Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13954
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger
bij de meeste motoren,zit er een oliekoeler op
die word gekoeld door de koelvloeistof van de motor


30 jul 2012 11:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger
Die ken ik wel op de in de C5 gebruikte BVA's, daar zit een oliekoeler op die door de koelvloeistof gekoeld wordt.

Maar een (externe) motoroliekoeler die door de koelvloeistof gekoeld wordt?
Waar zit die?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 jul 2012 12:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger
Voor zover ik het weet wordt de motorolie in de C5 motoren niet extern gekoeld.....

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


30 jul 2012 12:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13954
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger
Afbeelding
deze is van een 1600cc


30 jul 2012 13:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger
Zo zie je maar, je hebt een doorgewinterde praktijkman nodig om de kennis op peil te brengen :smt023

En kijkend in de DB zie ik dat er nog een paar motoren zijn die een motorolie koeler hebben, waaronder de ES9A in mijn C5. Die zit direct achter het oliefilter tegen de voorkant van het blok.
De 1.8 en de 2.0 benzine heeft 'm zo te zien niet, de DV6 en de DW12 wel. Bij de DW10 zie ik 'm ook niet zitten.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 jul 2012 13:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger
Nog wat verder kijkend: de DW10 van de PH1 heeft ook oliekoelers.

Bij de DW10B van de PH2 zie ik 'm niet zo zitten, maar kijkend bij de koelslangen lijkt het er toch op dat ook daar bij het oliefilter iets van een wisselaar aanwezig is.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 jul 2012 15:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger
Weer wat geleerd. :smt023

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


30 jul 2012 15:15
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08
Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger
Ik zou toch ook zeggen dat er iets scheelt met de radiator. Over het algemeen heeft een moderne diesel geen problemen met de koeling bij hogere temp. In de winter hebben ze problemen om het warm te houden en de meeste zitten in de zomer pas op hun ideale temp. Bij temperaturen boven de 25 moet ik onder normale omstandigheden 150-160 rijden op de autosnelweg eer ze constant op P3 zit voor olie en water. En als ik 110-120 rij koelt ze weer af. En vorig jaar tijdens mijn reis was de temp boven de 30 graden en volgeladen en toen was het terugschakelen om de temp te laten dalen helemaal niet nodig. En ik heb al verschillende merken diesels gereden en er was geen een merk die standaard temperatuurverhoging had in de zomer. De moderne diesel heeft heel veel rendement dus een lage temp-afgifte, dito koeling.


30 jul 2012 15:19
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10
Berichten: 1018
Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger
Wordt weer een leerzaam draadje zo. :D

Peeke, je bedoelt met radiator de koelvloestofradiator? Daar zal het bij mij waarschijnlijk niet aan liggen omdat de koelvloeifstoftemperatuur bij mij in alle omstandigheden onder de p3 blijft, dus bij een buitentemp van 35 graden en 110 km/u met trailer op snelweg. Alleen de olietemperatuur gaat tussen p3 en p4 zitten. maar dat gebeurt ook bij een lagere buitentemperatuur.

Dit kan dus duiden op onvoldoende warmteoverdracht tussen de olie en koelvloeistof in de hier door Willy4 getoonde warmtewisselaar?

_________________
Afbeelding


30 jul 2012 15:39
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 16 feb 2012 22:27
Berichten: 24
Auto: C5 2.0HDi break prestige 100kw
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 388500
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger
Even voor de duidelijkheid, het oplopen van de motorolietemperatuur was bij een nachtelijke buitentemperatuur van 18 graden, bij het bergop rijden in de vijfde van zes bij een 2.0HDi 100KW (is dat de DW12?) met handmatige versnellingsbak. Normaal zou ik ook zeggen dat het gewoon een kwestie van een te hoge versnelling is geweest, temeer daar ik de boel op cruisecontrol had staan en de motor sterk genoeg is om zonder problemen de ingestelde snelheid van 110 km/h aan te houden. De hellingen zijn gewoon langzaamaan steiler geworden zonder dat ik daar erg in had (kende het terrein ook niet) en het was pas toen de meter op begon te lopen dat tot me door drong wat er gaande was. Langs de andere kant had ik toch wel verwacht dat een dergelijke krachtige motor minder problemen zou hebben met een kleine caravan als deze...


30 jul 2012 17:15
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 apr 2012 22:08
Berichten: 409
Auto: c5 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 155000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger
Bleef de auto wel gewoon de 110 km/u doen ? Ik had 'm enkele keren ook op de CC, en als het dan aardig begon te klimmen merkte ik toch wel dat íe moeite had om de trein op de ingestelde snelheid te houden, maar daarentegen geen schrikbarende klimmen der temperatuurnaalden. (alleen uitvallen van de airco, wat ook vervelend is). Let wel, gewoon benzine pruttel.
Het lijkt mij dat er zowel bij jou als mij toch iets niet helemaal tof zit.....

