Auteur |
Bericht |
ronsmit
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 feb 2011 15:37 Berichten: 20
Auto: C5 2.01 HB
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 93000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Olie versnellingsbak
Klopt het dat er een speciale versnellingsbakolie is voor Nederland voor mijn C5 2.0? Mijn garagist had na vervanging van de drukgroep eerst Franse olie in de bak en toen schoot de versnelling steeds uit zijn 3e en 5e versnelling.
|
11 apr 2013 18:15 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Olie versnellingsbak
Wat denk je zelf van dat verhaal,.....? Je auto raakt toch ook niet in de war als je de grens over gaat? Olie moet bepaalde internationale eisen voldoen. Wat een broodje aap zeg! groeten Boes
|
11 apr 2013 20:33 |
|
 |
Joslenssen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 18 apr 2010 18:08 Berichten: 264 Woonplaats: Sittard
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Naar boven
|
 Re: Olie versnellingsbak
Misschien bedoelde de monteur dat hij de reparatie met de franse slag heeft uitgevoerd. (grapje) Het vervangen van de koppeling heeft normaal gezien geen invloed op het ingrijpen van de tandwielen in de versnellingsbak. Echter er moet wel nieuwe olie in de bak omdat die afgetapt moet worden voor deze reparatie. Is bij het wisselen van de koppeling in mijn C5 ook gebeurt.
Met de juiste specificatie van de olie maakt het niet uit waar deze vandaan komt, de meeste komt uit het midden-oosten.
|
11 apr 2013 21:04 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Olie versnellingsbak
Misschien is er bij het loshalen van de bak iets niet goed gegaan met het schakelmechanisme en klopt de afstelling niet meer. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
12 apr 2013 10:15 |
|
 |
ronsmit
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 feb 2011 15:37 Berichten: 20
Auto: C5 2.01 HB
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 93000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 versnelling
Het gaat om het volgende: De drukgroep is vervangen vanwege slijtage. Nu zit er een nieuwe drukgroep in de bak, maar bij schakelen van vrij naar de derde en vijfde versnelling valt de versnelling terug naar de vrije stand. De monteur (niet Citroën) dacht dat het aan het type olie lag en heeft die vervangen. Maar nog gebeurt hetzelfde, alleen bij wat langer vasthouden van de pook blijft de versnelling in de gewenste versnelling hangen. Mijn vraag is: kun je de versnellingen afstellen zodanig dat ook met een lichte handbeweging de pook in de juiste versnelling blijft hangen? Of is er één vaste afstelling? Dan kan ik dat de monteur meedelen, zodat hij ermee aan de gang kan. Als dat niet kan, wat zou dan de oorzaak kunnen zijn van het terugspringen in de vrije stand? Vóór de vervanging ging het schakelen probleemloos, zelfs met een lichte beweging ging de versnelling in de juiste stand.
|
15 apr 2013 13:53 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: versnelling
Als alles voor de reparatie goed heeft gefunctioneerd is er een fout gemaakt bij het weer monteren van de kabels van de schakelbediening. Die moet dan maar eens opnieuw losgenomen en op juiste wijze weer gemonteerd worden. Dat is het enige logische wat ik kan bedenken. Verder goed kijken of alles correct en spanningsvrij gemonteerd is tussen pook en bak.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
15 apr 2013 14:06 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: versnelling
En dat opnieuw en correct afstellen moet op korte termijn gebeuren.
Op deze manier wordt het inwendige van de bak zwaar belast, met name de synchroringen en de bediening daarvan krijgen het extra voor hun kiezen. Die zijn niet uitgelegd op een continue belasting, dat gaat heel snel van kwaad tot erger.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 apr 2013 14:28 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8100 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: versnelling
Ik heb laatst gedeeltelijk zelf mijn koppeling gewisseld en ik mocht het gedeelte wat aan het uitende van de kabels zit nog niet vastdraaien! Eerst moest het worden afgesteld. Daarna heb ik de boel vast gezet. Ik gok dat dit verkeerd is gegaan. Vastgedraaid en nooit meer naar gekeken. Afstellen dus. En die Franse olie gelijk wisselen voor Nederlandse olie! Dit kan mooi samen met het vervangen van de winterlucht door zomerlucht in de banden 
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
15 apr 2013 18:31 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: versnelling
Vul dan gelijk het droge water in je airco even bij.
|
15 apr 2013 22:22 |
|
 |
ronsmit
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 feb 2011 15:37 Berichten: 20
Auto: C5 2.01 HB
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 93000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: versnelling
De monteur heeft geconstateerd dat een rubber ring onder de pook scheef zat. Die heeft hij vastgezet en een week lang bleef denderde versnelling goed functioneren. Nu vliegt de derde versnelling telkens weer terug in zijn vrije stand. Bij het loslaten van het gas zie en hoor je de pook bewegen en gaat hij in zijn vrij. Dat gebeurt ook soms bij het rijden over eenhobbel. Wat kan toch de oorzaak zijn?
|
27 apr 2013 19:44 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: versnelling
Wat ik er van weet en gehoord heb begint dit soort klachten met als diagnose een verkeerde afstelling en eindigt het met vervanging van tandwielen in de bak...
|
27 apr 2013 19:50 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: versnelling
Motorsteun niet op zijn plek, waardoor de motor een beetje gekanteld ligt?
_________________ Zeg maar André
|
27 apr 2013 21:55 |
|
 |
ronsmit
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 feb 2011 15:37 Berichten: 20
Auto: C5 2.01 HB
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 93000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: versnelling
Ik neem al jullie antwoorden mee als ik morgen weer naar de garage ga. De monteur is goedwillend daar niet van. Hij zegt deze bak ook in andere merken en modellen gezien en gerepareerd te hebben. Dus aan de montage van de drukgroep zal het niet liggen. Wellicht dus wel aan de stand van de motor ten opzichte van de bak. Ik heb ook het idee dat de koppeling niet goed vastgrijpt aan de tandwielen en dat zeg ik als volkomen leek wat versnellingsbakken betreft. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
|
28 apr 2013 11:14 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: versnelling
Ga er gewoon even mee naar een Citroëndealer en laat er even naar kijken. Daar weten ze hoe de zaken in elkaar horen te zitten en kunnen ze de motorsteunen snel beoordelen. Ook zien ze direct of je schakelmechaniek op de juiste manier is gemonteerd. Een verkeerde stand van motor ten opzichte van de bak is niet mogelijk. Een monteur kan zeker goedwillend zijn, maar als dit zijn eerste C5 is, weet hij natuurlijk niet alles van deze auto en is een vergissing snel gemaakt. Werking koppeling: KlikIn het nederlands: Klak
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
28 apr 2013 11:33 |
|
 |
|