Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Waterloze koelvloeistof.... 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Ronald schreef:
Bij Wheeler Dealers aan de orde geweest, daar hebben ze het in een TR6 gegooid die bekend staat voor oververhitting, aldus Edd China. Lijkt me dus iets meer dan alleen maar marketing onzin.

Ja want wheeler dealers is echt van ontzettend hoog niveau........NOT!!!!!
(het kwam ook helemaaaal niet gesponsord over ondanks dat het etiketje weggehaald was.....ahum..... :lol: )

Het grootste voordeel wat ik kan verzinnen is dat je allerlei vormen van corrosie tegengaat. Dat zie je voornamelijk bij oude auto's en vooral auto's die niet of nauwelijks gebruikt worden. Je weet wel, daar waar bruin koelwater uitkomt als je het eindelijk eens ververst. Bij een moderne auto heb je daar nauwelijks last van.
Goed, je kan het hergebruiken als je je radiateur oid loshaalt (wel filteren lijkt me), maar het is 3-4x zo duur. Als je elke 3 jaar je koelvloeistof vervangt, is de terugverdientijd dus 9 tot 12 jaar.
Dan is mijn auto vaak al de deur uit, en de eerste paar jaar zijn de beurtjes cq vervanging toch bij de dealer ivm garantie.
Kortom, vooral interessant voor oude auto's danwel auto's die nauwelijks gebruikt worden (dan denk ik vooral aan campers en cabrio's die in de winter geschorst worden)

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


23 jan 2013 19:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Ik deel je mening Guido, maar het is ´een´bron voor GW´tje voor wat meer info.
Zie het technische of economische nut voor een C5 ook niet, maar het lijkt toch wel te gaan om een product met iets meer dan een TellSell scam gehalte. Maar dat mag GW´tje zelf afwegen.

gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


23 jan 2013 19:29
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05
Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Heb na aankoop van mijn C5 in 2008 het koelcircuit afgelaten.Zelf de mengeling gemaakt met zuiver koelmiddel en gedemineraliseerd water (die gebruikt wordt in stoomstrijkijzers) tot -40°.Daarin een additief van Marly HD en na vier jaar en 323000km géén enkel mankement aan mijn koelcircuit/waterpomp.Ik doe dat telkenmale ik een andere auto aanschaf,nooit geen problemen gehad.


23 jan 2013 20:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Water in een koelsysteem is onder druk (want afgesloten) en gaat pas koken ver boven de 115C.
Een lichtmetalen cilinderkop kan dan al schade opgelopen hebben.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


23 jan 2013 21:52
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Of de motor wordt zo heet dat cilinderbussen loskomen door de warmte. :smt190
Dat het niet zo snel kookt en er geen drukopbouw is wel prettig.


23 jan 2013 22:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
@bibendum: jij gebruikt nog wel gewoon water als basis, met de nodige toevoegingen uiteraard.

Waterloze koelvloeistof voert de warmte beter af, de motor wordt daardoor juist niet te heet. Dat is het grootste voordeel. Het is niet zo dat de temperatuur nu ploseling erg hoog wordt doordat de vloeistof niet meer kookt en dus 140 graden kan worden.

Maar mocht dit onverhoopt toch gebeuren zelfs dan is er nog voordeel. Een cilinderkop loopt nl geen schade op door een temperatuur van pak m beet 130 graden, maar juist doordat bij deze temperatuur bij een normaal koelsysteem luchtbellen (koken) ontstaan in de motor. Daardoor is de afvoer van warmte niet overal gelijk en ontstaat kromtrekken en scheuren.

Maar inderdaad is het nut ervan discutabel bij een c5 omdat deze eigenlijk een probleemloos koelsysteem heeft.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 jan 2013 23:20
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Vreemd is dat een thermostaat de temperatuur bepaald en mocht de vloeistof meer warmte opnemen betekent dat een kleinere stijging van de temperatuur van de vloeistof waardoor de thermostaat verder dicht gaat om dat te corigeren.
Resultaat voor de motortemperatuur is dan nihil.


23 jan 2013 23:34
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
De thermostaat bepaalt de ondergrens. De bovengrens wordt bepaald door de afvoercapaciteit van het koelsysteem.

In het geval van onvoldoende afvoercapaciteit kun je proberen door middel van de koelvloeistof dit gebrek gedeeltelijk te compenseren, zoals in de bedoelde aflevering van wheeler dealers met de TR6 werd gedaan.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 jan 2013 23:40
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Klopt de ondergrens is meestal rond de 78 graden.
bij toename van de koelvraag heb je een proportionele band waardoor de temperatuur uiteindelijk wat hoger komt te liggen en afhankelijk is van de belasting van de motor, maar dat geldt ook voor andere vloeistoffen.

Die 78 graden is voor koelvloeistof gekozen en zal toch wel voldoen aan waarvoor het bedacht is.
Als het wel koeler zou worden is dat dan wenselijk, lijkt me ook niet.
Komt een C5 te kort dan aan koeling? als dat zo is komen er wel berichten hier over temperaturen die in het rode vlak gaan lopen. Die zijn er wel maar hebben te maken met een technisch probleem net over een krap systeem.
Feit blijft wel dat er nergens een technisch document te vinden is met de technische eigenschappen. Enkel je motor blijft koeler is voor de gemiddelde gebruiker voldoende maar niet voor de techneut of de ontwerper.


