Auteur |
Bericht |
Classic
C5club Newbie
Geregistreerd: 01 apr 2012 21:31 Berichten: 9
Auto: Volvo V70
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 432000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Automaat-tips
Momenteel rijd ik een V70 2.5D uit 1999 met ruim 4,5 ton op de klok. Binnen een halfjaar wil ik deze vervangen door een jongere auto. In eerste instantie was ik op zoek naar een nieuwere V70, maar de C5 Ph2 Break vind ik een interessant, ruim en voordelig alternatief. Ik ben een automaatrijder en de C5 Break zou een 2.0 HDi of 2.2 HDi met automaat moeten zijn. Mijn Volvo heeft nog nooit problemen met de bak gehad, maar over de C5 kom ik wel het een en ander tegen. Is er aan te geven bij welke km-stand de problemen zich meestal voordoen, zijn er bepaalde belangrijke signalen waaraan je aanstaande ellende herkent, zijn er bepaalde kritische updates aan de bak enz. enz. Kortom, alle tips - met name over de bak - om teleurstellingen te voorkomen, zijn meer dan welkom.
|
01 apr 2012 21:39 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Automaat-tips
Bij de nieuwere varianten met 6 bak automaat komen relatief weinig problemen voor, het is meestal de oudere AL4 die nukkig is .... De enige uitzondering wat mij betreft is de 2.2 met ZF4HP20 bak
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
01 apr 2012 21:42 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Automaat-tips
Ik denk dat de automaat van de C5 zeker niet onderdoet voor die in een V70. Waar heb je over die problemen gelezen?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
01 apr 2012 21:44 |
|
 |
Classic
C5club Newbie
Geregistreerd: 01 apr 2012 21:31 Berichten: 9
Auto: Volvo V70
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 432000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Automaat-tips
Bedoel je dat die 2.2 met viertrapsautomaat geen probleemgeval is?
|
01 apr 2012 21:47 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Automaat-tips
Neem je die toch niet.....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
02 apr 2012 09:43 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Automaat-tips
De ZF 4-traps is idd beter dan een AL4 ( die je in de 2.0 HDi 110PK kan vinden ) ... Maar je geeft aan op zoek te zijn naar een PH2, die zijn zover ik weet in diesel variant nooit met AL4 geleverd, ... Verder ben ik het met GW'tje eens, ik zie niet in waarom een C5 automaat onder zou doen voor welk merk dan ook  Ik zou zelf perse opzoek gaan naar de 6-bak ( i.c.m. b.v. de 2.0HDiF 136pk ) , en ga vooral in beide proefrijden !!
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
02 apr 2012 09:46 |
|
 |
Classic
C5club Newbie
Geregistreerd: 01 apr 2012 21:31 Berichten: 9
Auto: Volvo V70
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 432000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Automaat-tips
@GW'tje Nou, nou, wat schiet je in de verdedigingsmodus. Onder meer op dit forum staat er wel het een en ander over, maar ook in bijvoorbeeld AutoWeek-reviews en op andere fora staat genoeg over ellende met automaatbakken in C5's. Maar als ik het goed begrijp, zijn dat met name de oudere viertrapsbakken en zijn de zestrapsautomaten dus vrij degelijk.
En als we dan die vergelijking met de V70 doortrekken, zijn bij jullie C5's met automaat bekend waarvan de bak zonder revisie of reparatie bij 465.000 km nog geen enkel probleem vertoont?
|
02 apr 2012 21:58 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Automaat-tips
Bezoek het Volvo forum eens en verbaas je over de automaatjes aldaar. Problemen zat ook daar. De km standen van Volvo`s zijn vaak hoog. Zou dat niet komen omdat veel km vreters eerder een Volvo of een Saab kiezen dan een Citroen. Als je zoekt op gelijke leeftijden zie je meer Volvo of Saab met een hoop kilometers dan bv een C5 met veel kilometers terug.
