Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: probleem met de aut bak
Dat handmatig schakelen, waarbij de bak direct van 4 naar 2 gaat, ken ik. Doet de mijne ook. Als je de 3 wilt zien moet je echt héél rustig de pook bewegen. Dit alleen bij "droog" testen. Als je daadwerkelijk met de auto rijdt schakelt de bak altijd keurig door alle versnellingen.
Een Lexia kun je prima via e-bay of door2doorshop bestellen.
Voor de juiste keuze oliën voor de AL4 moet je even het "spoelen en flush-draadje" voor de automaten doorlezen op dit forum. Daar komen alle juiste specificaties voorbij en ook ook voldoende Duitse en e-bay adressen waar je de juiste oliën kunt verkrijgen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
13 okt 2012 21:37 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Bij de PDF's die ik Peter gestuurd heb zit ook info over de olie die gebruikt wordt in de AL4, dat is de ATF LT 71141
Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 okt 2012 01:08 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48 Berichten: 436 Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Naar boven
|
JW en andere, bedankt voor de vele reacties en raadgevingen. Heb van JW een mail gehad met afstellingen van de bak. Punt is dat Ciprian vanavond op weg terug was en gestopt heeft, daarna gestart maar niets meer, hetzelfde probleem met in P zetten. Na verschillende verzoeken ging de auto in ECO mode en was er niet meer uit te krijgen. Volgens het instruktieboek zou je de motor weer moeten starten om dat op te heffen maar dat is nu juist het punt. Hij is nog 300 km van huis weg en mijn bedoeling is om daar morgen vroeg heen te rijden. Allereerst wil ik de afstelling van de automaat zoals beschreven in de mail van JW controleren en dan hopende dat de motor kan starten. Om de startmotor te forceren is het laatste waaraan ik denk als het niet lukt. Of dit enige gevolgen heeft voor de computor weet ik niet want ik zou de startmotor dan met een plus draadje direct starten. Kan iemand mij zeggen of dit gaat en als het niet werkt, hoe dan de motor starten om de ECO stand eruit te krijgen?? Graag een antwoord terug, wachtend,
_________________ gegroet allen, Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren: 2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
|
18 okt 2012 21:56 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Naar boven
|
nog even dit. De ECO is volgens de draadjes die ik hier gelezen heb van de AC. Als ik nu de zekering eraf haal van de AC zou toch dit gedeelte van ECO ook zonder spanning zitten of is het zo dat het signaal eerst geactepteerd worden en dan resetten maar hoe?? Mijn vraag is en blijft hoe kan ik het signal ECO mode eruit krijgen als ik de motor niet starten kan. De batterij is nieuw, een goeie week oud, kan het dus niet zijn. Laden van de batterij is ook goed, was geen lampje gaan branden en toen de batterij/accu vernieuwd was is dat gecontroleert of de dynamo laadt. Alles tip-top. Kan ons probleem ook niet in de draadjes lezen omdat alle andere die met een soortgelijk probleem zitten of hadden de motor nog konden starten om de ECO mode op te heffen en juist dat kunnen we niet. JW, moet ik nog steeds denken eerst de afstelling van de bak te doen voordat we iets anders gaan doen??
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren: 2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
|
18 okt 2012 22:20 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Normaliter zou ik denken aan een accu die niet goed is, maar je schrijft dat die gloedjenieuw is. Daarmee zou je die als oorzaak moeten kunnen uitsluiten, zij het dat er een heel klein kansje is dat die toch niet goed is. Wat ook zou kunnen gebeuren is dat er ergens een verbinding niet goed vast zit, een accupool aansluiting bijvoorbeeld. Is al gemeten hoe hoog de spanning is, in eerste instantie op de accu, maar vervolgens ook op andere punten? Zonodig zou je kunnen kijken wat een andere accu doet.
Ik ken de details niet van de ECO-mode, weet dus ook niet hoe je die zou moeten opheffen. Zelf zou ik niet gaan proberen de zaak te forceren.....
Groet, JW

