Sleuteltje Bosal trekhaak
Auteur |
Bericht |
Krommenieer
|
 Sleuteltje Bosal trekhaak
Onder mijn C5 break is bij de aanschaf een Bosal afneembare trekhaak gemonteerd. Ik kreeg de trekhaak gedemonstreerd en is daarna opgeborgen daarbij kreeg ik 2 losse sleuteltjes. Vanmorgen de trekhaak aangebracht, geen probleem, lukte in een keer. Na het demonteren geprobeerd het sleuteltje uit het slotje te nemen, maar dat lukt niet meer. In de gebruiksaanwijzing staat niets vermeld over het uitnemen van het sleuteltje als de trekhaak niet is aangebracht. Het lijkt me wat link om de trekhaak met het uitstekende sleuteltje erin op te bergen. Kans op afbreken is dan groot. Maar als de dealer het sleuteltje eruit kan krijgen moet dat mij toch ook lukken. Maar hoe?
|
27 jan 2007 16:50 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
Ik heb hem niet precies voor de geest maar volgens mij moet je gewoon de knop als het ware "op slot" draaien en dan de sleutel eruit halen (geloof ik  )
Als dat niet lukt heb je volgens mij het bekende probleem met deze trekhaken. Dan zul ermee terug naar de dealer moeten 
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
27 jan 2007 18:06 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Bij mijn weten is het sleuteltje er zo uit te halen, misshien iets inspuiten?
Ik gebruik hem zonder sleutel, want de sleutels zijn zeer kwetsbaar (dun)
zonder kan ik hem er onderin hangen en met de knop omdaaien van rood naar groen weer weghalen. Maar anders zoals al geopperd is terug naar de Dealer? 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
27 jan 2007 18:44 |
|
 |
piwi
|
Als je hem van de auto af hebt, is de vergrendelpin helemaal ingedraaid. Aan een van de zijkanten zit dan een klein roestvrijstaal pinnetje. Dit pinnetje even op iets hards tikken en je zult zien dat de vergrendelpin eruitspringt. Ik heb dit niet van mijzelf maar bij de garage vertelde men dat nadat ik een storing aan de parkeerhulp had. Bleek te liggen aan de trekhaak die erin zat . Bij het verwijderen van de trekhaak demonstreerde men het van het pinnetje. Je kunt dan weer de sleutel draaien en eruithalen.
|
27 jan 2007 20:15 |
|
 |
Krommenieer
|
Herman schreef: Bij mijn weten is het sleuteltje er zo uit te halen, misshien iets inspuiten? Ik gebruik hem zonder sleutel, want de sleutels zijn zeer kwetsbaar (dun) zonder kan ik hem er onderin hangen en met de knop omdaaien van rood naar groen weer weghalen. Maar anders zoals al geopperd is terug naar de Dealer? 
Het is inderdaad een kwetsbaar sleuteltje.Verantwoord gebruik van de trekhaak kan dus a³a³k zonder het sleuteltje en slotje. Is het slotje alleen ter voorkoming van diefstal en niet als extra zekerheid?
Ik heb ook parkeersensoren en heb me voorgenomen om op het moment dat we de caravan afhaken, de trekhaak in de auto doen. Kan op diefstal is dan klein.
Morgen ga ik eens wat van de gegeven adviezen uitbroberen.
Bedankt voor de reacties
|
27 jan 2007 21:33 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Mijn eerste sleuteltje is al krom. Heb ze nu met een ruime tie-wrap om de kogelhals gedaan. makkelijk eraf, maar niet in de kofferbak onder het begagenet...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
28 jan 2007 00:15 |
|
 |
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
sleuteltje kan er uit door gewoon te simuleren dat de trekhaak aangekoppelt is
pen indrukken en klik daat gaat hij ,en dan kun je de sleutel verwijderen
_________________ tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive leer schuifdak navigatie mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012 Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
|
28 jan 2007 02:16 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Naar boven
|
piwi schreef: Als je hem van de auto af hebt, is de vergrendelpin helemaal ingedraaid. Aan een van de zijkanten zit dan een klein roestvrijstaal pinnetje. Dit pinnetje even op iets hards tikken en je zult zien dat de vergrendelpin eruitspringt. Ik heb dit niet van mijzelf maar bij de garage vertelde men dat nadat ik een storing aan de parkeerhulp had. Bleek te liggen aan de trekhaak die erin zat . Bij het verwijderen van de trekhaak demonstreerde men het van het pinnetje. Je kunt dan weer de sleutel draaien en eruithalen.
Zo doe ik het inderdaad ook ja.
En ik ben al toe aan de tweede haak nadat ik het sleuteltje met cilinder uit het slot trok toen ik de haak wilde verwijderen. Terug gegaan naar de dealer want ik werd gek van het gebleer van de parkeersensoren en na een paar weken kreeg ik gratis en voor niets een hele nieuwe haak 
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
28 jan 2007 12:14 |
|
 |
Krommenieer
|
Een aantal adviezen opgevolgd, maar het sleuteltje zit na het demonteren nog steeds in de haak. Ik ga morgen wel naar de dealer. Mede in verband met de parkeersensoren ben je eigenlijk verplicht om steeds als de caravan op zijn plaats staat de trekhaak te demonteren en zou je dus iedere keer na het demonteren een klap met een hamer op de haak moeten geven om het sleuteltje veilig te stellen. Dat is toch van de gekke, dat is toch k%@&$ zo'n hamertje tik bevestiging.
Mijn schoonzoon heeft onder zijn auto, Renault Espace, een Brink afneembare haak. Gaat soepel zonder mopperen en zonder een hamer te gebruiken om het sleuteltje uit de haak te halen.
De haak is nog niet gebruikt dus dan maar, als het niet anders kan, de Bosal inruilen voor een Brink. Wij zijn meestal, in het voorjaar en zomer, zo'n drie maanden met de caravan onderweg, de spullen moeten dan wel in orde zijn.
|
28 jan 2007 15:07 |
|
 |
Krommenieer
|

Vanmorgen voor ik naar de dealer ging even met Bosal gebeld en gevraagd hoe ik het sleuteltje, bij niet gebruik van de afneembare trekhaak, op de camping uit het slotje en dus ook uit de haak kan verwijderen. Volgens de medewerker van Bosal kan dat niet, na hem te hebben gewezen op de kwetsbaarheid van het sleuteltje kreeg ik het advies, om indien gewenst het sleuteltje te verwijderen met behulp van een hamer "een tik op het rvs pinnetje". Ook kunt u de trekhaak ergen tegen opslaan op de camping, bijvoorbeeld een tafel. Op mijn vraag of dat normaal is, was het antwoord zo is de trekhaak nou eenmaal geconstrueerd en als het sleuteltje in het slotje blijft kunt u het ook niet kwijtraken. Ja maar als wij in Frankrijk zijn en de trekhaak valt en het kwetsbare sleuteltje breekt af of krom, ja meneer dan heeft u een probleem in Frankrijk. Ik heb hem nog gevraagd of hij het normaal zou vinden als hij de voordeur van zijn woning met de sleutel opent, hij eerst een schop of tik met een hamer tegen de deur moet geven om zijn sleutel uit het slot te halen. Geen reactie. Waarna ik nog eens mijn ongenoegen heb geuit en het gesprek beeindigd.
Vanmiddag bij de dealer bleek het indrukken van het rvs pinnetje ook niet het gewenste resultaat op te leveren. Ik heb nu de dealer gevraagd te informeren of een Brink afneembare trekhaak voor de C5 II Break bouwjaar 2005 leverbaar is en wat de kosten zullen zijn, de Bosal trekhaak is nieuw en niet gebruikt. Ik wacht nu maar af of een Brink leverbaar is. Verder zijn er niet veel mogelijkheden.
|
29 jan 2007 23:05 |
|
 |
dickster
|
Ik heb het hele slotje verwijderd en nu werkt het perfect.Trekhaak zit er toch alleen maar onder als ik met de caravan wegga.Perfecte oplossing.Bij de weg waar bewaard iedereen die kogel?Ik heb hem nu in mijn reserve wiel liggen maar dat vind ik nou niet zo'n chique oplossing.
mvg Dick
|
30 jan 2007 17:30 |
|
 |
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
als ik jou was zou ik hem in m,n caravan leggen
want daar gebruik je hem toch alleen voor 
_________________ tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive leer schuifdak navigatie mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012 Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
|
30 jan 2007 19:36 |
|
 |
dickster
|
sonnema schreef: als ik jou was zou ik hem in m,n caravan leggen want daar gebruik je hem toch alleen voor  Helaas moet ik ook nog wel eens met een karretje naar de vuilstort want anders had ik je oplossing helemaal geweldig gevonden
mvg Dick
|
30 jan 2007 19:38 |
|
 |
Krommenieer
|
dickster schreef: Ik heb het hele slotje verwijderd en nu werkt het perfect.mvg Dick
Dat is ook een optie, maar hoe krijg ik het slotje eruit.
Overigen wacht ik eerst nog op bericht/voorstel van mijn dealer om de Bosal om te ruilen voor een ander merk. Het blijkt dat er verschil is in toe te passen trekhaak tussen Ph I en Ph II. Wie heeft onder de Break Ph II een ander fabrikaat afneembare trekhaak dan Bosal en welk merk en type is toegepast?
m.vr.gr.
|
30 jan 2007 20:52 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Naar boven
|
dickster schreef: Ik heb het hele slotje verwijderd en nu werkt het perfect.Trekhaak zit er toch alleen maar onder als ik met de caravan wegga.Perfecte oplossing.Bij de weg waar bewaard iedereen die kogel?Ik heb hem nu in mijn reserve wiel liggen maar dat vind ik nou niet zo'n chique oplossing. mvg Dick
Paste bij mij voor het reservewiel na wat heen en weer schuiven van spullen. Sinds ik dat extra (verplichte!!!) oog erop heb zitten past dat niet meer en ligt hij los in de bagageruimte onder het net.

|
30 jan 2007 21:06 |
|
 |
|