Auteur |
Bericht |
paulva
C5club Fan
Geregistreerd: 03 aug 2009 22:46 Berichten: 79 Woonplaats: Sliedrecht
Auto: C5 2.0i 16v Break, Difference
Opties: afneembare trekhaak, VDO-Dayton navi, Parrot CK3100
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9716
Productienummer: 10104
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: Gris Orageux
KPH: Achter
Naar boven
|
 Welke dynamo?
Ik vrees dat de dame aan een nieuwe dynamo toe is. De laadstroom meter op het dashboard staat tijdens het rijden in het midden, maar bij stationair helemaal links, net boven de rode markeringen. Na meten blijkt het volgende: stationair is de laadstroom 12,4 volt, op 3000 toeren loopt dat op naar 14,3 volt, maar als ik gebruikers inschakel valt de laadstroom weer terug naar 12,6 volt. Nu heb ik gezocht bij diverse aanbieders naar een dynamo, maar ik vind verschillende typen die geschikt zouden zijn (met bijbehorende prijsverschillen). Hoe vind ik het juiste type zonder eerst de oude te demonteren?
_________________ Growing OLD is inevitable, growing UP is optional.
|
01 jun 2013 22:43 |
|
 |
Bibendum
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05 Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Welke dynamo?
Mijn dynamo werd ook vervangen.Voor de wagen (C5 II) is er maar één type maar in verschillende merken:PSA - Mitsubishi - Valeo - Bosch.Het vervangen van de dynamo,die je moet inruilen,is maar een fluitje van een cent.Bij de aankoop/ruil kun je ook de versterkte versie vragen:laad op lager toerental.
|
01 jun 2013 23:25 |
|
 |
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Welke dynamo?
Denk eerder dat je accu op zijn einde is. Als je dynamo kapot is haal je never nooit de 14,3V! Meet maar eens met een draaiende motor de spanning op de accu polen, en een keer als de motor uit staat. Stil: +/- 12V Draaiend: +/- 14,5V Greetz Iceman 
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
02 jun 2013 00:00 |
|
 |
paulva
C5club Fan
Geregistreerd: 03 aug 2009 22:46 Berichten: 79 Woonplaats: Sliedrecht
Auto: C5 2.0i 16v Break, Difference
Opties: afneembare trekhaak, VDO-Dayton navi, Parrot CK3100
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9716
Productienummer: 10104
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: Gris Orageux
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Welke dynamo?
Accu is goed, heb ik gemeten. De dynamo laad bij lage toerentallen niet bij, bij hoge toerentallen wel, tot ik veel gebruikers inschakel.
_________________ Growing OLD is inevitable, growing UP is optional.
|
02 jun 2013 06:52 |
|
 |
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Welke dynamo?
Heb je de spanning gemeten? Het wijzertje in de auto is een indicatie, heb het bij een vorige C5 ook gezien dat deze helemaal op links stond ipv in het midden. En toch had ik op dat moment ruim 14V, met diverse gebruikers ingeschakeld. Greetz Iceman 
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
02 jun 2013 06:57 |
|
 |
Bibendum
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05 Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Welke dynamo?
Voor de accu's: 1° Voltage meten bij het starten (aan de accu zelve) - mag niet onder de 10 Volt 2° De dekseltjes van de elementen (OOK bij die onderhoudsvrije!)openwrikken en kijken of de elementen nog onder het accuzuur zitten....anders bijvullen tot niveau met kalkvrij water.
Het is totaal fout dat die zgz onderhoudsvrije accu's geen onderhoud (lees controle) van het accuzuurpeil hoeven!!!Het zijn juist de gel accu's die je niet kunt onderhouden.Anders rij je eens bij een (echte) accu boer die met een computer je elektrisch systeem (dynamo - starter - accu - evt lekkage ergens in je elektrisch systeem) kan nameten.
|
02 jun 2013 08:42 |
|
 |
paulva
C5club Fan
Geregistreerd: 03 aug 2009 22:46 Berichten: 79 Woonplaats: Sliedrecht
Auto: C5 2.0i 16v Break, Difference
Opties: afneembare trekhaak, VDO-Dayton navi, Parrot CK3100
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9716
Productienummer: 10104
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: Gris Orageux
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Welke dynamo?
