Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Additiefpomp (Regeneratie roet-/partikelfilter) C5 PH 2 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 nov 2020 19:45
Berichten: 14
Woonplaats: Hippolytushoef
Auto: C5 Break FAP= roetfilter dieselmotor
Opties: 4 cilinder, 1997 cc, 100 kW/HDi 138 PK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 11022
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 412000
Kleur: Grijs metalic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Additiefpomp (Regeneratie roet-/partikelfilter) C5 PH 2
Beste forumleden,

Wie kan mij met het onderstaande defct verder helpen?

Mijn C5 PH 2 blijkt roetfilters te vreten, de laatste 3 jaar blijkt de C5 bij de APK een vol roetfilter te hebben. Bij nader onderzoek door de garage blijkt de additiefpomp defect te zijn waardoor er geen additief in de dieseltank gepompt kan worden. De Citroen dealer kan voor het oude beestje geen nieuwe pomp meer leveren, deze is via hun reguliere weg niet meer leverbaar.

Vervolgens ben ikzelf via Marktplaats op onderzoek uitgegaan en heb een website gevonden waar twee additiefpompen voor de C5 geleverd kunnen worden. Mijn vraag is: kan iemand mij aangeven welke van de twee aangeboden sets op mijn C5 additieftankje passend is?

Er wordt een oranje en een gele aangeboden, zie de onderstaande link van distriauto.nl

https://www.distriauto.nl/auto-onderdel ... hdi-rerhrh

Met vriendelijke groet,

Henri Boersen


13 maart 2025 22:20
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 27 sep 2015 14:39
Berichten: 262
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Additiefpomp (Regeneratie roet-/partikelfilter) C5 PH 2
Je diesel die regeneerd niet meer ?
Ik had tijdelijk ook dit probleem, mijn oplossing was dat de stekker van de uitlaatgastemperatuur sensor geen contact meer maakte en niet meer werkte.
En zodoende geen regeneratie meer.
Bij het rijden met de lexia heb ik om een geforceerde regeneratie gevraagd en 4 a 5 x kreeg ik te zien fout bij regeneratie.
Het viel mij op dat te uitlaatgastemperatuur op 109 graden bleef staan , die normaal boven de 300 gr gaat.
Ik kreeg ook de melding,uw auto vraagt te vaak om een regeneratie.
Ik heb de bruine stekker van de sensor ingespoten met siliconen spray en weer een geforceerde regeneratie onder het rijden gedaan, boven 4000 Tpm gehouden onder het rijden.
En hij regenereerde weer, temp boven de 300 gr en van 99% ging de de filter naar 0%.
Als je in bezit bent van een lexia kan je dit proberen en nakijken.


15 maart 2025 10:34
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 nov 2020 19:45
Berichten: 14
Woonplaats: Hippolytushoef
Auto: C5 Break FAP= roetfilter dieselmotor
Opties: 4 cilinder, 1997 cc, 100 kW/HDi 138 PK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 11022
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 412000
Kleur: Grijs metalic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Additiefpomp (Regeneratie roet-/partikelfilter) C5 PH 2
Beste JDGC5,

Mijn voor je reactie! Inderdaad werkt de regeneratie niet, dit aldus mijn keurmeester van KwikFit welke op mijn verzoek met de C5 naar de Citroen dealer is gegaan om in eerste instantie de additief tank bij te vullen. We dachten dat het roetfilter binnen 11.000 km (tussen de APK 2024 en APK 2025) het additief tankje met een inhoud van meen ik 2 liter had leeg geslurpt! Bij nader onderzoek van de Citroen dealer zou het additiefpompje defect zijn. Vandaar mijn oproep inzake een nieuw pompsetje, echter door jou input zou het kunnen zijn dat het probleem niet in het pompje zit maar eventueel in het genoemde contact???

Vraag: is een Lexia een pc met software of is het een hand held kleine computer met een kabel welke in de auto kan worden ingeplugd? Ik heb dit een monteur wel eens zien doen.

Begrijp ik dat een geforceerde regeneratie onder het rijden werd uitgevoerd en dat het alleen rijden op hoog toerental > 4000 tpm niets uithaalt wat regenereren betreft?

Waar is de uitlaatgastemperatuursensor en de bruine stekker te vinden, zit deze ergens in de uitlaat tussen gebouwd onder de auto of onder de motorkap?

Ik beschik dus zelf niet over een Lexia.

Groet, Henri


15 maart 2025 21:58
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 27 sep 2015 14:39
Berichten: 262
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Additiefpomp (Regeneratie roet-/partikelfilter) C5 PH 2
Hey Henri,

Vraagje, wat voor motor heb je in de c5 liggen ?

