C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Eemspoort schreef:Hoe meer toeren de motor maakt, hoe meer uitlaatgassen de motor verlaten, hoe meer aandrijving de turbo krijgt, en dien ten gevolge harder gaat draaien en het fluitje in toonhoogte toe neemt.
Dit begint al aardig op een welles-nietes spelletje te lijken. Om dat in de kiem te smoren kan ik melden dat in mijn geval wordt het gefluit al snel door 'verbrandingsgeluid' overstemd. Ik hoor een eventuele stijging in toonhoogte dus niet meer ;)
Jacco
tjob
tjob
Re: Kenmerken kapotte koppakking?

Bericht door tjob »

Geen wellus nietus, niet mijn doelstelling.
Bij mijn weten (maar mocht ET hier iets over willen roepen, graag) stijgt het turbotoerental wel met de hoeveelheid uitlaatgassen en dus het toerental van de motor, maar al heel snel blijft dat turbotoerental gelijk, dus monotoon. Bij mij vanaf 1800 toeren ofzo...
De wastegate zal opengaan als er meer dan benodigd uitlaatgassen doorkomen, zodat het teveel aan druk gewoon de atmosfeer in gaat.

Je hoort de turbo dus wel inkomen van laag naar hoog, maar wordt vervolgens monotoon. Bij vooral vrachtwagens erg goed te horen (al draaien die natuurlijk nauwelijks vergelijkbare toeren).
Gizmoman
Gizmoman
Re: Kenmerken kapotte koppakking?

Bericht door Gizmoman »

Conclusie garagist na de test : in het beste geval kapotte koppakkingsdichting .....

int slechtste geval , den blok zelf een scheur en/of cilinderkop een barst in....

Ik ga de auto laten maken , ben benieuwd naar het prijskaartje.

Ik zal nog iets laten weten wat het resultaat zal zijn.

alvast iedereen bedankt voor hun reacties.


mvg
martijn v o
martijn v o
Re: Kenmerken kapotte koppakking?

Bericht door martijn v o »

V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
WackoH schreef:
Gizmoman schreef:Volgens mij is da dien turbo niet hoor, het is meer een constante fluit-toon
Het is bij ook een praktisch onhoorbare fluittoon met een constante toonhoogte. Er is mij verteld dat het van de turbo zou komen. Maar het kan best iets anders zijn.
De C5 is ook beroemd voor een andere fluittoon die ergens uit de stuurbekrachtiging komt. Die toon komt en gaat met een minimale beweging v/h stuur.
Die fluitttoon van de stuurbekrachtiging heb ik dus ook sinds kort (1,5 week). Ik ben al naar Oldenhage geweest (2 keer...) maar helaas is mijn C5 net als ik: wanneer ik naar de dokter ga is de kwaal verdwenen.
Toen ik daar aan kwam en de motor even uitgezet had, en daarna weer startte was de fluitttoon opeens veel minder. Het blijkt met name op te spelen na een tijdje rijden. Als ik dan stil sta bij bv de stoplichten en mijn stuur neutraal hou hoor ik echt een flinke fluittoon. Even het stuur bewegen en je hoort het niet meer. Stuur weer neutraal: ja hoor, wie hoor ik daar fluiten?
Ik moet nog een keer terug naar Oldenhage dus, maar dan als de fluittoon wel goed hoorbaar is.

Uit de posting van WackoH blijkt dat dit een bekend fenomeen is. Ook op een PH II? En is er ook een remedie tegen?
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
MichielC5 schreef:fluitttoon van de stuurbekrachtiging
MichielC5 schreef:dat dit een bekend fenomeen
Dat klopt. Er zijn leden die heel goed zijn om oude posts te vinden ;-) (hint hint). Ik herinner me dat iemand honderden Euries aan vervanging van leidingen etc. heeft besteed maar dat het probleem bleef...
Dit heeft verder niets met een koppakking te maken. Dus ik zal mezelf vast corrigeren ;-) :offtopic
Gizmoman
Gizmoman
Re: Kenmerken kapotte koppakking?

Bericht door Gizmoman »

Auto is gemaakt , en blijkbaar was het alleen de dichting van de koppakking. Ook de vervelende Fluit is verdwenen , volgens mij was het dan toch de overdrukventiel van het expansievatdopje.
Heb ineens ook groot onderhoud gedaan , en alles laten vervangen wat vervangen moest worden.

wat is er gebeurd :

nieuwe bouten callas
cilindersetje dichtingen
nieuwe koppakking
distributiekit ( nieuwe riemen , spanrollen ectra)
waterpomp
multiriem
de callas vlakken en testen voor barsten
antivries
olie
oliefilter
luchtfilter
pollenfilter
dieselspoeling
remblokken
bourage krukas
23 werkuren

kostprijsje : 1540 euro

ben normaal gerust voor een tijdje

grtz
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gizmoman schreef:23 werkuren
kostprijsje : 1540 euro
Mooi dat het weer gefixed is en voor een koopje. (23 uren x 75 euro = 1725 euro)
Roman, is er bij jou in de buurt nog een huis te koop, ik ga emigreren. :smt193

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Plaats reactie