Re: Loopt startmotor op z'n einde??
Gisterenmiddag moest ik de sleutel ~40x omdraaien voordat de startmotor in beweging kwam.
Toen was de maat wel vol. Ik heb gisterenavond de startmotor verwijderd en uit elkaar gehaald. Het is overigens een M001T80481 van Mitsubishi uit 'Japon'.
Zoals ET vaak zegt: Als er iets kapot gaat is het Duits of Japans (ook wel logisch, als er zoveel technnisch spul van buiten Frankrijk in zit; zelf de bolvering uit Japan komt

)
De metalen kern in het startrelais (startsolenoid) bewoog inderdaad niet erg lekker en was plakkerig zoals Willie al een keer aangaf (die heeft volgens mij ook dezelfde motor als ik) en de contactpunten waren vies.
De koolborstels waren wel afgesleten (gek genoeg een duidelijk meer dan de andere drie) maar maken nog voldoende contact.
Ik heb het spul met terpetine schoongemaakt en met een beetje dunne olie met PTFE gesmeerd.
Vanochtend de starter weer teruggeplaats. Dat ging iets lastiger; ik moest de hydraulische cilinder van de koppelig (?) loshalen.
Maar daarna startte de auto direct. Maar even afwachten of de problemen opgelost zijn.
Een nieuwe relais kost overigens ~35 Euro, een andere startmotor zou vanaf ~100 Euro kosten.
Ik heb nog wat foto's gemaakt. Is daar interesse voor?