Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Auteur |
Bericht |
Olnzel
C5club Rookie
Geregistreerd: 28 jan 2010 20:48 Berichten: 36 Woonplaats: Oldenzaal
Auto: C5 2.0 Break Athena
Opties: Athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10266CJ
Productienummer: 10103
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 184152
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Mooi weer, warm, geen zin om achter de pc te kruipen om alles te lezen. Heb slechts gezocht op steekwoord benzine omdat het steeds over diesel motoren ging...er stond niets bij en dus is mijn vraag absoluut niet onterecht. Bovendien meneer JWNHS heb u nou niet bepaald een positieve of enige zinvolle bijdrage geleverd aan mijn vraag...  Dit in tegenstelling tot de andere reacties.
_________________ Een Citroën onderga je!
C5 2.0 Benz. Break Athena 2005
|
12 jul 2010 14:56 |
|
 |
elninjo
C5club Rookie
Geregistreerd: 06 sep 2011 09:28 Berichten: 48 Woonplaats: aalst
Auto: Exclusive
Opties: myway, detectie pack, leder, wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 51000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Waarom betaal je bij tunex 220€ en bij ziptuning 500€ ? Weet iemand het verschil tussen die twee ? Dit prijsverschil is toch enorm veel.
|
11 dec 2011 10:47 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Volgens mij zit er weinig verschil in. Beide leveranciers maken gebruik van ingekochte standaard tuning files. Hun exptertise bestaat uit het leeglezen van je software, aanpassen met de standaard tuning en weer terugschrijven.
Voor dat soort dienstverlening geldt laagste prijs = beste deal, dus tunex.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
11 dec 2011 22:37 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Wat exroosje zegt klopt. Het is een tweetrapsraket. Er zijn slechts een aantal bedrijven die de kennis, apparatuur en tijd hebben om een goed aangepast motormanagement programma te maken, voor elke auto/motor specifiek. Daar zit alle tijd en kosten in. Als dat eenmaal gebeurd is, heb je gewoon een computer bestandje dat zorgvuldig geladen moet worden in de computer van je auto en dat kunnen veel meer bedrijven. De originele tuner verkoopt of licenceert dus zijn kunnen aan een aantal ´inbouwstations´. Van belang, maar meestal volstrekt onbekend is waar de ´chipper´ waar jij komt z´n kennis vandaan heeft. On terug te vallen op de origenele vraag: het kan theoretisch best dat de goedkoopste aanbieder z´n programma heeft van een betere tuner, maar met minder marge genoegen neemt. Ook andersom, de duurste aanbieder kan voor snelle winst gaan, een programma koopt van een koekebakker, snel pegels verdiend en van de markt verdwijnt. Maar het blijft allemaal ondoorzichtige windhandel. Mijn Xantia HDI110 was gechipped naar 136, heerlijk, nooit problemen. Bij Harm ging het mis. Bij een vriendje van mij ging het mis bij een 2003 BWM 525D. Gechipped voor 1500 euro, na twee maanden niet meer te starten na een paar rondjes op de Nürburgring. Afgesleept naar een BMW dealer in Nederland, die kreeg hem ook niet aan de praat. Afgesleept naar de ´chipper´ daar ´ontchipped´ toen deed die het weer. Vervolgens krijg je de meest wilde verhalen. Heeft BMW een anti-chiptune beveiliging ingebouwd die in werking treed als je de boel echt gebruikt of gewoon een soort overbelastingsbeveiliging, of domweg pech ?
Chippie voor de 2.7 HDi? Ze zijn er....
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
11 dec 2011 23:29 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
M.a.w met de juiste apparatuur en wat ervaring met het updaten van Firmware van de wat gecompliceerder Computerapparatuur kun je het zelf eigenlijk ook 
_________________ Johan
|
12 dec 2011 00:35 |
|
 |
Johanviskopje
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 mei 2014 21:59 Berichten: 14 Woonplaats: Marum (Groningen)
Auto: C5 Break
Opties: FULL options
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 247000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Ik zie hier allemaal reactie die ze lezen van de site van de leverancier... maar heeft iemand letterlijk ervaring hier mee? Met name ook met het verbruik van de auto bij constant toerental?
Op internet wordt genoeg (onzin) beloofd.
Een tuner (goed of slecht) zal immers nooit zeggen dat zijn eigen product waardeloos is of niks helpt.
|
18 mei 2014 13:31 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Er kan sprake zijn van een kleine verbetering. Bv op benzine , doordat ontstekingstijdstip verder wordt vervroegd (maar dan moet je wel op RON98 gaan rijden)
Bij diesel doordat de inspuitdruk wordt verhoogd en de brandstof nog iets makkelijker en explosiever ontbrandt.
Turbodruk verhogen leidt tot meer vermogen, maar ook meer inspuiting, dus hoger verbruik.
Overigens is het ook vaak zo dat de boardcomputer een mooier verbruik aangeeft na tuning....
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
18 mei 2014 15:32 |
|
 |
KarelE
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 apr 2014 18:53 Berichten: 370 Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
exroosje schreef: Overigens is het ook vaak zo dat de boardcomputer een mooier verbruik aangeeft na tuning.... Dan vraag ik me af of de BC ook zodanig kan worden getuned dat hij wat minder dan 20% afwijkt van het werkelijke verbruik. Ik rijd zo'n 1 op 16, maar de BC houdt het op 1 op 19,6.... Dus niet het vermogen opvoeren, maar alleen de BC verfijnen. Ik vind dat een nogal grove afwijking.
_________________ BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en - CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat) CX25TRI Prestige Turbo II ID19FA (ambulance, 1960) CX25TRD Brk Turbo II XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk Nu nog: Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
|
18 mei 2014 17:37 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Bij mij is de afwijking maximaal 7 %. Moet er wel bijzeggen dat dit pas zo is sinds alle verstuivers vervangen zijn. Hoewel Citroen het afkeurt zou ook een injectorreinigingskuurtje wat kunnen helpen.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
20 mei 2014 00:13 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|