|
18 okt 2012 23:11 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Naar boven
|
JW, bedankt voor je versie hier. De accu was nagelnieuw en is bij de dealer in Briala nagezien of er genoeg geladen wordt, dit was het geval, de dynamo was prima, regeling in de fabriek gegevens zoals men daar verteld heeft aan Ciprian.Ik heb Ciprian toch ng maar eens gevraagd een half uurtje geleden wat er nou precies voor ging voordat de ECO mode op de display kwam. Het hoge woord kwam eruit dat de auto met de sleutel in kontact geduwd is naar een betere parkeerplaats voor de nacht en dat dit wel meer dan 30 min geduurt had. Daarna las hij het signaal op de display ECO mode ingeschakeld wat dan natuurlijk logisch is voor de beveiliging van de accu. Hij had me dat voor die tijd niet gezegd en is natuurlijk jammer want dan wisten in ieder geval ik waardoor de EC mode komt. Ik ga er morgenvroeg naar toe en begin eerst maar met de afstelling zoals ik die van je gekregen heb, het moet toch zo zijn dat het ene (ECO mode) niet in verbinding staat met het niet rondgaan van de startmotor die door niet in P te staan wordt geblokkerd. Als me dit lukt om die afstelling erin te krijgen zoals de beschrijving weergeeft dan moet het toch mogelijk zijn om de motor (startmotor) weer aan de praat te krijgen als de "gekorrigeerde" P gevonden is. Het loshalen van de accu om de ECO eruit te krijgen helpt niet, blijft hetzelfde, wil morgen als de motor niet loopt de zekering eruit halen van de AC en dan kijken of het verdwijnt van de display, dan lezen we wel wat de display dan zegt want nu denk ik dat dit ECO mode erin blijft zodat we niet kunnen zien als ik de bak opnieuw afgesteld heb wat de display dan zegt. Hou je op de hoogte van verdere nieuwigheden, neem de laptop mee zodat ik onderweg wat zeggen kan. Nogmaals bedankt en je hebt gelijk, forceren is ook niet mijn ding.
|
18 okt 2012 23:42 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Ik stuur je zo nog een engelstalige PDF met een uitvoerige beschtijving van de AL4..
Op pagina 31 daarvan zie de pos.27, dat is de bewuste multifunctionele schakelaar die goed afgesteld moet worden.
IK zal nog kijken of ik nog meer instructies kan vinden, dan stuur ik je die wel.
Succes
Groet, JW

|
19 okt 2012 00:41 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Inmiddels ook nog een tweetal franstalige PDF's gevonden en opgestuurd.
Daarin staat beschreven welke contacten gesloten moeten staan en op welke punten van de multi-schakelaar deze zitten.
Groet, JW

|
19 okt 2012 01:14 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Via SEDRE heb ik dit schema opgeduikeld voor déze C5: Daarin is te zien hoe er vastgesteld kan worden of de contacten goed werken. - In P zul je tussen A3, A4 en A5/A8 dan 0 Ohm moeten meten, evenals tussen A7 en A10 op contact S2 - In N zou dat 0 Ohm moeten zijn tussen A4 en A5/A8, alsmede tussen A7 en A11 op contact S3 Van de actie bij de garagist in Innsbruck herinner ik me dat het een klus is die met veel geduld gedaan moet worden. Ik zat in de auto, en hij liet mij de pook bedienen terwijl hij aan het meten en afstellen was. Als ik me goed herinner deed hij de basisafstelling in N, pas helemaal aan het eind werd ook naar de P gekeken. Dit document heb ik ook als bijlage bij een mail naar je opgestuurd. Hopelijk kun je het daarmee oplossen. Mocht blijken dat dit niet lukt, dan vraag ik me af of die Multi-schakelaar nog wel in orde is. Mogelijkerwijs zou je die dan moeten vervangen. Hoe dat moet kun je lezen in het PDF document dat ik je eerder gestuurd heb. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

|
19 okt 2012 12:05 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Naar boven
|
JW en andere toehoorders hier,  klus geklaart, op 0 gezet na eerst alles lekker schoon gemaakt te hebben, zat onder de bagger omdat de bodemplaat er niet onder zat, hebben we nu gemonteert laaste maand. Maar wat een klus, je moet engelen geduld hebben, kan beter een dik wijf in donker Africa een beurt geven dan dit!!!! Maar we laten ons niet zomaar onder de tafel vegen, JW je verdient 100 punten als ik ze moest geven voor de informatie, heeft 4 uur geduurt maar het zit erop. Zoals ik al dacht, de ECO mode aanwijzing in de display was ook weg. Na de afstelling die zoals de fotos wijzen niet een eenvoudige klus is zoals het lijkt maar een zweet en geduldige klus die niet voor zenuwachtige mensen is weggelegd. De Ohm meter zodra je maar een milimeter verdraait gaat naar boven of naar beneden en blijft pas na 2 of 3 minuten op rust staan en geeft de waarde aan. Het is niet zo dat je maar draaien naar links of rechts kan doen en dan geeft die 0 aan, nope, het gaat op en neer (Ohms) als je de spoel verdraait en zet zich na enige minuten tot rust, dat betekend eerst uitvinden in welke sector dat je moet zoeken door de spoel te verdraaien naar links of rechts, daarna fijnafstellen en dat duurt!!!!!!! Maar zodra we de 0 gevonden hadden en de spoel weer vastgezet, gecontroleert na de montage van de schakelkabel, het signaal van zet de pook in P konden we op de display niet aflezen daar die geblokt was door de ECO mode indicatie, maar tegen Ciprian gezegt, motor starten en kijk daar, het gebeurde, alles van het fijnste, geen enkele storing meer!!! Alles verder gemonteert, motorkap dicht, proef gereden en na gecontroleert te hebben dat alles goed vast zat, op naar huis en geen verdere problemen gehad. Nu nog olie verversen want dat willen we wel doen, moet zeggen dat de bak ook rustiger schakeld, waarschijnlijk heeft of had het invloed op alle segmenten in de bak die nu schakeld zonder een krimp naar D, R en ook manual, lijkt mij of het meer soepeler gaat. In ieder geval grote dank aan JW die toch ook nu weer de kennis en details gegeven heeft, mijn hoed af!!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
19 okt 2012 17:41 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Mooi dat het gelukt is Hopelijk blijft 'ie het nu goed doen, je weet in elk geval waar je het dan moet zoeken en hoe je dat vervolgens kunt oplossen Ennuhhhh, Danke für die Blume Groet, JW

