Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: cruise control
Hoe werkt dat nou bij een handbak: stel dat cc op 160 staat en je schakelt in 3e versnelling cc in - gaat toerenteller dan in het rood ?
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
17 nov 2008 23:33 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: cruise control
Automaat kan makkelijk 160 in z'n 3 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
17 nov 2008 23:36 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: cruise control
Menno schreef: Automaat kan makkelijk 160 in z'n 3  volgens mij schakelt een automaat al eerder over
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
17 nov 2008 23:45 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: cruise control
alzheimer schreef: Hoe werkt dat nou bij een handbak: stel dat cc op 160 staat en je schakelt in 3e versnelling cc in - gaat toerenteller dan in het rood ? Een C5 heeft geen rood op de toerenteller  Maar hij jaagt hem als het goed is wel de toerenbegrenzer in, bij een handbak. Die ben ik bij mij overigens nog niet tegengekomen (zit ergens aan de verkeerde kant van 4700tpm dus...evenals de 2.0HDi110) Bij de 2.9 V6 zit'ie ergens op 6500 en de 2.0-16v loopt 6800-7000tpm. Wellicht dat een automaat lagere grenzen geprogrammeerd heeft om de bak te sparen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
18 nov 2008 01:34 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: cruise control
alzheimer schreef: Menno schreef: Automaat kan makkelijk 160 in z'n 3  volgens mij schakelt een automaat al eerder over Menno heeft nog een 4-bakkie, die redt dat net 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
18 nov 2008 09:20 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: cruise control
Harm van Beek schreef: Mijn oude BVA4 (2.2HDi) deed het vanaf 30.... Inderdaad, maar alleen niet in 1, wel 2-3-4 Hoewel 30km wel in het bereik van de 1e versnelling ligt werkt de CC daar niet. Terugschakelen met een automaat en dan de toerenteller in rood is bij een automaat niet mogelijk, je kunt de versnelling wel handmatig proberen terug te schakelen, maar de bak doet dat alleen als het veilig kan. Als ik handmatig terugschakel blijft de CC gewoon werken, ga je bv in 4 de berg op met een caravan en je gaat even (manueel) terug blijft het geheel gewoon vloeiend doorgaan. Dit in tegenstelling tot een handbak waar een onderbrekingsschakelaar op het koppelingspedaal zit en de CC dus uitschakelt.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
18 nov 2008 09:30 |
|
 |
pieter melissen
|
 Re: cruise control
De CC verwacht overigens wel een bepaald toerental in een bepaalde versnelling (of zoiets). Anders kan ik niet verklaren dat het mij een keer overkwam dat na de "resume" actie om weer op 120 te komen, de CC zich weer uitschakelde omdat ik nog in zijn vier reed, en niet in vijf....hoewel 120 in zijn vier makkelijk kan.
|
18 nov 2008 10:20 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: cruise control
Harm van Beek schreef: alzheimer schreef: Menno schreef: Automaat kan makkelijk 160 in z'n 3  volgens mij schakelt een automaat al eerder over Menno heeft nog een 4-bakkie, die redt dat net  Alzheimer moet het ook met 'slechts' 4 verzetten voorwaarts stellen 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
18 nov 2008 10:28 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: cruise control
(ach, ik ben nog uit de tijd dat drie versnellingen voldoende waren  ) wat ik dus even niet begrijp is het volgende: cc 'kijkt' kennelijk niet naar de stand van het gaspedaal (dan zou cc bij elke snelheid in elke versnelling werken) maar naar de snelheid - en waarom zou het (zoals bij mij) dan niet bij snelheden onder 60 (en dùs alleen in de hoogste twee versnellingen) kunnen werken ? of heeft André daar bewust voor gekozen ?
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
18 nov 2008 11:19 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: cruise control
De CC heeft de beschikking over alle informatie, stand gaspedaal, schakelaars in rem en koppelingspedaal, stand van de bak (bvm & bva) motormanagement, stand van de gasklep etc. Maaaar....de CC is dus niet "een ding wat het gaspedaal in een bepaalde stand houdt", anders zou bergop bergaf niet werken. De gaspedaalstand is dus wel van belang maar niet leidend, je kan ook prima bij gas los de CC instellen Rijd je op CC en je trapt het gaspedaal in dan accellereert de auto ook gewoon, laat je dan het gas los dan zakt hij terug tot op CC snelheid, zonder dat je resume hoeft te gebruiken. VWB het niet werken onder 60km/h, dat lijkt niet volgens specs (zie ook Harms bericht), maar wellicht is er tussen 2003 en 2004 een mm-software update gekomen die dat gedrag veroorzaakt, bijv ivm een te lage oliedruk in de bva4, te hoge belasting van de koppelingen/rembanden/koppelomvormer, Of problemen met lock-up in 3 bij lagere snelheden. Hoe snel draait de motor bij 60km/h in 3 (BVA4) hoeveel in 2? Kan je bij 60km/h in auto de CC aanzetten en dan via tiptronic terug naar 2, of gaat hij dan van de CC af? Doet de sportstand of sneeuwstand nog iets? zo veel vragen, zo veel mogelijkheden
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 nov 2008 01:50 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: cruise control
Nadat ik vrijdagmiddag, op weg naar appie en ander boodschappen, wat had geklooid met zo langzaam mogelijk rijden op de CC, kreeg ik gisteren (bij 150km/h) op de snelweg gelijk de melding Diesel filter verstopt, die was natuurlijk snel weg bij dergelijke snelheden.
De les voor mij is dus: te langzaam rijden is gewoon niet lekker voor je FaP. Dat had ik wel kunnen voorspellen, maargoed...
Het nieuwe rijden werkt alleen met beleid, maar ook dat wisten we al.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
23 nov 2008 15:38 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|