009 15:12
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het is al een oud onderwerp, maar omdat het weer actief werd hier mijn ervaring met het genoemde probleem:

awbrandsen schreef:
Terugkomend op het probleem, Ik heb een toevoeging gekocht voor in de olie en dat heeft wel wat geholpen. het is nog niet weg maar het gaat iets beter. ik wil er nog een keer een toevoeging in gaan doen en dan ook 1 voor in de benzinetank. Ik heb zelf het idee dat er wat vervuiling is en dat dat de oorzeek is.

Ik heb het in de 5 jaar dat ik met mijn huidige C5 rijdt ook een aantal keer meegemaakt, de laatste keer nog zeer recent. Starten, direct een storing vanuit het motormanagement, en dus in de noodloop. Even contact uit, minuutje wachten, starten en het probleem is weer over. De storingsmelding (het lampje op het dashboard) verdwijnt na een of twee dagen vanzelf weer als de storing zich niet opnieuw voordoet.

Mijn vermoeden is dat het brandstof gerelateerd is. Als het probleem zich voordeed dan deed het zich meestal twee of drie keer in een kort tijdsbestek voor met dezelfde tank brandstof. Als ik uiteindelijk de tank redelijk leeg had gereden en ergens anders weer volgooide was het probleem over en kwam het ook maanden of langer niet meer terug. Ik heb in 5 jaar denk ik drie tanken brandstof gehad waarmee dit gebeurde.

Ik vermoed dat het motormanagement dus direct na het starten iets meet dat niet goed is en het beschouwt als een storing (antipollution/katalysator en/of exhaust/uitlaatgas). Blijkbaar is de samenstelling van de uitlaatgassen dus niet helemaal conform de verwachte parameters en neemt het motormanagement actie en valt terug in de noodloop.

Even contact uit en weer starten zou dat moeten verhelpen. Als het probleem niet aanhoudt zou mijn tip dus zijn om ergens anders te tanken.

Roel.

05 nov 2009 00:18
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Mede ter voorkoming van gestotter tank ik altijd RON 98, mijn C5 loopt er beter op (de C5 rijdt op LPG - Vialle LPI - maar start op benzine). In kosten maakt het weinig uit, op RON 98 rijdt de C5 iets zuiniger.

08 nov 2009 14:02
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: break 2.0 hpi exclusive
Opties: exclusive
Energielabel: B
Organummer: 09012
Productienummer: 10543
kilometerstand: 100200
Kleur: EXYB onyx noir

Naar boven
Antwoord met een citaat
Welke benzine is nog echt RON98?
Het is bijna allemaal 95 met addatieven :smt017

mijn C5

09 nov 2009 18:25
Profiel
Antwoord met een citaat
Erwin79 schreef:
Welke benzine is nog echt RON98?
Het is bijna allemaal 95 met addatieven :smt017

Ik ben afgelopen zomer in Duitsland en/of Oostenrijk zelfs Ron 100 tegen gekomen.
Weet niet of je verschil zou kunnen merken heb het niet getankt. Heb genoeg vermogen met euro 95 voor de caravan met mijn 2.0 liter. Euro 95 koste ( in juli) in Oostenrijk 1,01 euro per liter. Dus ik ging bijna voor m`n lol tanken.
Als mijn vrouw tegen me zei "loop naar de pomp" nam ik meteen de auto mee. :lol:

20 nov 2009 15:56
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 Break 2.0 Differance
Opties: Cruisecontrol,Climate Control,Regensensor,Parkeersensor achter
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
kilometerstand: 135000
Kleur: antraciet

Naar boven
Antwoord met een citaat
Heb nog steeds last van het probleem met het stotteren. Auto is bij de dealer geweest en daar zeiden ze ook dat het aan de klepstoters ligt. Hen nog geprobeerd de motor te flushen maar zonder resultaat. Nu sprak ik een oude monteur en die zei dat ze het vroeger met automaatbak olie probeerde te flushen als zoiets voor kwam. Dit had wel bijna altijd goede resultaten. Heeft daar iemand ervaring mee? las dat iemand hier het ook eens heeft gedaan bij zijn mazda. Hoe werkt het?