|
02 apr 2012 22:18 |
|
 |
Edjec5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 19 jul 2010 10:46 Berichten: 257 Woonplaats: Westland
Auto: Citroën C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 156000
Kleur: Groen
Naar boven
|
 Re: Automaat-tips
Grappig, volgens mij zijn er nog motoren gemaakt Volvo samen met PSA. Weet niet meer welke modellen het zijn maar als het goed is rijden ze wel. Maar ja als ik Jou was zou ik gewoon bij Volvo blijven. Om teleurstellingen te voorkomen  Mijn opmerking was niet negatief bedoeld hoor, Maar als je zo zeker bent met volvo kan je echt beter Volvo blijven rijden.
|
02 apr 2012 23:41 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Automaat-tips
Amen.....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
03 apr 2012 08:22 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Automaat-tips
Zo kan die wel weer De aisin 6 bak is van japanse makelijke en in meerdere auto's terug te vinden ..... Wat betreft C5'jes met zeer hoge km-standen i.c.m. automaat, ja hoor die zijn mij bekend, mijn ex 2.2 is er 1 van Maar als je geen goed gevoel hebt bij het rijden in een Citroen is het misschien verstandig op zoek te gaan naar een Volvo, ik heb zo'n zelfde gevoel als ik een ander merk zou moeten kiezen .... Benieuwd naar je keuze en suc6 met de zoektocht 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
03 apr 2012 08:40 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Automaat-tips
We hebben een C5 HDI 110Pk met AL4 bak gereden tot een 270000km. Alleen een keer olie vervangen en de beroemde klepjes laten vervangen bij de huisdealer. Met als tussenperiode van een maand of 4 in de Skoda 2.0TDI met DSG6, nu in een C5 HDIF met de Aisin6 automaat. De kilometerstand is een 180000km. (Tussendoor reactie; lees eens de berichten over de DSG automaat en de problemen daarmee) Met de Aisin6 hebben we vorig jaar toen we terugkwamen van vakantie 1 groot probleem gehad onderweg. Alle lampen knipperden en noodloop. Uitlezen onderweg bij een C-dealer ging tot turbo defect en/of bak kapot!!! Juist omdat de meldingen bleven komen! Overleg met weer de huisdealer en doorgereden naar huis en onze Citroenspecialist de C5 neergezet. Ik verwachtte het ergste aan onze C5 die we pas een maand of 5 hadden. Na enig speurwerk ging het om een onderdeeltje van 1 euro! Een soort van T splitsing in het vacuumleiding systeem. Een scheurtje in het vacuumleiding systeem dus welke de meldingen over de Turbo en de versnellingsbak gaf. De aansturing van een bak is ingewikkeld geworden omdat elektronica en dus ook het vacuumsysteem, sensoren bevatten die het schakelpatroon beinvloeden. Overigens was dat over het vacuumsysteem al aangegeven door de huisdealer aan de telefoon na doorgeven storingsmeldingen en nummers!!! Verder geen enkel probleem met onze bak van de C5 uit 2006 en een 188000km levenservaring. Omdat ik de onderhoudshistorie weet, ook geen problemen voor wij de auto kochten.
Voor alle duidelijkheid, ik voel me niet aangevallen op mijn Citroen rijden oid. Ook geen behoefte om in de verdediging te gaan daarover. Temeer omdat we dus enige maanden ervaring op hebben kunnen doen met een VAG product en welke problemen ook daar mee kunnen komen en zijn tegenkwamen bij Autoweek en op andere fora, oa Problemcar.. Lees dit ook weer niet als een aanval, maar als een realiteit die je zelf op internet zo kunt checken. Net als alle meldingen over Citroen en Franse auto's in het algemeen. En gebruiken Volvo en Ford niet ook de PSA motor? Naast dat ik tevreden ben over onze C5, ben ik ook tevreden over mijn netwerk van een dealer en een Citroenspecialist. En de huisdealer natuurlijk. Gelukkig heb ik goede ervaringen met de C dealer om de hoek. Voor mij is dat dus echt van groot belang. Ik zou niet ze snel overgaan tot bv een renault omdat ik met deze dealer geen goede ervaringen heb. Wanneer je tevreden bent over je huidige merk en auto, EN je garage/dealer/specialist, dan zou ik het wel weten. Tenzij je dus eens iets nieuws uit wilt proberen . En weet dan dat je met bv dit forum veel info kunt vinden en goed op weg geholpen kunt worden. Johan
|
03 apr 2012 09:12 |
|
 |
|