Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
fengels
C5club Bikkel
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: Vraagje AG-gassysteem.
De gas computer takt het signaal af van de watertemperatuur sensor (rechts op de motor, niet distrubutie zijde). Normaal gesproken schakeld hij over van benzine naar gas als de water temperatuur boven de 50°C.
Ik zou het zelf wel prettig vinden als hij bij mij ook meteen op gas zou schakelen, maar bij mij schakkeld hij precies bij 50°C.
Er zijn bij mij 2 reden bekend waarom hij pas bij 50°C: 1 Om de emmisie waardes bij koude start te bereiken. Bij koude start wordt er extra benzine ingespoten, de gas computer bepaald de hoeveelheid gas a.d.h.v. de hoeveelheid benzine die eigenlijk ingespoten wordt. Omdat gas geen last heeft van condensatie aan de koude zuigerwand, wordt bij koude motor dus teveel in gespoten. 2 Bij koud koelwater kan de verdamper niet verwarmt worden waardoor deze kan bevriezen. Vroeger reed een auto altijd meteen op gas en bevroor de verdamper nooit, dus ik twijfel of het laatste waar is (maar tegen woordig zij de verdampers ook veel keiner)
_________________ C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
|
21 jan 2008 22:54 |
|
 |
|