Edit, en komt de vraag bij mij weer opborrelen: hoeveel snelheden wordt de ventilator eigenlijk aangestuurd ? Zit er een hoge snelheid op ?


30 jul 2012 17:27
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08
Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger
Als een radiator door vervuiling verstopt geraakt aan de buitenkant is het rendement van de radiator ook minder en dan mag het peil van de koelvloeistof goed zijn. Maar bij achtien graden mag een 100kw hdi niet warm worden. Als ik bij die temp op koppel rij (laag toeren ook bergop) koelt ze sterk af en heeft ze zelfs koud ook in zwaar geladen toestand. Dit weekend had ik een kofferbak vol dakpannen en het was een 23-24 graden buiten. Heb op koppel gereden om de dakpannen heel te houden en toen stond de temp van de olie 2-3mm onder de p3. En hierbij spreken we toch met een belading van een kleine 300kg in de kofferbak. Kan het ook niet zijn dat door slechte olie of te lang doorrijden met olie dat de plaatsen waar de olie komt verstopt beginnen te geraken en dan is loopt de temp ook veel sneller op? Je weet nooit wat de vorige eigenaar heeft uitgestoken met de wagen. En olie heeft niet alleen een smerende functie, ook een koelende. En dan mag je koeling nog in orde zijn. Als je motor op die plaatsen dichtslipt heeft de koeling het ook zwaarder. Je oliedruk word lager en dan krijg je die problemen. De oorzaken zijn meestal zoals hierboven al genoemd: slechte kwaliteit van de olie, te rustige rijstijl (olie vervuilt sneller en koekt aan), te lang met dezelfde olie rijden. Oplossing: een motorflush door een proffessional (niet gewoon een product toevoegen). Forté doet dat. Het kost een 300 euro maar als dat de oorzaak is ga je beterschap zien. En met de krachtige diesels van tegenwoordig heb je dat aankoeken sneller omdat de toerentallen zo laag liggen.


30 jul 2012 21:56
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 16 feb 2012 22:27
Berichten: 24
Auto: C5 2.0HDi break prestige 100kw
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 388500
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger
300 kg in de kofferbak is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als 800 kg achter de auto en de auto zelf ook nog volgeladen. Vergeet ook de luchtweerstand van een caravan niet, dat levert meer weerstand op dan je aan gewicht ooit kunt meenemen.


01 aug 2012 13:50
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08
Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger
Het is idd niet hetzelfde. Probeer alleen aan te tonen dat zolang je binnen de gewichtsnormen blijft de wagen normaal toch geen problemen zou mogen hebben met de koeling. Zou het toch laten nakijken. Mijn vorige wagen had het ook moeilijk in warme omstandigheden terwijl de wagen zeer punctueel onderhouden was na zoals onze dame nu. Alleen was het motortype bekend om zijn interne vervuiling wat bij haar het geval was. Toen had de mechanieker geopperd om eens een motorflush te doen en dat heb ik toen gedaan en toen was het probleem weg. Had wel eerst de oliedruk gemeten en nagekeken of de oliepomp niet de reden was. Dat was niet. De oliedruk was onder zware omstandigheden idd vrij nipt en voor de fun hebben we toen de druk nog eens gemeten na de flush. En die zat toen tegen het max volgens de normen dankzij die flush. Dus zou als je nog lang van je dame wil genieten toch eens werk maken om de oorzaak te zoeken. Heb gisterenavond nog een stevige rit gemaakt met onze dame. En op terugweg niet onder de 170 geweest en hierbij kwam de olie-en watertemp niet een keer boven de P3. Wil hiermee aantonen dat de fabrikanten voldoende reserves inbouwen zodat als de wagen in orde en binnen de laad-en treknormen zit je normaal geen problemen met de temp zou mogen hebben. Nog een voorbeeldje. Een 8 jaar terug heb ik een C8 hdi gehuurd met de lichtste diesel. We zijn daar met de koffer tjokvol en een dakkoffer erop naar het zuiden mee getrokken. In de ardennen kwam die niet boven de 110 uit. Dus had veel moeite om de zaak te trekken. Op een gegeven moment onderweg liep de Temp op buiten tot 42 graden en de airco dus vol aan de bak en die wagen kwam ook niet boven de P3. Dit is denk ik wel een vergelijkbare situatie, in verhouding dan. Want denk als je met met een normale caravan met een 100kwhdi het gemakkelijker hebt in de belgische ardennen.


01 aug 2012 21:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.