Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
twijfelend gas geven oppakken
Auteur |
Bericht |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 twijfelend gas geven oppakken
Mijn eerste vraag over onze C5. Toen ik deze middag net weer wat op gang was gekomen in de stad, leek het wel op de auto niet goed oppakte. Of het gasgeven geen zin had. Ik moest het gaspedaal meer indrukken, maar zeker niet vloeren, om na het uitkomen van de bocht weer op gang te komen en vaart te maken. Het leek daarna alsof de auto bij constant gas geven optrok-afremde-optrok-afremde-optrok-afremde etc. Op zich heel erg licht deze beweging maar wel net voelbaar. Tot ik even echt versnelde, toen was het over. Daarna ook niet terug gekomen. Zou ook kunnen zijn dat ik net in een schakelmoment zat van de bak natuurlijk. (De 6bak is trouwens wel een echt prettige bak, heerlijk soepel en rustig schakelend. Omdat we rustige rijders zijn, en de motor vrij stil is, merk je het alleen aan de toerenteller wanneer er opgeschakeld wordt.) Of zou dit het schoonbranden van het filter zijn? Aan de andere kant; heeft de C5 een elektronisch gaspedaal en kunnen deze contactjes een beetje smerig/vettig zijn? Johan
|
14 jun 2011 20:42 |
|
 |
Bert65
V.I.P.
Geregistreerd: 24 mei 2010 21:24 Berichten: 1949 Woonplaats: Almere
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: twijfelend gas geven oppakken
Ik heb dat ook wel eens. Ik denk idd dat dit samenhangt met het schakelmoment. Het gebeurt mij ook wel eens in een file. Je rijdt dan net met de verkeerde snelheid.
_________________ Grtz Rob
2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen. Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010 ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002 Ex C2 1.1 Ex Berlingo 1.9D ex ZX 1.4 ex ZX 1.4 ex ZX 1.9D ex AX 1.0
|
15 jun 2011 09:43 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
Bert, Dank voor je ervaringsreactie. dat is een gevoel/gebeuren in de bak, wat ik me voor kan stellen. Die BVA6 schakeld ook zo mooi soepel en stil. Is de BVA6 weer ervaringsafhankelijk met het schakelen. Dus even manueel rijden, of even gassen beinvloed de schakelmomenten? Bij de AL4 was dit duidelijk, en vrij snel, merkbaar. Tijdens een rit stelde hij al bij. Of nadat ik reed en daarvoor onze zoon of mijn vrouw een tijd had gereden. johan
|
15 jun 2011 10:02 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Zeker, de AM6 is "auto-adaptief" In document B2CB5FP0 Werkingsprincipe : Automatische versnellingsbak AM6 is onder andere te lezen: Citaat: Algemeen : Schakelkarakteristiek
De werking van de automatische versnellingsbak wordt bepaald door de informatie van de volgende elementen : -De gasklephoek -Snelheid en motorbelasting van de auto
De computer van de automatische versnellingbak bepaalt het schakelmoment aan de hand van een aantal schakelkarakteristieken. Iedere schakelkarakteristiek bevat : -De momenten voor het schakelen naar een andere versnelling (opschakelen en terugschakelen) -De grenzen voor de overbrugging van de koppelomvormer (overbruggingskarakteristiek) -De kick-down punten
OPMERKING : De karakteristieken worden voortdurend aangepast (rijstijl van de bestuurder, belasting van de auto, ...) en geven zo eindeloos veel schakelmogelijkheden (schakelpunt, moment van inschakeling van de lock-up, ...). En voorts: Citaat: Schakelkarakteristieken en programma's
Bij normaal gebruik van de auto zal de computer de steeds veranderende parameters gebruiken om de optimale schakelmomenten te bepalen. De veranderende parameters zijn : -Rijstijl -Motorbelasting -Keuzeschakelaar programma
OPMERKING : De veranderende parameters maken oneindig veel schakelprogramma's mogelijk.
Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 jun 2011 10:18 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
Oke, veel mogelijkheden dus. Ik heb een excuus om te gaan en te blijven rijden. Effe checken of de bak nog goed is Johan ps: waar vind ik: document B2CB5FP0 Werkingsprincipe voor deze bak?
