Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 rijden, afslaan motor, rijden, afslaan enz. Raadsel 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht rijden, afslaan motor, rijden, afslaan enz. Raadsel
Mijn C5 Break 2.2 HDi Exclusive uit 2002, 205.000 km met alleen alle mogelijke standaard opties en later niets ingebouwd, toont sinds anderhalve week tot nu toe onvindbare kuren. Onder het rijden (maakt niet uit met welke snelheid) slaat hij plotseling af en valt alles uit. Het display geeft aan: ESP en ASR defect en meteen daarna verschijnt: Anti vervuilingssysteem werkt onvoldoende. Na tussen de 2 en 10 minuten start ie weer en de ene keer valt ie weer stil na 100 meter de andere keer na 5 of 20 km.
De Citroën dealer heeft gezocht en gezocht. De computers uitgelezen en in het inspuitsysteem naar een defect gezocht. Zijn conclusie was dat als gevolg van een defecte BSM de brandstofpomp in de tank defect was gegaan. De BSM is vervangen evenals de pomp met meter. Ze hebben ca. 150 test kilometers gereden en de auto gerepareerd verklaard.
Dus heb ik de rekening voldaan, ben weer met de auto gaan rijden en.....de volgende dag weer precies dezelfde storing als waar het mee begon!!!

Wie heeft een idee van wat de oorzaak van het probleem wel kan zijn?

12 sep 2010 17:35
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: rijden, afslaan motor, rijden, afslaan enz. Raadsel
Als onder het rijden alles uitvalt ben ik geneigd te zeggen dat ergens de spanning vanaf valt. De storingen ABS/ESP en antivervuiling, zijn dan een gevolg van het onder het rijden afslaan. Dat kan heel goed.
Ik dacht ook eerst aan de BSM, (voorziet veel componenten van spanning) maar die is reeds vervangen. Een lastig probleem. Ik denk moeilijk diagnose te stellen.

Het klinkt lullig, maar aan de hand van een (uitgeprinte) lijst van alle storingen in de modules en het logboek zou je dmv logisch denken een voorlopig conclusie moeten trekken over wat er tijdens het optreden van de storing gebeurd is.
Daarna zul je ik denk het eerst voedingen en bedrading moeten controleren.
Dit is echt wel iets voor de T.S. of gevorderde monteur denk ik.

Hobbyauto: Burton Classic zie website

12 sep 2010 19:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque

Naar boven
Antwoord met een citaat
:shock: Grappig, of eigenlijk niet, maar ik heb het zelfde probleem (tijdelijk) gehad. Mijn dame sloeg ook enkele malen af tijdens het rijden met, soms, de ESP-melding. Meteen weer starten ging niet. Het leek wel of de startonderbreker werkte. Uitgestapt, auto afgesloten, auto weer open, instappen en starten. De auto liep weer. Bij de dealer de boel laten uitlezen en ik kreeg hier een melding "Tijdelijke storing; kortsluiting/ breuk in onderbreking". De ellende is gereset en tot op heden geen last meer van uitval maar ik vind dat, als ik het gaspedaal loslaat, het toerental erg ver terugvalt (750 r/m) en het lijkt dan net of ze weer wil afslaan. Over 2 weken heeft de verkoper pas weer tijd om mijn dame aan een gedegen onderzoek te onderwerpen. Ben benieuwd wat er uit komt.

2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen.
Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010
ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002
Ex C2 1.1
Ex Berlingo 1.9D
ex ZX 1.4
ex ZX 1.4
ex ZX 1.9D
ex AX 1.0
Afbeelding

13 sep 2010 10:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bij een motorstoring zal je altijd eerst een ESP/ASR stroing krijgen omdat die melding een hogere prioriteit heeft.
Het ASR (of ESP) kán simpelweg niet functioneren bij een motorstoring.

Dus motorstoring (uitval/noodloop) -> ESP/ASR melding -> melding anti vervuilingssysteem werkt onvoldoende.
Dus staat je niet blind op die latste twee je moet terug naar de basis.
Er MOET een foutmelding opgeslagen zijn. Daarnaast is een frequente melding als deze ook makkelijk in real time af te lezen (lexia mee in de auto)

Je schrijft niet wat voor motor je hebt en sowieso is troubleshooting erg lastig op afstand, maar ik stel voor dat je eens wat draadjes doorleest over bijv de turbo, vacuüm en luchtmassameter voor inspiratie. Boordspanning is ook altijd een kritiek punt.

NB een garage die willekeurig onderdelen vervangt zou mij niet meer terugzien (zelfs niet als ze dit onder garantie doen)

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

13 sep 2010 10:30
Profiel
Antwoord met een citaat
Het raadsel is opgelost. Het probleem waardoor mijn auto (2.2 HDi, 2002) steeds stil viel werd veroorzaakt doordat de brandstof was vervuilt door miniscuul kleine deeltjes. Hoe die er in zijn gekomen mag Joost weten. (tanken in Frankrijk?) Het gevolg van de vervuilde brandstof was dat de injectors af en toe dienst weigerden en er uiteindelijk één defect ging (bleef hangen). Die is vervangen. Ben nu weer door uiteindelijk prima werk van de dealer en een alleszins meevallende rekening een tevreden C5 rijder. Forumleden, bedankt voor het meedenken en ik ga nu op naar de 300.000km.

17 sep 2010 11:24
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
:smt023

17 sep 2010 11:47
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën
Brandstof: Benzine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Mooi dat het is opgelost en je de dat hier even meldt ... :smt023

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

17 sep 2010 11:51
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]