Beste forumleden,
Even een korte situatieschets:
Ik kreeg sinds enige tijd regelmatig de melding 'koelvloeistoftemperatuur te hoog' als ik in de file stond. Wanneer ik terug op snelheid kwam daalde de temperatuur weer. Nu wou ik het koelwater nakijken en er bleek niets van water meer in te zitten

. Dit bleek een lek te zijn aan de aftakking voor de LPG, dus gemaakt en opnieuw gevuld. De eerst volgende maanden niets te merken, al begon ik mij vragen te stellen waarom de koelfan nooit aansloeg. Nu kreeg ik laatst weer een melding dat de temperatuur te hoog zou zijn, toeval? niet dus.
Nu heb ik de test gedaan door de airco op te zetten als de wagen stilstaat, en ik hoor een vrij hard brommend geluid (alsof ik met een diesel zou rijden

). Nu blijkt dat de motor wel werkt van het koelfan, maar deze niet kan doen ronddraaien. Ik heb deze dan in zijn geheel verwijderd, en ook blijkt dat de fan een serieuze speling heeft bij het ronddraaien, alsof er een slag in de rotor staat.
Is dit nu de lager van de fan die versleten is? Is deze dan eventueel ook te vervangen zonder dat het geheel vervangen moet worden?De wagen heeft nog maar 130k gelopen dus mij lijkt het dat deze vrij snel versleten is, is dit dan ook een veelvoorkomend probleem bij de C5 (1.8 16v)?
mvg