Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Schakelgedrag BVA4 in M of automaat.
Auteur |
Bericht |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
Ik zeg al ik ben niet technisch  , maar het zal dan misschien, wat F ook zegt, te maken hebben met de rijstijl en het zelflerende karakter van de bak misschien?
Verder zal ik me er maar niet meer mee bemoeien.
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
30 mei 2007 21:20 |
|
 |
The F Mister
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:38 Berichten: 248 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Nee dat doe ik ook maar niet meer.... 
_________________ C5 V6 Exclusive Automaat, bj: 2001, Leder interieur.
|
30 mei 2007 21:32 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Koken
Ga het eerst maar eens proberen, ook als de bak in de handstand staat leidt hij een eigen leven en gaat op of neer als hij over of onder bepaalde grenzen komt.
Als je in 1 handstand met de kickdown weggaat schakelt hij echt door, en als je vergeet bij het stoplicht terug te schakelen gaat hij echt vanzelf terug naar 1, probeer het maar.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
30 mei 2007 21:48 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 koken
Het is meer dat het mij ongewild overkomt.
Als ik ergens op een lang stuk met lagere snelheid rij schakel ik altijd de cruisecontrol in, en probeer door handmatig naar 3 of 4 te gaan het toerental en daarmee het verbruik te drukken.
Ook bv in Frankrijk waar je meestal 90 mag met lichte heuvels, maar dan om te voorkomen dat de bak bij een licht heuveltje terug gaat naar 3.
Ik vergeet dan (heel) vaak dat ik in manual rij, rem dan keurig af voor de rotonde, stop om voorrang te verlenen en vergeet vervolgens om terug te gaan, maar de bak gaat braaf naar 1 en daarna verwonder ik mij elke keer dat die ***bak niet opschakelt.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
30 mei 2007 21:59 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: koken
Jongens, lees nou even mijn stukkie: onder- en overtoerenbescherming is geadresseerd, dat is normaal in zo´n moderne elektronische bak, maar daar gaat het dus niet over.
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
30 mei 2007 22:02 |
|
 |
The F Mister
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:38 Berichten: 248 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Eh ja..... dat zeg ik toch, onder/boven grens van de toeren ter beveiliging. Echt plank in de handstand kan ik me zo niet herinneren dat ik dat gedaan heb maar ik weet wel dat als ik goed intrap in de handstand hij hem gewoon laat staan in de huidige versnelling waarbij hij in de D en zeker in de S al een trap terug zou gooien.
Goed misschien snap ik die van mij wat beter want ik kan er echt mee lezen en schrijven. Enige dat me opvalt soms is het schokkerig terugschakelen.
_________________ C5 V6 Exclusive Automaat, bj: 2001, Leder interieur.
|
30 mei 2007 22:03 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
The F Mister schreef: Ik zie het vreemde niet zo...... Ik heb met meerdere type automaten gereden met daarbij ook de alom geprezen DSG bakken van audi/VW. Doen exact hetzelfde.
Ik rij ook regelmatig in een audi A6, en in de handstand hoeft die maar even iets lager of hoger in toeren te komen en dan maakt het weinig verschil of je op automaat of manual rijdt, een beetje ergerlijk zelfs.
Mijn eigen automaat (vindt ik) doet eigenlijk het omgekeerde, die is bijna niet te bewegen om zelfstandige beslissingen te nemen in manual en houd krampachtig vast aan de gekozen versnelling
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
30 mei 2007 22:11 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Klaverblaadje schreef: Mijn eigen automaat (vindt ik) doet eigenlijk het omgekeerde, die is bijna niet te bewegen om zelfstandige beslissingen te nemen in manual en houd krampachtig vast aan de gekozen versnelling
Dat is juist de essentie van de M-stand.... Jij bepaalt wat-ie moet doen, niet de bak....
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
30 mei 2007 22:17 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|

Klaverblaadje schreef: The F Mister schreef: Ik zie het vreemde niet zo...... Ik heb met meerdere type automaten gereden met daarbij ook de alom geprezen DSG bakken van audi/VW. Doen exact hetzelfde.
Ik rij ook regelmatig in een audi A6, en in de handstand hoeft die maar even iets lager of hoger in toeren te komen en dan maakt het weinig verschil of je op automaat of manual rijdt, een beetje ergerlijk zelfs. Mijn eigen automaat (vindt ik) doet eigenlijk het omgekeerde, die is bijna niet te bewegen om zelfstandige beslissingen te nemen in manual en houd krampachtig vast aan de gekozen versnelling
Klaverblaadje, hoor ik hier nu een soort van beklag over het feit dat de manueel gekozen stand van de bak NIET in stand wordt gehouden, anders dan door over- of ondertoerenbegerenzing ? Dit in tegenstelling tot een A6 ?