Zie het niet in je profiel staan.
Google even op internet op lexia3 ( diagbox ) kan je direct zien en lezen wat het voor programma het is, een citroen rijder kan eigenlijk niet zonder...
Ik niet in ieder geval.
De 4000 Tpm hou ik altijd aan als ik merk dat de filter geregenereerd wordt, puur om de filter goed door te laten blazen door de hoge toeren.
Hoe hoger de toeren hoe beter deze wordt schoon geblazen.
De filter van mij gaat al 4 ton mee, ( nog de orginele ) en na schoonblazen staat hij bij stationair op 4 mb.
De uitlaatgastemperatuur sensor moet in je roetfilter zitten, de draad zal je moeten volgen vanaf de sensor om de stekker te vinden.
Meestal ergens bij je luchtfilter boven ergens aan vast geklikt.
Bruine stekker met 2 draden.
Ik hoor graag wat voor diesel je onder de kap hebt.
Gr


15 maart 2025 23:33
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 nov 2020 19:45
Berichten: 14
Woonplaats: Hippolytushoef
Auto: C5 Break FAP= roetfilter dieselmotor
Opties: 4 cilinder, 1997 cc, 100 kW/HDi 138 PK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 11022
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 412000
Kleur: Grijs metalic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Additiefpomp (Regeneratie roet-/partikelfilter) C5 PH 2
Beste JDGC5,

Mijn auto motor is een 4 cilinder, 1997 cm3, euro diesel 4.

Ik heb in de hoogste stand onder de auto gekeken, heb nog geen bokken om hem hoger te rijden, en zag een kabel vanaf het roetfilter naar de motorruimte lopen. Onder de motorkap zag ik tussen het luchtfilter en het witte remoliereservoir een mantelbuis met twee draden welke in een stekker zitten.
Als bijlage heb ik een foto bijgevoegd met de twee genoemde draadjes. Eén draad lijkt wel bruin, misschien een beetje verkleurd, welke jij misschien bedoeld?

Lexia3 (diagbox):
Via Google kwam ik o.a. op diagauto => https://www.diagauto.lt/en/produktas/lexia3-oem/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Waar heb jij jouw Lexia gekocht en welk type heb jij?

Groet,

Henri


16 maart 2025 19:53
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 nov 2020 19:45
Berichten: 14
Woonplaats: Hippolytushoef
Auto: C5 Break FAP= roetfilter dieselmotor
Opties: 4 cilinder, 1997 cc, 100 kW/HDi 138 PK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 11022
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 412000
Kleur: Grijs metalic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Additiefpomp (Regeneratie roet-/partikelfilter) C5 PH 2
Ik zie dat de foto niet is meegezonden, dit bestand was waarschijnlijk te groot


16 maart 2025 19:56
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 27 sep 2015 14:39
Berichten: 262
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Additiefpomp (Regeneratie roet-/partikelfilter) C5 PH 2
Ik denk dat je met deze stekker wel goed zit.
Je kan hem doormeten en inspuiten met contact spray.
Misschien helpt het, of deze is kapot.
Dat zou je live kunnen uitlezen met zo'n lexia.
Ik heb mijn lexia full chip jaren terug aan geschaft, bij Ali express dacht ik.
Rond de 6 tientjes.
Je moet alleen even geduld hebben voordat het er is.
Op marktplaats vragen ze gekke prijzen, 200,- plus
Plaats een oproep op dit forum, misschien kan iemand je even helpen met uitlezen en je filter geforceerd regeneren onder het rijden.
Duurt rond de 10 min.
En de uitlaatgastemperatuur sensor bekijken kwa graden.
Bij mij bij stationair staat hij rond de 106 .. na regenereren zie ik dat hij terug loopt vanaf 300 gr.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


18 maart 2025 20:46
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 27 sep 2015 14:39
Berichten: 262
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Additiefpomp (Regeneratie roet-/partikelfilter) C5 PH 2
Leiding 6 is de temp sensor.
Je kan deze doormeten maar ik weet niet meer precies hoe..
Maar hoop te vinden op youtube


18 maart 2025 20:48
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 nov 2020 19:45
Berichten: 14
Woonplaats: Hippolytushoef
Auto: C5 Break FAP= roetfilter dieselmotor
Opties: 4 cilinder, 1997 cc, 100 kW/HDi 138 PK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 11022
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 412000
Kleur: Grijs metalic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Additiefpomp (Regeneratie roet-/partikelfilter) C5 PH 2
Dank JDG C5,

Ik zal een oproep op het forum plaatsen off iemand mij kan helpen. Dan doe ik gelijk een beetje kennis op en kan dan zelf het diagnose kastje kopen.

Ga je goed. Als je in de buurt van Noord-Holland Noord ben je altijd welkom.

Groet, Henri


19 maart 2025 19:31
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.