Auteur |
Bericht |
jules
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2010 13:30 Berichten: 73 Woonplaats: Vorselaar
Auto: break 2000hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 type koelvloeistof
Is het eender welke koelvloeistof er voor de C5 gebruikt. Heb al eens gehoord dat er voor franse wagens speciale gebruikt wordt, of is dit maar een fabeltje. Groetjes, Jules
|
08 sep 2013 12:08 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: tipe koelvloeistof
Das gewoon een fabeltje. Je moet alleen letten op de temperatuur van bevriezen of die wel laag genoeg is voor het land waar je woont.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
08 sep 2013 12:11 |
|
 |
hendrico
C5club Fan
Geregistreerd: 13 jun 2013 22:10 Berichten: 59 Woonplaats: veghel
Auto: C5 V6 Exclusive/bmw e24 633csi 1979
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 178000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 tipe koelvloeistof
Ik haal hem bij de action , goedkoop en goed. gr. hennie
|
08 sep 2013 12:26 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: tipe koelvloeistof
Het lijkt er inderdaad op dat PSA koelvloeistof met relatief strakke specificaties voorschrijft. Kijk maar eens op de website van Kroon oil. Of dat nodig is? Natuurlijk kun je er spul van de Action ingooien. Maar stel dat je daarvoor bv. een waterpomp sneller moet vervangen, dan is het een gevalletje 'Penny wise, pound foolish'. Overigens snap ik niet waarom die Kroon Oil SP14 in Nederland ongeveer 30 Euro voor 5 liter moet kosten, maar in Duitsland voor <20 Euro te koop is.
|
08 sep 2013 12:56 |
|
 |
hendrico
C5club Fan
Geregistreerd: 13 jun 2013 22:10 Berichten: 59 Woonplaats: veghel
Auto: C5 V6 Exclusive/bmw e24 633csi 1979
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 178000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: type koelvloeistof
Ik heb het in m,n bmw ook en al jaren, ververs het elke 2 jaar en heb er nog geen nadelige gevolgen van gezien. Geen kapotgelopen waterpompen enz.Prefentief vervangen is niet verkeerd en dat geld voor elk merk.
|
08 sep 2013 21:32 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: type koelvloeistof
Waterpomp is ´simpel´ vervangbaar en zou mn minste zorg zijn. Roestbescherming van kop/blok/koppakking vind ik veel boeiender...
|
08 sep 2013 21:34 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: type koelvloeistof
Hier nog een gevalletje koelvloeistof van de Action. Prima spul!
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
08 sep 2013 21:38 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: type koelvloeistof
Ik heb de spec.-bladen van Kroon Olie eens uitgeplozen. Onderaan een overzichtje. Wat alle SP-formules gemeen hebben is een watergehalte van 46.9%. Voor de rest bevat het 30~55% ethaan-1,2-diol in (een officiële naam voor ethyleenglycol, dichtheid 1.11 kg/ltr) en een of meerdere andere stoffen. Het succinaat in de SP14 werkt als vriespuntverlager. Daarnaast kan de koelvloeistof nog andere stoffen in lagere concentraties bevatten als corrosie-ihibitor. Opmerkelijk is het organisch oplosmiddel in SP12++ en SP13. Ethylhexanoaat wordt verdacht van het veroorzaken van koppakking-doorslag omdat het als weekmaker optreedt. Of dat ook voor hexonaat geldt? Dus de verschillende koelmiddelen zijn onderling duidelijk verschillend. Ik vermoed dat die van een Action overeenkomt met SP12 (omdat die formulering voor veel merken wordt gebruikt). Is het erg om dat in een PSA-motor te stoppen: Geen idee  Beinvloeden de verschillende toeslagstoffen elkaar als ze gemengd worden? Wie weet... SP14 PSA 1,2-ethaandiol 25~50% dikalium succinaat 2.5~10% Dichtheid & pH 1.079 & 8.2 SP15 Opel 1,2-ethaandiol 50~100% natrium-2-hexanoaat 2.5~10% Dichtheid & pH 1.068 & 8.2 SP13 VW 1,2-ethaandiol 50~100% Coolant Concentrate 2.5~10% Organisch oplosmiddel 10.6% Dichtheid & pH 1.081 & 8.5 SP12 VW, GM, DAF, Renault, etc 1,2-ethaandiol 25~50% Coolant Concentrate 10-25% Dichtheid & pH 1.074 & 8.2 SP12++ VW, MB, MAN 1,2-ethaandiol 25~50% natrium-2-hexanoaat 2.5~10% Organisch oplosmiddel 10.6% Dichtheid & pH 1.081 & 8.5 Antifreeze1,2-ethaandiol 50~100% dinatriumtetraboraat-pentahydraat 2.5~10% Dichtheid & pH 1.12 & 8.2 En als we nu een vaatje van 208 liter bestellen, kost Kroon SP14 geen 6.99 maar slechts 2.85 Euro/liter. Gek genoeg is een 20 ltr vat goedkoper  Maar 2.58 Euro/liter
|
08 sep 2013 22:45 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: type koelvloeistof
Sorry foutje. Bij 20 liter is het 3.05 Euro/liter, bij 60 ltr 2.98. En bij 208 ltr dus 2.85.
