Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Een aantal vraagjes
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=8811
Pagina 1 van 1

Auteur:  peeke 1972 [ 21 jan 2011 09:54 ]
Berichttitel:  Een aantal vraagjes

Gisteren zijn we onze C5 gaan halen. Wat rijd dat ding zalig zeg. Moet toegeven als ex-alfist dat ik hetzelfde gevoel bij het rijden heb als toen ik met mijn alfa reed. De citroen is gewoon een buitenbeentje en dat voel je dan ook. Nu de vraagjes. Mijn C5 is een PH2 2lhdi16V van 11/2006.
-Moet die pas om de 30000km naar de dealer? In dat geval welke olie moet erin? want zal dan wel eens bijgevuld moet worden.
-Is dat normaal dat die 16v zo giftig in de toeren gaat. Heb gisteren eens plankgas gegeven bij het optrekken en ik moest de boel echt in het oog houden want ze ging zo de begrenzer in. Hierbij vond ik het wel cool dat die snuit omhoog ging,precies of ze ging opstijgen. Zoals bv bij de oude CX.
Ik heb gewoon genoten van die rit naar het werk :smt038

Auteur:  EW [ 21 jan 2011 10:06 ]
Berichttitel:  Re: Een aantal vraagjes

Bij mijn benzine/gasbak is 30k wel de voorgeschreven waarde.
Alleen als ik kijk wat er na 25k aan olie uitkomt probeer ik altijd na 15k te gaan verversen (en inmiddels staat ze alweer op 21k :oops: )

Auteur:  Bert65 [ 21 jan 2011 10:53 ]
Berichttitel:  Re: Een aantal vraagjes

Ik heb ook zo'n dame.
Idd staat de onderhoudsinterval bij mij ook op 30K en dat kan je in het onderhoudsboekje terugvinden.

Auteur:  Menno [ 21 jan 2011 11:46 ]
Berichttitel:  Re: Een aantal vraagjes

En via de onderhoudsindicator op het dashboard ...

Auteur:  EvilTwin [ 21 jan 2011 12:15 ]
Berichttitel:  Re: Een aantal vraagjes

Olie is 5W30 C2.
Heeft de jouwe een roetfilter? Dan is die C2 van het grootste belang (speciale Citroën low ash grade).
Roetfilter of niet kun je terugzoeken via het VIN:

link

EDIT:
ik denk dat je een van deze drie hebt:

2.0 HDi BVM6 (DW10BTED4 FAP puissance reduite SOCIETE) : RERHLH
2.0 HDi BVM6 (DW10BTED4 sans FAP depollution L4) : RERHRG
2.0 HDi BVM6 (DW10BTED4 FAP) : RERHRH

het VIN kun je nalezen op je kentekenbewijs.

In mijn ervaring verbruiken HDi's maximaal zo veel olie dat je er mee kan doen van beurt tot beurt
maw 1L in 20dkm /1,5L in 30dkm, YMMV.

Auteur:  peeke 1972 [ 21 jan 2011 12:49 ]
Berichttitel:  Re: Een aantal vraagjes

Het is eentje zonder roetfilter, denk ik. Maar ga het voor alle zekerheid eens navragen bij mijn dealer. Ja, 30000 km is wel lang maar doe altijd autosnelweg dus dat valt dan goed mee. Maar ga wel een bus olie in de koffer stoppen; En voorlopig regelmatig peilen zodat ik een beetje zicht krijg op het olieverbruik. Oliepeilen kan ik wel denk ik; heb een benzine-alfa gehad en die verbruikte 1liter op 2500 km. Dus dat was elke tankbeurt bijvullen om het peil optimaal te houden. Dat gaat dus afkicken worden zoveel tankbeurten zonder peilen. lol

Auteur:  Menno [ 21 jan 2011 12:50 ]
Berichttitel:  Re: Een aantal vraagjes

Ik gok eerder met filter hoor ... zeker gezien de 11/2006

Auteur:  EvilTwin [ 21 jan 2011 15:20 ]
Berichttitel:  Re: Een aantal vraagjes

@peeke ik zou het niet aan de dealer vragen, gewoon zelf controleren.
Het VIN is makkelijk na te kijken, op de auto of op het kentekenbewijs. Begint met VF7...

Op de auto is het VIN van buitenaf te lezen via een doorkijkje in de onderrand van de voorruit, aan bestuurderskant.

Auteur:  peeke 1972 [ 23 jan 2011 13:06 ]
Berichttitel:  Re: Een aantal vraagjes

Zal de vinnummer eens opzoeken als ik de papieren in de buurt heb. Maar ik gok toch zonder roetfilter. De meeste belgische wagens zijn nog toen zonder die filter genomen. Het is pas sinds dat belgie er premies op beginnen te geven is dat de meeste er eentje bij genomen hebben. Maar hoop idd van niet. Een motor moet ademen,lol. Maar heb toch gemerkt dat ze heel slecht ingereden/bereden is. Maakt veel lawaai boven een bepaald toerental en op de autosnelweg kan je juist zeggen wat de hoogste snelheid is geweest wat ze ooit gereden heeft. Want bij 130+ begint ze meer lawaai te maken en vanaf 140 nemen de motortrillingen toe. Echt de kenmerken van een motor die nog moet ingereden worden.Dus hier is nog wat werk aan de winkel om haar goed draaiende te maken waar ik ook de tijd voor ga nemen. Want anders draait ze in de soep.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/