Ik hoop het, want dat zou verklaren waarom ik een automaat, zelfs met handbediening, nooit kan begrijpen. Als deze gedachte gemeengoed onder de automaatrijders is, zal ik dus ook hen nooit kunnen begrijpen.
hihi, Beheerder, misschien afsplitsen dit draadje ?
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
30 mei 2007 22:22 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 koken
Harm van Beek schreef: Klaverblaadje schreef: Mijn eigen automaat (vindt ik) doet eigenlijk het omgekeerde, die is bijna niet te bewegen om zelfstandige beslissingen te nemen in manual en houd krampachtig vast aan de gekozen versnelling Dat is juist de essentie van de M-stand.... Jij bepaalt wat-ie moet doen, niet de bak....
Ja maar dat is nu het probleem, als de bak in automaat staat en mijn verstand ook, dan gaat alles goed.
Als de bak in manual staat, en mij verstand ook gaat ook alles goed.
Het probleem begint als de bak op manual staat en mijn brein nog steeds op automaat staat, hetgeen bij voorkeur s'morgens vroeg of sávonds laat is.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
30 mei 2007 22:22 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
In het laatste geval beschermt de bak de motor: boven de 4500-4800 toeren opschakelen, beneden de 1000 of zo terugschakelen....
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
30 mei 2007 22:37 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|

Mijn bak in M blijft gewoon in de versnelling die ik kies , ... klaar  , uiteraard met de onder/boventoeren bescherming
Kickdown in automaatstand gaat maar een terug ( gelukkig ) , 2 is teveel voor een dieseltje , ik heb nu al soms dat ik niet wil dat hij terugschakelt omdat dat enkel toeren oplevert en geen versnelling , zou hij in de versnelling blijven zitten en geen kickdown geven was de versnelling veel groter , conclusie .... kickdown in een diesel heeft niet altijd zin , zeker boven de 120 heb ik liever dat de auto z'n Nm's aanspreekt i.p.v. een tandje terug gaat , daar biedt dus de M stand uitkomst
Verder rij ik 98% van de tijd in auto stand omdat ik tevreden ben met het gedrag van de bak , soepele automaat die de bestuurder over het algemeen prima aanvoelt zeker als je een beetje weet hoe en wanneer , wat, waar en waarom de bak schakelt
Voor mij geen schakelbak meer  , enige minpunt van de automaat is wanneer de bak koud is gaat hij mij te rap door de versnellingen heen , gedaan om de boel vlot warm te stoken , maar dat levert soms een te hoge versnelling op bij een te lage snelheid waardoor hij te weinig toeren draait naar mijn zin .... ook hier even terug zetten met de M stand .
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
31 mei 2007 08:18 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Exact zo voor mij, ware het niet dat die 98% van Menno bij mij 99,5% is. Ik ben nog luier met schakelen...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
31 mei 2007 08:26 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Mijn BVA4 is boven de 120 echt niet te verleiden om terug te schakelen, tenzij je het gas helemaal lift en dan in 1 keer vol gas geeft. In de praktijk werkt dan een manuele actie beter. Heb de M stand nog nooit op iets anders kunnen betrappen als toerenbeveiliging. En hooguit 1 versnelling terugschakelen.
Wat ik ook nog wel eens doe is dan even het s knopje gebruiken, maar na enige tijd irriteerd mij dat ook weer omdat ie dan ook af en toe helemaal niet opschakelt maar 3000 rpm vasthoudt.
Ik zou dus zeggen dat mijn automaat errug lui is. Misschien toch eens de software updaten, al is Johan daar erg terughoudend in.
Menno's probleem zie ik dus niet zo.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
31 mei 2007 09:03 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Jij rijdt een V6 ik een diesel ... V6 leeft op bij toeren , diesel ziet dat liever niet ... maar geen kickdown bij 120  , dan rij jij zelf ook niet echt vlot , anders had de auto dat inmiddels wel 'aangeleerd'
Mijn Xantia V6 ( zelfde bak ) ging zelfs bij 150 in kickdown  , zonder moeilijk doen , had hij netjes aangeleerd !
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
31 mei 2007 09:11 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|