|
19 okt 2012 18:30 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Zeker hulde voor JW-NHS maar ook voor jullie hoor! Dat je daar zo in het Roemeense langs de weg "even" een AL4 fijn afstelt. Dat zal geen eenvoudig klusje zijn geweest! Jullie kunnen daar met gemak wel een garagebedrijf gaan beginnen. @JW-NHS: die documentatie van de AL4 die nu is gebruikt, zit die in de database of is die hier al aanwezig tussen de downloads? Dat zou voor eenieder die er eens tegenaan loopt bruikbaar kunnen zijn.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
19 okt 2012 21:16 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
De door mij aan Peter gestuurde documentatie zit in CitDocBackup versie 2010-5, waar ik veelvuldig gebruik van maak. Die deel ik vaak met jullie En het schema dat ik hierboven gepost heb staat in SEDRE, zelfde versie. Groet, JW

|
19 okt 2012 21:31 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Naar boven
|
goede morgen vanuit Roemenien, ja, bloemen hebben ze hier niet zoveel als in Holland JW anders had ik ze wel gestuurd, maar dan bij deze, je houdt nog wat tegoed als ik in Holland kom. Toch nog even dit, denk er toch over na om dit multi schakelaartje te vernieuwen. Heb er een nacht over geslapen en nagedacht, het feit dat het zolang duurt voordat de Ohm meter zich stabliliseerd en de waarde aangeeft doet me toch denken aan een kleine stooring inwendig. Nu kan je dat ding open maken en erin kijken wat ik dan tegen kom zal wel een verrassing zijn. Wat me bezorgt maakt is het feit dat dit schakelaartje aan de buitenkant vol met modder en ander straatvuil zat omdat de bodemplaat er niet onder heeft gezeten voor weet ik hoelang. We konden aan het uiteinde van de beschermhoes over de kabels die de schakelaar ingaan ook vuil ontdekken, vraag is dan of het er niet ingekomen is, vocht ofzo. Dan ben je natuurlijk ook weg van het venster en geeft door kortsluiting of vervuilde kontacten ook een verkeerd beeld. Andere vraag is het bestelnummer en de daarop volgende vraag, als we dit vernieuwen moet het dan opnieuw ingelezen worden of is het play & plug? Ik hoop het laatste want heb nog geen Lexia op de kop kunnen tikken en zoals gezegd de dealer is niet naast de deur. Ik heb geen vertrouwen in iets wat ik niet kan zien hoe het er van binnen uit ziet en bovendien vuil geconstateerd op het beschadigde uiteinde wat de schakelaar ingaat zoals de foto ook laat zien. GW ik ben wel een techneut van beroep maar met veel grotere motoren, 20.000 KW enzo, natuurlijk ook kleinere maar niet zoals onze C5 en zweven doen we ook niet aan boord, alleen slingeren en stampen!! Om dan een garage hier te openen moet wel iets meer voor gedaan worden al zou ik makkelijk een motor kunnen revideren of een versnellingsbak overhalen, daar draai ik mijn hand niet voor om, heb dit in mijn vroegere jaren genoeg gedaan van mijn auto's die ik gehad heb. Alleen een C5 is toch wat anders, electronic is niet zo mijn din, kom er wel uit maar het is hetzelfde met de electronic aan boord, als het sensortje aan de turbo niet werkt stopt ook de motor van 20.000 KW. Het is het overwegen waard maar dan moet hier wel de Euro ingevoerd worden, zoals de financien nu staan hier in Roemenien hou ik er mijn hand even vanaf. Toch om dit te besluiten met het oog op de multischakelaar, als JW het onderdeel nummer heeft wil ik dit ding toch bestellen met het oog op de komende winter volgende maand met vorst en sneeuw.
|
20 okt 2012 08:59 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Naar boven
|
no even dit, kunnen een eensgelijke multi schakelaar kopen op ebay maar voor een renault. RENAULT SCENIC 03-09 2.0 16v AUTO BOX ACTUATOR ECU ( BITRON TA-96 / CMF-930400 ) Type nummer en andere gegevens zijn hetzelfde, fabricaat en maker ook, zou toch moeten kunnen of heeft iemand een andere ervaring hiermee??
|
20 okt 2012 10:18 |
|
 |
|