Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Gasklep https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=7673 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Le Patron [ 28 jul 2010 15:12 ] |
Berichttitel: | Gasklep |
Van mijn C5 1.8 I vond ik dat die niet zo hard trekt als mijn oude XM 2.0 I, dat kan natuurlijk komen door de motorinhoud, maar toch bij een kennis aan de laptop gehangen met 1 of ander programma er op. Die gaf aan dat er iets mis was met de uitgang van de TPS bij volgas, iets meer dan 3.5 volt. Toen bleek de gaskabel de klep niet helemaal open te trekken, na deze strakker gezet te hebben kwam de waarde op 4.2 volt. Is dat wel genoeg moet dat niet 5 volt zijn? Hij trekt nu wel beter. En moet er nog wat ingelezen worden zoals gaspedaal positie of is dat bij kabelbediening niet aan de orde? |
Auteur: | EvilTwin [ 28 jul 2010 19:45 ] |
Berichttitel: | Re: Gasklep |
kun je niet fysiek zien of de klep volledig open gaat in de verste stand? (klep in lijn met luchtstroom) Zou een beetje zonde zijn als je nooit echt volgas kunt rijden. ![]() vwb pedaalsensor, die heb je lijkt me niet. Voorbehouden aan drive-by-wire gasklepbediening. De enige sensor is die op de gasklep (precies tegenover de kabelhevel) |
Auteur: | Le Patron [ 29 jul 2010 08:39 ] |
Berichttitel: | Re: Gasklep |
Klopt nadat de laptop aangaf dat het signaal onvoldoende was hebben we de gaskabel afgesteld zodat de klep fysiek helemaal open stond. Toen weer gemeten maar komt niet aan de 5 volt. Dat is toch wel de bedoeling? Nog gekeken of de TPS verdraait kon worden maar die heeft een vaste instelling. |
Auteur: | EvilTwin [ 29 jul 2010 12:12 ] |
Berichttitel: | Re: Gasklep |
Er kan m.i. nooit gegarandeerd worden dat er nominaal 5V op komt (bij vol open). Het lijkt me dat dit door het zelflerende motormanagement opgelost wordt. (zelf calibrerend) Als je heel lang met een blok onder je pedaal hebt rondgereden zal het ook nog wel even duren voordat hij de nieuwe situatie begrijpt. Wat bepaalt of je vol vermogen kunt leveren is dat hij idd fysiek vol open kan en dat de LMM goed werkt. De rest is alleen maar om de response op gasgeven voor te zijn: Hij weet hoe snel het gaspedaal opengedrukt wordt en dat er in een fractie van een seconde een toename zal volgen van de LMM waarde, daarop past het MM de brandstofhoeveelheid aan. Het MM meet dit ook achteraf (via lambda waarde) Maar als de luchtklep vol open kan (bij volgas) dat moet er ook zo veel lucht in kunnen en moet dat per definitie tot voldoende benzine inspuiting leiden, waardoor je vol vermogen levert. (al is het technisch misschien mogelijk om "rijk" meer te leveren, maar dat staat de lambda waarde niet toe.) |
Auteur: | Le Patron [ 02 aug 2010 15:24 ] |
Berichttitel: | Re: Gasklep |
Ok Eviltwin, Dan houden we het voorlopig zo, mijn inziens rijd hij nu ook na behoren. Bedankt voor het meedenken. ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |