Auteur |
Bericht |
Erik huisman
|
 motor olie
hallo,
in april heeft mijn c5 een beurt gehad er is toen 5w 40 ingegooid. mag ik tussen mijn beurten bijvullen met 0w40??? of kan dat kwaad? heb er nu 4300 mee gereden na de beurt maar is al iets gezakt hoef nog niet bij te vullen maar binnenkort wel denk.
gr erik
|
13 aug 2008 20:09 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
 Re: motor olie
Hoi erik,
Aangezien er nu 5W40 inzit en de auto ietwat olieverbruikt ga je hem bijvullen met dunnere olie 0W40? Zou ik niet doen dan kom je alleen maar sneller aan het bijvullen. Ik zou het houden bij de olie die er nu inzit!
Succes
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
13 aug 2008 21:16 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
Let er wel op dat je geen minerale en synthetische olie door elkaar mengt. Dat kan namelijk verkeerd gaan (hoeft niet altijd overigens; synthetische olie op polyglycolbasis mengt niet met minerale olie (vlokvorming), maar ik weet niet of zulke olie in motorolie hier gebruikt wordt. Het is misschien meer iets voor een versnellingsbakolie e.d.).
Zelf zou ik gewoon 5w40 of 10w40 ingooien in dit gematigde klimaat. Misschien kan dat je olieverbruik ook terugdringen als dat aan de hoge kant is.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
13 aug 2008 21:32 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Naar boven
|
Ik zou 10w40 zo lang mogelijk uit de motor proberen te houden, klepstoterstangen willen wel eens blijven hangen met deze olie, heb hem zelf ook erin nu maar ga hem wisselen met 5W40 bij de volgende beurt!
|
13 aug 2008 21:40 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
Mijn diesel rijdt al ruim 350dkm goed op 10w40, maar da's dus een diesel, ik weet niet hoe gevoelig de C5 benzine is. (de olie is natuurlijk alleen iets dikker als de motor niet op temperatuur is en het heel koud is, daarna is het verschil met dit klimaat verwaarloosbaar) Ik wist overigens niet dat een C5 benzine een onderliggende nokkenas had? (stoterstangen). Mijn vorige fiesta (benzine met stoterstangen!) heeft in ieder geval ruim 200dkm zonder problemen op goedkope 10W40 rondgereden voordat ik 'm verkocht, en hij rijdt nu nog steeds vrolijk rond! (met roest, dat wel  ). Geen hangende stoterstangen iig, en ook nauwelijks slijtage of kleppen stellen. Het beste is natuurlijk eerst de olie te gebruiken die citroen voorschrijft, en daarna past te gaan experimenteren als je eigenaardigheden ontdekt. 
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
13 aug 2008 21:47 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Naar boven
|
GuidoK schreef: Mijn diesel rijdt al ruim 350dkm goed op 10w40, maar da's dus een diesel, ik weet niet hoe gevoelig de C5 benzine is. (de olie is natuurlijk alleen iets dikker als de motor niet op temperatuur is en het heel koud is, daarna is het verschil met dit klimaat verwaarloosbaar) Ik wist overigens niet dat een C5 benzine een onderliggende nokkenas had? (stoterstangen). Mijn vorige fiesta (benzine met stoterstangen!) heeft in ieder geval ruim 200dkm zonder problemen op goedkope 10W40 rondgereden voordat ik 'm verkocht, en hij rijdt nu nog steeds vrolijk rond! (met roest, dat wel  ). Geen hangende stoterstangen iig, en ook nauwelijks slijtage of kleppen stellen. Het beste is natuurlijk eerst de olie te gebruiken die citroen voorschrijft, en daarna past te gaan experimenteren als je eigenaardigheden ontdekt.  excuus ik heb mij vertikt  bedoelde hydraulische klepstoter, en ja de benzine varianten hebben ook bovenliggende nokkenassen! En ja de benzine variant staat er om bekend dat deze graag blijven hangen, snuffel maar eens rond en je vind genoeg draadjes. Waarom de wagen zo gevoelig is voor hangende klepstoters geen idee  maar daar kunnen we uren over doorgaan, kunnen we beter een ander geschikter draadje voor gebruiken. Aangezien erik een benzine variant heeft kan hij beter de 5W40 aanhouden 
|
13 aug 2008 22:05 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Ik heb in onze diesel wel de 5W40 gedaan. Na de aankoop zat er 10W40 in. Dat was tegen de winter vorig jaar. Ik vond dat de motor na de oliewissel beter en stiller draaide bij en kort na de start. En met een kmstand van 185000 is het verbruik nagenoeg niks. Na 5000km deze zomer met caravan en rijden in de bergen een 0,3 liter bijgevuld. Voor mijn diesel dus de 5W40. Johan
|
14 aug 2008 09:57 |
|
 |
Erik huisman
|
ok dan ga ik wel ff 5w 40 halen  ik vroeg het omdat ik nog een beetje 0w40 heb staan
|
14 aug 2008 10:21 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Ik zou die 0w40 er gewoon ingooien. Immers het is de 40 die bepalend is voor je olieverbruik (= dikte bij opgewarmde motor). Een 0 olie is gewoon ietsje dunner bij koude start. Maar nog steeds dikker als dat ie warm is. En even dun bij bedrijfstemperatuur als een 5W40
Als je olieverbruik hebt moet je er dus geen 0W30 in gaan gooien. Die is wel dunner op bedrijfstemperatuur daar zou je dus meer olieverbruik van kunnen krijgen (maar ook weer een iets zuiniger motor volgens de verhalen)
En als de 0W40 opgebruikt is kun je er alsnog nieuwe kopen en dan is inderdaad 5W40 goed genoeg.
14 aug 2008 10:41 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Naar boven
|
Erik huisman schreef: ok dan ga ik wel ff 5w 40 halen  ik vroeg het omdat ik nog een beetje 0w40 heb staan Ik was er vanuit gegaan dat je geen olie had en nieuwe moest kopen! En anders zoals exroosje al aangeeft!
|
14 aug 2008 14:24 |
|
 |
Erik huisman
|
ok bedankt
|
14 aug 2008 17:20 |
|
 |
Pietheintje
|
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het toevoegen van wrijvingsverminderende additieven aan de olie? In mn 1.9td xant voegde ik altijd een graphite bevattend additief toe... weet niet of een HDi daar vrolijk van wordt...?
|
18 sep 2008 11:31 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
waarom zou je dit doen??
mijn 1.6hdi rijdt al 86000 km probleemloos en zonder olieverbruik zonder die hulpmiddeltjes....
|
18 sep 2008 11:35 |
|
 |
Pietheintje
|
Mijn Xantia onlangs verkocht met 380000Km op de teller, bovendien naar mijn gevoel kon ie er gerust nog es zoveel bovenop doen (altans de motor), ik denk dat dit deels te danken is aan de toevoeging van graphite welke de wrijving bij motoren verminderd vooral onder hoge belasting. Ik weet natuurlijk niet zeker hoe de motor van de xant het er zou vanaf gebracht hebben zonder dit additief, vandaar ook mn vraag naar ervaring van andere mensen.
Met groet, Hein.
|
18 sep 2008 11:39 |
|
 |
robb
Model geleerde
Auto: C5 Aircross Puretech 180 S&S EAT8 Feel
Opties: pano schuifdak, pack color ano. red, conn cam
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15530
Productienummer: 20358
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 51000
Kleur: Pearl White
KPH: Achter
Naar boven
|
Van de week heb ik een litertje motorolie toegevoegd. Het peil was wat aan de lage kant, maar niet tè laag. Motor= 2.0 16V uit 2003, 88k km. Daarna heb ik even de motor gestart, maar ik heb niet met de auto gereden. De volgende ochtend (heel vroeg, 7 graden, vochtig weer) startte ik de motor. Normaal is het starten-lopen, maar nu had de motor er moeite mee. Hij sloeg wel meteen aan, maar zodra ik een beetje gas gaf, nam het toerental af, alsof de motor af ging slaan. Ik heb 'm een tijdje stationair laten draaien, de motor liep niet echt regelmatig. Er waren geen meldingen op het display of van controlelampjes. Na enige tijd leek alles weer normaal. Ik heb niet gecheckt wat voor 'n rook er uit de uitlaat kwam. Ik ben vervolgens zonder problemen naar m'n werk gereden, en sindsdien is er geen vuiltje meer aan de lucht: elke keer start de motor als voorheen. Ik vraag me nu af: kan het bijvullen de oorzaak van dit ongemak geweest zijn? Kan er bijvoorbeeld olie boven de zuigers zijn gekomen, of iets dergelijks?
|
28 sep 2008 17:32 |
|
 |
|