Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Hoe handmatig schakelen in een automaat c5 
Auteur Bericht
Erelid
Erelid

Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
M'n C5 is mijn eerste automaat. Ik heb geen ervaring met een automaat in bergachtig gebied, en volgende week zit ik in een Maiensäss in Graubünden. Da's een boerderijtje ergens halverwege een berg. Ik kom daar al een jaar of vijftien en ken dus de situatie ter plaatse. Naar boven (en dus ook naar beneden) was altijd in 1e versnelling over een heel smal en steil weggetje van een paar kilometer. Naar boven met die automaat zal ook wel lukken, alleen vraag ik me af wat er gebeurt als ik naar beneden ga. In M 1 zetten ? Gaat-ie niet opschakelen ? Iemand advies ?

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding

23 apr 2007 09:15
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën
Brandstof: Benzine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Normaal gesproken schakelt de automaat niet op als je geen gas geeft ( ook bergaf blijft hij netjes op snelheid ) , ik ervaar de automaat in de bergen als zeer prettig , mocht het te hard gaan kun je altijd nog zelf kiezen om voor een bepaalde versnelling te gaan :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

23 apr 2007 09:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Klopt wat Menno zegt: in de bergen is deze automaat heerlijk. Hij doet het minstens zo goed als de gemiddelde Nederlander in de bergen.
Mocht je het niet vertrouwen, kun je idd altijd nog de handschakeling gebruiken. Maar nodig zal het niet zijn.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

23 apr 2007 09:22
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Harm van Beek schreef:
Klopt wat Menno zegt: in de bergen is deze automaat heerlijk. Hij doet het minstens zo goed als de gemiddelde Nederlander in de bergen.

Da's mijn ervaring ook. Alleen kan de gemiddelde Nederlander niet rijden (schakelen) in de bergen. Veel te veel op de rem; bang om met hoog toerental de berg af te rijden en zo te remmen op de motor in plaats van met de voet.

Mijn ervaring is toch om bij steile bergweggetjes over te stappen op handmatig schakelen en de versnelling laag -en dus toerental hoog- te houden.

Voor alle duidelijkheid: mijn bergervaring met een automaat is alleen met benzineauto's, nog niet met een diesel. Neem aan dat dat niet veel anders is.

23 apr 2007 17:07
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën
Brandstof: Benzine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik zie ( helaas ) maar al te vaak remlichten die constant branden ( ook van niet NL'ers ) , gebruik ze sporadisch tot nooit , ik denk dat de meeste graag z.s.m. nieuwe blokjes/schijven op de wensenlijst hebben staan :wink:

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

23 apr 2007 17:11
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Menno schreef:
Ik zie ( helaas ) maar al te vaak remlichten die constant branden ( ook van niet NL'ers ) , gebruik ze sporadisch tot nooit , ik denk dat de meeste graag z.s.m. nieuwe blokjes/schijven op de wensenlijst hebben staan :wink:

En dan hebben we het nog niet over de gevaren van heetgelopen remmen :twisted:

Berg af zou ik niet graag zo iemand achter me hebben, maar ja, dat soort rijgedrag zie je alleen als je er achter zit en dan heb je daar geen last (lees: gevaar) van.

23 apr 2007 17:17
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2