1 Ding begrijp ik niet, Klepstoters hoe kunnen die defect raken? Toch raar dat het alleen bij de 2liters is? 145000 op de teller en dan al klepstoters vervangen. Ik kan er met mijn gedachten niet bij.

Die krengen kosten ook nog eens 25 euro per stuk!!!! Schande! Weet iemand of ze ergens goedkoper te krijgen zijn?
2e hands misschien?

Ik ga de klepstoters als het moet toch echt zelf vervangen. Iemand daar nog tips over? dingen die je dan beter gelijk ook kan doen? Distri riem is al vervangen.

Wil toch die automaatolie eens proberen. Kunnen deze motoren daar tegen??

09 mei 2010 20:26
Profiel
Antwoord met een citaat
dat gaat allemaal vanzelf over en dan val je van het een in het ander
nu is mijn kat waarschijnlijk naar z'n moer (volgens dealer)
het is toch de benzine wat storing uitlaatgas geeft (te hoog octaan gehalte) zegt de dealer KAN GEEN KWAAD
nou daar ben ik nu wel achter :citrofiel

09 mei 2010 21:11
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 break 2.0 16V prestige
Opties: automaat, climate control, navigatie
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 273000
Kleur: blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik had ook een te hoog octaangehalte. 4,5% ipv 0,5% wat toegestaan is voor de apk. Lag ook aan de kat of lambdasondes volgens de garage. Heb er een fles injectiereiniger ingemikt en ben goed toeren gaan blazen op de snelweg. De kat gaat overigens pas werken als hij goed heet is. Bij terugkomst nog een keer aan de meting gezet en de auto slaagde met vlag en wimpel.

Waar zit overigens de temperatuursensor? Mijn auto wil bij het wegrijden ook nog wel eens stotteren en afslaan en soms kortstondig op 3 poten lopen. Heb het idee dat hij te snel overschakeld op gas.

22 mei 2010 08:31
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 break 2.0 16V prestige
Opties: automaat, climate control, navigatie
kilometerstand: 273000
Kleur: blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bovenstaande moet natuurlijk de CO uitstoot zijn

22 mei 2010 09:24
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
Misschien In Oostenrijk wel nuttig met vele bergen daar , ron 100 zou sterker moeten zijn voor de motor in vermogen lijkt me , just my 2 cents :?: :idea:

22 mei 2010 10:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
Octaangetal heeft niets te maken met kracht van de motor of een beter soort benzine, het geeft alleen de klopvastheid van de benzine aan.

Bij een hogere compressieverhouding is een hoger octaangetal nodig om te voorkomen dat de benzinemengsel vanzelf gaat ontbranden voordat het door de bougie wordt ontstoken.
Het zgn pingelen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

22 mei 2010 12:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 sedan 1.8 16V Prestige
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 177500
Productienummer: 10270
kilometerstand: 201.000
Kleur: Ice Blue Metallic
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik volg dit draadje en andere al een tijdje omdat ik hetzelfde probleem heb, bij optrekken in zijn 1 en de achteruit slaat de motor af bij een koude motor....... starten, even wat toeren maken in de vrij....afzetten en opnieuw starten leek een aardige oplossing alleen doortrekken in 1 en 2 was er (soms) niet bij, hij sloeg in ieder geval niet meer af. Een paar keer storing in de emissie en het motormanagement lijken hier ook mee te maken te hebben. Dus ook een beetje gaan rommelen met de benzine. Het vreemde is echter dat ik normaal BP Ultimate tank en dus het probleem heb. Ik tank deze week BP ron 95 en het probleem is voor 90% weg. Hij bokt nog wel eens maar slaat niet meer af en loopt gewoon veel beter........rustiger..... Ook de zonk die ie had tijdens het laten opkomen van de koppeling is weg. Schiet mij maar lek, maar ik denk dat een sensor in de emissiecontrole de oorzaak is.

31 mei 2010 23:59
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het is wel zo dat de computer nu opnieuw in moet leren in mijn optie , en gezien het nog niet helemaal goed is zal dit ook zo blijven denk ik.
Er is duidelijk iets aan de hand ..
Zolang niet alles goed is krijgt die toch een soort van foutmelding o.i.d.

01 jun 2010 07:11
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende