Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Roet probleem , opgelost zie pag.5
Auteur |
Bericht |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )
als je iets uit mekaar neemt die met die rommel gereden heeft,zie je het verschil wel 
|
11 jan 2012 14:30 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )
Ik kwam een eerder berichtje tegen over Peekes roetfabriek: viewtopic.php?p=370126#p370126(wel FAP dus) Citaat: Maar in een gewone diesel, zonder FaP kan dat minder kwaad. Het wordt ook afgeraden ivm incompatibiliteit met de injectoren. Het risico dat er iets los komt, wat gewoon beter vast kan blijven zitten is te groot.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
11 jan 2012 14:52 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )
Heb idd fap. Is hier vorige keer idd nagekeken. Als het afgeraden word door de kenners hier om er een reinigend product in te gooien waarom doet een officiele dealer dit dan wel. Ik veronderstel dat zij dat toch zouden moeten weten. Het is een dealer die al meer dan 50 jaar herstellingen. En ik weet dat het geen kwaad kan om toeren te gaan zoeken als de motor lekker warm is. Maar deze dame vond het niet zo leuk. Ze maakte veel lawaai en trilde toch wat. Dus nogmaals een bewijs dat ze bij de vorige eigenaar een (te) rustig leventje heeft gehad. En 120000 km rustig krijg je er niet zo snel uit hé. Is ook niet goed voor de techniek. Daarom wil ik haar ook niet langdurig zwaar belasten. Want dan rij ik haar kapot.
|
11 jan 2012 17:04 |
|
 |
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )
ik rijd ook tussen de 1500 en 2500 toeren, daar is het tenslotte een diesel met hoog koppel voor. maar met fap geen last van roet hoor
_________________ tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive leer schuifdak navigatie mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012 Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
|
11 jan 2012 18:19 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )
Ja dat denk ik er ook van. En waarom een roetfilter als ze roet als een overjaarse traktor. Heb ooit een nissan gehad met het oude type diesel. En die heb ik nooit weten roeten. En onze C2 roette ooit wel eens als er een tijdje rustig mee werd gereden maar deze dame roet bij elke zware beroering van het gaspedaal. hoog in toeren gaan of op koppel rijden met gas op de plank resulteert altijd in een rookfestijn. De meetapparatuur zal morgen wat binnen krijgen vrees ik, lol.
|
11 jan 2012 20:52 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )
Peeke, ik denk dat er gewoon iets mis is met je FAP. het meest voor de hand liggend is wel dat het is verzadigd met Eolys, dan gaan ze behoorlijk roken. Dit komt omdat de capaciteit om roet vast te houden erg laag is. Bij volgas blaas je de roet die er nog in 'hangt' ook er in eens uit/doorheen.
Het kan ook dat er iets mis is met het brandstoftoevoegingsysteem.
Volgens mij zijn er ook een paar draadjes over, en een stukje bij de faq
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 jan 2012 23:47 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )
Denk idd dat er iets mis is. Maar de garage beweerd dat alles goed werkt. En ze maakt er geen punt van dat ze roet ondanks dat de achterklep en nummerplaat vol hangt met roet. de nummerplaat krijg ik zelfs niet meer proper. Ik begrijp het eigenlijk niet van die dealer. Ga nu seffens naar de keuring vertrekken en we zien wel.
|
12 jan 2012 07:10 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... met glans erdo
Voila, juist terug van de keuring. Zonder opmerking erdoor. Ik begrijp het echt niet. Hoeveel moet een auto dan roeten om er niet door te geraken, lol. Dat is nogmaals het bewijs dat zo een roetmeting een lachertje is. Zoals de rest van de belgische keuring trouwens. Ze hebben verschillende dingen niet gecontroleerd. Vooral van de veiligheidsuitrusting. Hier bv de dingen die ze normaal moeten controleren. De gordels(sloten), de brandblusser, het reservewiel, of er een veiligheidsvestje in de wagen ligt, enz..... dit hebben ze niet gekeurd. Was op 10 minuten buiten. Dus nu zijn we weer voor een jaartje gerust.
|
12 jan 2012 09:51 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )
Ik heb wel enige ervaring met diesel rijden o.a. een VW Jetta TD, die roette ook behoorlijk totdat de verstuivers vervangen waren, zo goed als geen roet meer, onder welke belasting dan ook. Misschien een  ???