@Iceman Ja, zie eerste bericht.
Klopt, maar hij stond altijd in het midden bij stationair, en nu niet meer. De metingen bevestigen de indicatie van het wijzertje.
_________________ Growing OLD is inevitable, growing UP is optional.
|
02 jun 2013 12:11 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Welke dynamo?
je hebt alternators,met vrijloop en zonder vrijloop
|
02 jun 2013 12:22 |
|
 |
Bibendum
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05 Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Welke dynamo?
Inderdaad Willy.'t Is daarom da'k zei hierboven dat je de 'versterkte versie' kunt vragen.Het laad dan op een lager toerental en evt met een hogere ampèrage.Het is juist maar de chip te veranderen tot het vermogen van de alternator (inderdaad)! Spijtig dat heden alternators en starters niet meer 'gerestaureerd' worden - ik deed dat vroeger héél graag!Vooral deze van de binnenscheepvaart als die schippers er mee begonnen te lassen!!!
Laatst bijgewerkt door Menno op 02 jun 2013 15:07, in totaal 1 keer bewerkt. |
Niet voorgaande bericht quoten aub .... |
|
02 jun 2013 15:06 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Welke dynamo?
@Paulva,
In de C5 met EW motor komen zowel 80A, 90A als 120A dynamo's voor. Als je even de laatste 8 cijfers van je VIN geeft kan ik kijken welke er nu in zit. Zonder meer uitwisselen voor een ander type zal mogelijkerwijs niet gaan, dan zou je ook de multiriem moeten verwisselen.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
02 jun 2013 19:06 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Welke dynamo?
Via je VIN zie ik dat er een "Klasse 9" dynamo in zit.
Daarvoor worden de artikelnummers 5705 AZ CL8+ en 5705 GQ 90 Amp genoemd. Die laatste zijn altijd Valeo's, de eerste kan een DENSO, Magneti Marelli, Mitsubishi of een Valeo zijn.
De riem heeft artikelnummer 5750 YA, lengte 1705.
Hopelijk kun je wat met deze gegevens. Desgewenst stuur ik je ze als PDF, geef dan even je E-mail adres via een PB.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 jun 2013 18:56 |
|
 |
paulva
C5club Fan
Geregistreerd: 03 aug 2009 22:46 Berichten: 79 Woonplaats: Sliedrecht
Auto: C5 2.0i 16v Break, Difference
Opties: afneembare trekhaak, VDO-Dayton navi, Parrot CK3100
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9716
Productienummer: 10104
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: Gris Orageux
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Welke dynamo?
Dank voor de moeite!
_________________ Growing OLD is inevitable, growing UP is optional.
|
05 jun 2013 16:57 |
|
 |
paulva
C5club Fan
Geregistreerd: 03 aug 2009 22:46 Berichten: 79 Woonplaats: Sliedrecht
Auto: C5 2.0i 16v Break, Difference
Opties: afneembare trekhaak, VDO-Dayton navi, Parrot CK3100
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9716
Productienummer: 10104
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: Gris Orageux
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Welke dynamo?
Zo, de dynamo vervangen en alles weer ok! Wat een priegel werkje, vooral als de riem er weer op moet en je moet dat alleen doen......
_________________ Growing OLD is inevitable, growing UP is optional.
|
13 jun 2013 22:46 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Welke dynamo?
Oh hahaha, het is volgens mij de volgorde van omleggen of het een priegelwerk is of niet. Als je begint bij de delen dat de riem zeg maar dubbel ligt houdt de veerkracht van de riem en de omloopwielen het aardig op de plaats. Mooi dat je het zelf hebt kunnen klaren. 
|
13 jun 2013 22:53 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Welke dynamo?
paulva schreef: Zo, de dynamo vervangen en alles weer ok! Wat een priegel werkje, vooral als de riem er weer op moet en je moet dat alleen doen...... en dan moet je maar is een rekriem monteren,ik weet niet of citroen dat heeft ik ben het nog niet tegengekomen peugeot heeft het wel,dat heb ik al ondervonden
|
13 jun 2013 22:58 |
|
 |
|