Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: HPi
Berend, weet je de staat van onderhoud? Op tijd alle beurten, inclusief bougies, filters en weet ik wat ? Naar de C5 dokter in Nieuw Vennep ermee ? Je profiel geeft niet aan waar je (ongeveer) woont, altijd lastig. gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
03 apr 2008 17:00 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: HPi
Enkele (PDF) artikelen m.b.t. de HPi motor : Link 1Link 2
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
06 sep 2008 11:09 |
|
 |
mrvroos
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 20:03 Berichten: 595 Woonplaats: 0318
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter
Naar boven
|
 Hpi
Hier even verder met de HPI, ... uit het meeting draadje 'de Somp' geplukt : zie hierHertogjan schreef: Mrvroos;
Wat me opviel aan jouw C5 was dat ie liep als een zonnetje (geluid). Hoe bevalt zo'n HPI jou, je hoort er de treurigste verhalen over namelijk. Ronald schreef: Goede vraag. Er waren minimaal twee HPI's, die van Martin ook. Ik ben dom geweest, ik had kunnen vragen of ik stukje mocht rijden. Dat zegt niet alles, maar toch. Ik adviseer aspirant-kopers hier altijd om geen HPI te kopen en ik denk dat ik dat zal blijven doen, maar toch zelf voelen betekent iets.
'n Wat vertraagde reactie misschien, maar nu heb ik er even de tijd voor. Bijna drie jaar geleden ging ik zo eens op zoek naar een C5 break als vervanging van onze Xantia Berline 1.8i 16V PhII, vooral omdat de zachte stoelen mij niet bevielen. Bij de (toen) plaatselijke dealer stond het exemplaar dat ik nu heb. Omdat ik nog nooit van HPi had gehoord, waarover de verkoper hoog opgaf, ben ik daarover gaan lezen (o.a. gebruikersverslagen) en eigenlijk gelijk van het idee afgestapt. Ik zag vooral de ervaringen met storingen in het inspuitsysteem, schokkerig rijden en meer van dat soort ellende. (Nou is iemand eerder geneigd z'n problemen te publiceren dan z'n positieve ervaringen). Maar de auto op zich (ruim, mooie kleur, Exclusieve uitvoering, lichte bekleding, uitstekende stoelen) trok mij wel, dat kun je begrijpen; een poos later (zeker een maand) nog eens gaan kijken en praten. Wat de zet gaf voor de volgende fase waren: 1. de eerste eigenaar had er ruim 80Kkm mee gereden (aantoonbaar); 2. de gerenommeerde dealer zou hem niet te koop hebben als dit exemplaar de slechte reputatie van z'n soort zou bevestigen. (Het type motor is natuurlijk niet zomaar al snel van het toneel verdwenen). Nog eens een poos laten bezinken en overdacht (ga graag op zeker). Toen uitgebreid proefgereden met een garagehouder (Citroen- en Peugeot-specialist) die ik goed ken en bij wie ik al "liep". Hij constateerde wel wat onregelmatig lopen rond de 2Kt/min. maar zo minimaal dat het niet de moeite was. Ikzelf had dat niet gemerkt (en m'n zoon ook niet, en die reed in die tijd heel wat "dikke" auto's als prive chauffeur), maar, laten we de garagehouder "Kees" noemen (Menno kent hem wel), wist natuurlijk waar hij op moest letten. Enfin, de afloop hebben jullie zondag kunnen zien: ik heb hem gekocht, voor een zeer acceptabele prijs. En tot onze grote tevredenheid tot nu toe; hoewel het een Cit blijft, met z'n/haar specifieke trekjes. En dat is maar goed ook, anders hadden we niet zo'n tof forum nodig Dus, Hertogjan, Ronald en overige luisteraars, de treurige verhalen zijn er terecht; adviseren om niet te kopen is ook terecht, maar: - niet alle exemplaren over 1 kam scheren (misschien is 90% wel goed), - elk exemplaar uitgebreid aan de tand voelen, - de onderhouds- en gebruiksgeschiedenis proberen te achterhalen, - gebruik benzine RON98 (Shell V-power of BP Ultimate, bijv.), want het systeem is nu eenmaal gevoelig. - niet beknibbelen op onderhoud (met name olie, evt. met additief; "Kees" doet er iets in waarvan ik de naam kwijt ben. Bij elke beurt blijkt dat de motor brandschoon is; en nou geen grappen als: "dan hebben ze hem zeker goed afgespoten  ). - en bij twijfel: niet kopen. De vooruitzichten bij de presentatie van het motortype in 2000/2001 dat er aanzienlijke brandstofbesparing te bereiken zou zijn, wordt voor een deel waar gemaakt. Bij lagere snelheden (in mijn beleving tot zo'n 110 km/u) zeker; daarboven gaat het slurpen ook hard. Maar over de periode dat ik dit exemplaar nu heb (vanaf januari 2006) heb ik gemiddeld 1:12 in de statistieken staan. Het zgn. "nieuwe rijden" pas ik al toe zo lang ik auto rijd (vanaf 1965), want a. ik houd van efficiency en b. ben "zuunig". Dus: zo weinig mogelijk snelheidswisselingen, 'n beetje "scherp" rijden, niet sneller dan zo'n 120 km/u, dan haal je toch een hoge gemiddelde snelheid, tegen een relatief laag verbruik. Ik dank u voor uw aandacht. en vriendelijke groet, Martin P.S. deze causerie wordt op verzoek voortgezet.  En nu ga ik even naar "Kees" voor m'n achterruit. Doei.