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
12 jan 2012 09:54 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )
Het punt is dat bij een HDi met roetfilter er gewoon geen roet mag uitkomen. Dat staat los van het feit of de verbranding optimaal is en er roet geproduceerd wordt. Meer dan 99% van de roet moet gewoon afgevangen worden en verbrand tijdens regeneratie.
Deze garage heeft er duidelijk de ballen verstand van. Dat de auto nu door een slappe keuring is gekomen wil niet zeggen, dat er niet iets serieus mis is en dat waarschijnlijk al maanden gezien je eerdere post.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
12 jan 2012 12:16 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )
Er zal idd duidelijk iets meer aan de hand zijn, een diesel hoort niet te roeten, 't tijdperk ouwe Golfjes zijn we onderhand wel voorbij... Ik zou de dame eens naar een andere garage brengen.... 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
12 jan 2012 14:06 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )
Ik weet gewoon ook dat er iets mis is. Maar zoek maar eens een garage tegenwoordig die het systeem door en door kent. Dit is de tweede dealer waar ik het probleem meld. De eerste zei gewoon direct, dat zal de filter wel zijn. Maak maar een afspraak om die te vervangen. Maar dan heb ik zo iets van: wat is de oorzaak? Je vervangt dan iets wat nog niet verzadigd is en wat normaal nog zou moeten werken. Dus heb ik dat niet gedaan. De garage waar ik onze dame gekocht heb heeft gewoon waarschijnlijk door onwetendheid gewoon een injectiereiniger in gegooid en het zo gelaten. En deze dealer zegt ook van de filter binnenkort te vervangen als ie verzadigd is. Is nu nog niet het geval. En heeft een reiniger erin gedaan voor de filter. Dus in geen enkel geval is er naar de oorzaak gezocht. Dus mijn vermoeden is dat ik die filter binnenkort vervang en dat het roeten nog niet gedaan is omdat er niet gezocht is naar de oorzaak. Ik denk dat ik binnenkort een een daguitstap ga maken naar JO. Misschien dat die kan helpen.
|
12 jan 2012 15:21 |
|
 |
Bart1979
C5club Fan
Geregistreerd: 15 apr 2009 12:54 Berichten: 80 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: C5 2.0i 16V Ligne Prestige
Opties: PDC, CD-wisselaar
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 8891
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 189000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )
Een HDiF mag inderdaad niet roeten, punt. Een garage die meteen zegt vervangen, zou ik sowieso al mijden, want je weet niet eens zeker of het daarna wel goed is. Neem anders eens contact op met Renard in Beneden Leeuwen, die zijn wel diesel-specialist om het zo te zeggen. Of met JO natuurlijk, die is altijd erg behulpzaam, zeker een aanrader  . Succes!
_________________ Alleen een Citroën rijdt als een Citroën
|
12 jan 2012 17:09 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )
Het zal wel JO worden denk ik. Tenzij iemand van de belgen een goede garage weet.
|
12 jan 2012 17:24 |
|
 |
Bart1979
C5club Fan
Geregistreerd: 15 apr 2009 12:54 Berichten: 80 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: C5 2.0i 16V Ligne Prestige
Opties: PDC, CD-wisselaar
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 8891
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 189000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )
Er moet in dieselland belgie toch wel een goede Citroen garage te vinden zijn? Waar zit je ergens in de buurt? Ik hoorde voorheen wel eens goede dingen over Garage Bal in Lier, maar geen idee of die goed zijn in diesel problematiek. Een goede Peugeot dealer moet het overigens ook kunnen oplossen lijkt me? Mocht die wel in de buurt zijn...
_________________ Alleen een Citroën rijdt als een Citroën
|
12 jan 2012 17:32 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|