Dus C5jan. Het is niet alleen corrosiebescherming, maar in het ergste geval ook behoudt van de sterkte van de koppakking en fitheid van diverse afdichtingen.
|
08 sep 2013 23:17 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: type koelvloeistof
Ik twijfel niet meer, ik zal er alleen in gooien wat erin moet. Ik vermoed dat blok- kop of pakkingmaterialen etc. hier een rol spelen.
|
08 sep 2013 23:24 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: type koelvloeistof
Zou psa exotische onderdelen en materialen gebruiken waardoor het gebruik van een afwijkend koelvloeistof noodzakelijk maakt? Zo'n koppakking komt gewoon bij een grote leverancier vandaan. Die maken ook wel koppakkingen aan vw opel enz. of hebben ze een eigen fabriekje 
|
08 sep 2013 23:58 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: type koelvloeistof
Het gaat om de combi van materialen. Ja, motoren maken ze zelf.
Omgekeerd kun je hetzelfde beweren over de koelvloeistof: waarom zouden ze er zo´n heisa over maken als het toch allemaal hetzelfde zou zijn?
|
09 sep 2013 00:03 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: type koelvloeistof
En ze gebruiken bijzondere combinaties van materialen dan die alleen bij psa voorkomt? 
|
09 sep 2013 00:43 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: type koelvloeistof
Het lijkt erop dat PSA andere gedachten over de samenstelling van koelvloeistof heeft dan andere fabrikanten (we moeten ook in gedachten houden dat Kroon de koelvloeistof namaakt. Het origineel heeft misschien toch weer een andere samenstelling). Het viel me al eerder op dat de koelvloeistof voor PSA (SP14) duurder is dan anderen. PSA is nu niet bepaald een merk als Ferrari of Porsche waar alles per definitie extra duur is. Zit er iets in wat het duur maakt? Succinaat (barnsteenzuur) is misschien wel iets duurder dan hexonaat, maar is niet echt bijzonder. -Het kan zijn dat de legering van het motorblok net even anders is en dat de voorgeschreven koelvloeistof daarmee minder corrosie geeft. -Of misschien zijn de PSA ingenieurs gewoon eigenwijs en hebben een voorkeur voor een andere samenstelling. -Of misschien willen ze een extra centje verdienen door een geoctrooieerde samenstelling voor te schrijven. Kroon schrijft "Coolant SP 14 is een hoogwaardige, gebruiksklare Long Life koelvloeistof (vorstbeveiliging -40°C), waarbij gebruik is gemaakt van een gepatenteerde silicaatvrije technologie op basis van carboxylzuren" (Bv. Hyundai heeft een octrooi op een koelvloeistofsamenstelling met succinaat) - Of wil PSA zich gewoon onderscheiden: "Daarnaast hebben fabrikanten in de automotive sector steeds meer de behoefte aan een onderscheidend vermogen om de eigen merkidentiteit te verhogen" [van website Kroon]
Ik weet het niet. Iedereen moet zelf weten wat hij/zij in het koelsysteem doet. Ik constateer dat er verschillen zijn maar de informatie is te beperkt om die verschillen te duiden.
|
09 sep 2013 01:15 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: type koelvloeistof
Goeie info! Welke reden van toepassing is - ik zou het niet weten.
|
09 sep 2013 08:34 |
|
 |
|