24 jan 2013 00:07
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
BJG schreef:

Waterloze koelvloeistof voert de warmte beter af, de motor wordt daardoor juist niet te heet.

Ik denk niet dat die waterloze koelvloeistof een grotere warmtecapaciteit heeft hoor.
En dan is er natuurlijk ook nog zoiets als een weerstand bij het contactoppervlak, doorgaans verbeterd door wetting agents. Meestal doen metalen het dan goed met polaire vloeistoffen; ik ben benieuwd wat dit goedje is.
Ik zie het nut vooral in systemen waar een grote kans op corrosie bestaat, en dat zijn voornamelijk oude auto's waarbij het systeem niet lekker is afgesteld op de verschillende materialen, waardoor sommige te snel als offermetaal dienen. Helemaal bij vooroorlogs spul.
Jay leno had op z'n site (die staat wel vol met sponsering maar goed) een voorbeeld van een duesenberg waarbij een rvs plaat in 15 jaar was doorgeroest. Zal wel veel koper in het systeem zitten (die gaan in een elektrolytisch milieu niet samen weet ik uit ervaring (galvanotechniek), ondanks dat ze volgens de galvanische tafel redelijk zouden moeten matchen).

Met een niet geleidende vloeistof heb je die problemen niet. Dus een oude camper oid is de ideale kandidaat. En qua temperaturen: naast het trekken van de kop (zeker als je blok van een ander materiaal is), krijg je bij hoge temperaturen ook te maken met slangen en afdichtingen die verharden etc. Dus die 180 graden is leuk, maar als je motor dat wordt is alles stuk, behalve de koppakking. Das duurder dan die gesprongen koppakking. Wat dat betreft zie ik het niet als een voordeel. Als je motor met kvs oververhit, dan is er iets mis met je motor cq koelsysteem, niet met je kvs. Dan moet je er geen goedje ingooien wat niet kan koken, maar moet je iets doen aan je radiateur of koeler ofzo. Dat is de juiste manier.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


24 jan 2013 00:15
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26
Berichten: 413
Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Alles wat warm word zet uit, dus deze koelvloeistof ook. Dat ze dus geen druk opbouwt geloof ik voor geen meter. De druk kan door een overdrukklep weg naar je expansievat alwaar het opgeslagen wordt tot de koelvloeistof weer afkoelt, en dus "krimpt" waardoor het weer terug het koelsysteem word ingezogen. De reden dat die gast de dop van de radiator af kan draaien is simpelweg omdat deze koelvloeistof een hoger kookpunt heeft dan de gebruikelijke watergedragen koelvloeistoffen. Het kookpunt van water is namelijk afhankelijk van druk. Hoe lager de druk hoe lager het kookpunt. Boven op een berg kookt water bijvoorbeeld al bij 85°. Omdat de druk in het systeem oploopt zal het kookpunt van watergedragen koelvloeistoffen dus ook een pak hoger liggen als 100°. Dus als er dan iemand de dop van de radiator draait valt de druk weg en zal de koelvloeistof dus spontaan beginnen te koken. De druk in een koelsysteem word mijns inziens dus enkel geregeld door je overdrukventiel en zeker niet door je koelvloeistof.

_________________
Free beats!


24 jan 2013 11:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Jullie hebben het steeds over waterloze koelvloeistof, en dat klopt wel, want het is koelvloeistof en er zit (hopelijk) geen water in.

Ik heb een beetje ervaring met dit spul, het is niets meer of minder als "olie" Ik maak me sterk dat je met een kan zonnebloemolie hetzelfde effect bereikt.

Nieuw is het niet, honderd jaar terug werden de Hart Parr traktoren al gekoeld met een voorloper van dit spul.

Om alle water uit het systeem te verwijderen (spoelen) gebruik je een soort boorolie, die is hygroscopisch en neemt het water op.

Mocht je dit niet voldoende doen, dan zal er wat water achterblijven in het laagste punt van de motor.

Als je dan ooit een oververhitte motor krijgt, dan heb je hetzelfde effect als een kopje water in een hete frituurpan, alleen spuit er in dit geval geen stoom maar bloedhete olie uit de openingen van de motor.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


24 jan 2013 16:35
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29
Berichten: 822
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 140149
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Iedere keer dat ik dit draadje zie lees ik waardeloze koelvloeistof. Zal wel Freudiaans zijn. :smt203 Misschien toch een kern van waarheid. Gewone koelvloeistof doet het prima in de C5. Wel heeft ook een C5 gewoon onderhoud nodig. Dus zo nu en dan naar (laten) kijken. Bijvoorbeeld bij de gratis winterbeurt/meeting in NV. Misschien wel iets voor erg weinig rijdende klassiekers of Campers e.d. Ik houd het maar bij de gewone koelvloeistof.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

_________________

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
Afbeelding


24 jan 2013 16:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Ik denk/geloof nog steeds dat het een mooie ontwikkeling is, die nu gewoon vanwege de kinderschoenen nog gewoon erg duur is.
Een 20 Mb HDD kostte in 1987 ook nog 600 gulden en nu heb je voor 50 euro iets van 1 Tb.......

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


24 jan 2013 17:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
GW-tje schreef:
vanwege de kinderschoenen


Echt niet, misschien stond er een ander label op het kannetje, maar ik heb het voor het eerst gebruikt in 1974 en toen was het ook al jaren in de handel.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


24 jan 2013 20:31
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.