_________________ C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009 Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),
9,9 l/100 km
|
23 sep 2008 15:24 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Hpi
mrvroos schreef: [..]- gebruik benzine RON98 (Shell V-power of BP Ultimate, bijv.), want het systeem is nu eenmaal gevoelig.
Ik heb altijd begrepen dat het systeem gevoelig is voor zwavel in de benzine, dat gehalte is nu veel lager dan in 2002. Overigens is V-Power geen RON98 maar 97!~ Van de andere designer brandstoffen is er eentje wel 98 (Total Eccellium? BP Ult?) Citaat: De vooruitzichten bij de presentatie van het motortype in 2000/2001 dat er aanzienlijke brandstofbesparing te bereiken zou zijn, wordt voor een deel waar gemaakt. Typisch voor dit type motor is dat het lean kan lopen (dus met luchtoverschot), maar dat gebeurt alleen in (lichte) deellast, dat komt overeen met je bevindingen. Het gevolg is dus dat ze erg gevoelig zijn. Als je een lichte voet hebt kun je wat voordeel pakken. Ik heb er nooit mee gereden, wel met de gewone 2.0-16v, maar als je naar de specs kijkt dan is deze motor gewoon net te licht (te weinig koppel) voor de C5 om er daadwerkelijk zo mee te kunnen rijden. Achteraf kun je zeggen dat de 2.2-16v een betere basis was geweest (of zelfs een 2.4)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 sep 2008 10:13 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Hpi
Martin, zo'n uitgebreide verhandeling uit de eerste hand is natuurlijk altijd waardevol op een forum. Een HPI kopen op de manier waarop jij gedaan hebt is natuurlijk helemaal goed. Eerst je realiseren dat er potentieel problemen zijn en dan nog eens uitgebreid speuren naar (het ontbreken van ) problemen. Zo beperk je je risico natuurlijk heel behoorlijk. Helaas koopt niet iedereen zijn auto zo en zoals je schrijft de prijs/uitvoering van de HPI is wel erg verleidelijk.
Wat mij opvalt is dat de gangbare opinie, althans hier, is dat de motor de neiging heeft om intern te vervuilen. Oorzaak zou ondermeer zijn: 'lui' rijden, korte ritjes, ed. Remedie zou dan zijn: flink heet stoken door fors hoog in de toeren te rijden. Jij beschrijft je eigen rijwijze als zeer rustig en toerenarm en juist jij hebt nergens last van. Het lijkt erop dat die theorie dus ook naar het land der fabelen kan worden verwezen. Nou genoeg puzzels voor de volgende aspirant HPI rijder.
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
24 sep 2008 18:36 |
|
 |
mrvroos
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 20:03 Berichten: 595 Woonplaats: 0318
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Hpi
EvilTwin schreef: Overigens is V-Power geen RON98 maar 97! . Je hebt gelijk, http://www.shell.nl/home/content/nld/products_services/on_the_road/fuels/v_power_pkg/overview.html. Tegelijk zegt dat iets over het effect op het HPi-systeem: blijkbaar is een verschil van 2RON al genoeg, althans bij mij. RON98 kan dan waarschijnlijk alleen maar een (nog) beter resultaat geven.
_________________ C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009 Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),
9,9 l/100 km
|
24 sep 2008 23:37 |
|
 |
mrvroos
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 20:03 Berichten: 595 Woonplaats: 0318
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Hpi
Bedankt voor je reactie, Ronald. Maar nou geen verwarring stichten, : HDI is ongelijk HPi 
_________________ C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009 Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),
9,9 l/100 km
|
24 sep 2008 23:47 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: HPi
Idd, Ronald was denk ik nog niet wakker... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
25 sep 2008 08:37 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Hpi
de "simpele" Xm V6.24v (ES9J4) vind RON99 ook veel lekkerder. Dat leverde Shell Duitsland rond 2000, als laagzwavel brandstof.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
25 sep 2008 11:57 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Hpi
mrvroos schreef: HDI is ongelijk HPi  Aangepast 
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
25 sep 2008 22:07 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|