|
15 jun 2011 10:22 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Dat kan ik je sturen, als PDF. Geef dan even je E-mail adres via een PB
Groet, JW

|
15 jun 2011 10:52 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
JW, De postduif, met retourbakje, is onderweg. Johan
|
15 jun 2011 11:05 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
Heerlijk, veel leesvoer gekregen van JW. Samen met uitproberen, remmen testen en kijken, kwam er niet een echt duidelijk beeld naar voren. Maar ook geen storingsmelding oid. Iemand sprak me aan en vertelde dat mijn remlichten wat knipperden/doofden. Onze oude C5 met AL4 bak schakelde ook soepeler, of anders, nadat ik de remlichtschakelaar had vervangen. Dat heb ik nu weer gedaan. Mijn remlichten zijn nu constant, EN nadat ik geremd heb in een bocht, met geringe snelheid door wil rijden, lijkt het twijfelend oppakken ook wel weg te zijn. Ook de lock-up lijkt eerder in te komen. Maar dat is een gevoel natuurlijk. Daarvoor niet specifiek gemeten/gevoeld oid. Maar het is wel anders in elk geval. Mijn vrouw gaf aan dat ze het "Skoda gevoel" niet meer had. De Octavia 2.0TDI met DSG6 bak schoot altijd met een bloedgang er vandoor. Was gewoon een erg snelle auto. Voor ons te snel met optrekken eigenlijk. In theorie is de C5 2 seconden langzamer op de 100km/h. De C5 trekt nu volgens haar nog steeds snel op maar rustiger en krachtiger. Maar even terug naar de remlichtschakelaar, het lijkt dus alsof het schakelpatroon van de bak anders is. Morgen ochtend weer eens kijken. Ik heb trouwens een modificatie aangebracht, set nr 454367 ipv 454363. De laatste is de losse remlichtschakelaar. De 1e is remlichtschakelaar met een tussen te plaatsen kabel waarmee de contacten van de remlichtschakelaar meer ontzien worden, en dus minder inbranden. Ik begreep dat ze bij meer citroen's deze modificatie doen na storingen met oa CC, remlichten, en meer onduidelijke problemen. Deze schakelaar bediend uiteraard de remlichten, maar beinvloed tevens de hele rits aan informatie en gegevens op grond waarvan de BSI een aantal keuzen maakt. In onze vorige C5 had ik deze schakelaar als stokpaardje al ingebracht, en bij deze C5 dus weer Maar een tip dus, bij af en toe problemen met de CC, schakelen automatische bak en lock-up, remlichten, denk ook eens aan deze schakelaar. Blijkbaar een belangrijke schakel in een keten. Net als zoveel andere schakels bij C. Johan
|
16 jun 2011 20:35 |
|
 |
Bert65
V.I.P.
Geregistreerd: 24 mei 2010 21:24 Berichten: 1949 Woonplaats: Almere
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Naar boven
|
 voor de tip JHV!
_________________ Grtz Rob
2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen. Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010 ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002 Ex C2 1.1 Ex Berlingo 1.9D ex ZX 1.4 ex ZX 1.4 ex ZX 1.9D ex AX 1.0
|
17 jun 2011 01:28 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Die aanpassing van de remschakelaar, met dat stukje tussenbedrading, heb ik dit voorjaar ook doorgevoerd. Ik had een melding gekregen dat de "snelheidsregeling" niet geactiveerd kon worden, de CC werkte dus niet. In de papieren duikend vond ik toen een InfoRapid waarin dit probleem beschreven was, met als remedie het aanbrengen van dat tussenkabeltje icm een nieuwe schakelaar. In een ander draadje heb ik daar toen melding van gemaakt. Alles werkt sindsdien weer prima Groet, JW

|
17 jun 2011 17:21 |
|
 |
citrobas
C5club Fan
Geregistreerd: 13 jun 2011 10:55 Berichten: 60 Woonplaats: Sydney, Australia
Auto: C5 Break 2.0 HDI 16V BVA SX
Opties: Xenon, zonnedak, leer, pack parking, MP3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Even een vraagje van mijn kant. Ik heb mijn C5 nu 2 weken en heb een aantal keren gemerkt dat de auto een soort van schommelend toerental heeft rond de 2.000 toeren. Dit komt niet altijd voor maar kan gebeuren als ik een heuvel oprijdt waarbij de toeren constant rond de 2.000 toeren blijven hangen. Dan voel je dat de auto doet wat jij beschrijft, alsof hij de hele tijd gas geeft, iets afremt, gas geeft, iets afremt, etc. Heel lichtjes, maar je kan het zien in de toerenteller die een klein beetje aan het dansen is.
Als ik het goed lees is dit hetzelfde als wat jij hebt met jouw auto en is het te wijten aan het schakelgedrag van de versnellingsbak??
Verder geen klachten hoor, wat een heerlijke auto is dit. Vooral de 6 versnellingsbak is een geweldig apparaat. Constant in het juiste toerengebied voor de turbo, je merkt amper dat hij schakelt, behalve als hij nog koud is.
_________________ Life is what happens to you while you're busy making other plans
Mijn andere auto is een 1995 Toyota Landcruiser 4.5 GXL Automaat
Historie
1969 Citroën DS20 Hydraulique Bleu Andalou 1990 Citroën BX14 Palais Gris 2004 Citroën C5 Break 2.0 HDI BVA4 Difference II Gris Orageux 1968 Citroën DS20 Hydraulique Rouge fer
|
07 jul 2011 01:13 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
In principe het hoort niet, maar het was het gevolg van een gare remschakelaar. Wel zou je wat kunnen voelen tijdens regeneratie van het Fap, maar dat is niet bij elke heuvel.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
07 jul 2011 11:17 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|