Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

uitlaat van hdi
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=7684
Pagina 1 van 1

Auteur:  Wilfred [ 30 jul 2010 20:32 ]
Berichttitel:  uitlaat van hdi

Ik heb een vraagje, gister mijn C5 op de brug gehad en even naar de uitlaat gekeken, nu valt me op dat er een soort demper aan de voorzijde zit.
Waar dient deze voor, lijkt namelijk op een kat.
En bij mijn weten heeft een diesel geen kat, tenminste staat niks van in de handleiding bij een 2.0 hdi.
Iemand een idee?

Auteur:  EvilTwin [ 31 jul 2010 14:40 ]
Berichttitel:  Re: uitlaat van hdi

Waarom zou een Diesel geen kat hebben?

Geen geregelde 3weg kat vergelijkbaar met een benzinemotor nee.
Maar talloze andere katalysatoren zijn mogelijk op een Diesel.

De simpele HDi heeft dacht ik een simpele kat voor additionele CO en HC verbranding (met luchtoverschot).
Ook de HDi's met FaP hebben een katalysator (voor-kat tbv het verhogen van de uitlaatgas temperatuur)

Daarnaast zijn er katalysatoren voor NO_x reductie maar dat is wat complexer.
Het effect van een simpele kat is overigens wel dat je in een gebied kunt opereren waar minder NO_x ontstaat, omdat je anders kunt regelen (ten kost evan meer HC).

Auteur:  Wilfred [ 31 jul 2010 17:10 ]
Berichttitel:  Re: uitlaat van hdi

Bedankt voor je antwoord E-T.Ik weet dat er op diesels ook een kat kan zitten,werk bij DAF en daar zit zo'n mooi systeem op met ureumtank en al,voor schonere uitlaatgassen te krijgen.Maar had alleen niet gedacht dat die van mij er een zou hebben.Was uitgegaan van 2 dempers eigenlijk,zeker omdat er ook niks van in mijn handleiding staat.De FAP diesels wist ik.

Maar een ander vraagje,moet ik die kat ook ooit schoonmaken?Zeker omdat af en toe bij kickdown gebruik een wolkje uit de uitlaat komt.Die moet dan ook eerst door de kat heen lijkt me en zal daar ook een laagje achterlaten,lijkt me.
Mvg W

Auteur:  willy4 [ 31 jul 2010 17:18 ]
Berichttitel:  Re: uitlaat van hdi

werk bij DAF en daar zit zo'n mooi systeem op met ureumtank en al,voor schonere uitlaatgassen te krijgen.


ja maar de karterontluchting komt gewoonweg op straat terecht

Auteur:  Wilfred [ 31 jul 2010 17:23 ]
Berichttitel:  Re: uitlaat van hdi

@willy4 Dat zal dan waarschijnlijk wel mogen van de hoge heren van de emissie eisen.Voldoet aan de strengste eisen van het moment,zover ik weet.Trouwens de overloop van de koelvloeistof komt ook gewoon op straat terecht
Maar we hadden het niet over DAF,we hadden het over de C5.
Mvg W

Auteur:  EvilTwin [ 01 aug 2010 12:45 ]
Berichttitel:  Re: uitlaat van hdi

Ureum is voor NO_x reductie. Door toevoeging van Ammoniak (in de vorm van Ureum opgelost in water, zeg maar urine) is het mogelijk om NO_x te reageren tot N2, maar zoals gezegd met een FaP+EGR+oxi-kat. is dat praktisch niet nodig, oa. doordat je de boel anders kunt afstellen. Zelfs aan de allerstrengste eisen kan worden voldaan zonder Ureum-kat. Er is nog ruimte voor verbetering in de vorm van actief gekoelde EGR.

Daarnaast heeft Citroën ook ervaring met NO_x opslag en reductie. Dat deed men op de HPi met een Barium-kat.

Citaat:
Maar een ander vraagje,moet ik die kat ook ooit schoonmaken?


De oxidatie-kat is open en zal wel wat aanslag opvangen (roet), maar het oppervlak werkt als katalysator en zal zichzelf proberen schoon te houden. De deeltjes worden er dus afgebrand. Daarbij neemt hun grootte iets af (20%) maar ze verdwijnen niet. Je kunt het meten als een lichte PM10 reductie. Schoonmaken is niet nodig, wel af en toe de auto de sporen geven.

Voor de volledigheid, types emissieregeling in de uitlaat (reductie):
3weg-kat, benzine: regelt NO_x, CO & HC (>99%)
oxidatie-kat, Diesel: reduceert CO & HC (>80%)
Ureum injectie, Diesel: reduceert NO_x (80%)
Barium opslag, benzine: reduceert NO_x (80%?)
FaP+Eolys: Diesel (roet)deeltjes (>99%)

De eerste drie werken als continu proces.
De laatste twee ïn twee fasen: opslag en afbranden.
NB
Ureum injectie gebruikt relatief veel Ureum (1L/1000km?, 20dkm bijvullen!)
Barium regenereert veel (3sec/1min) Dus relatief veel afbranden op een korte opslagtijd.
FaP regenereert iedere ~500km, (1min/10uur) Relatief weinig tijd, relatief laag Eolys gebruik (1L/40dkm, >120dkm bijvullen)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/