Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Maat dop kopbouten https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=7523 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Eric Vertogen [ 03 jul 2010 14:58 ] |
Berichttitel: | Maat dop kopbouten |
Hallo forumleden, Momenteel druk bezig om de cilinderkop van mijn C5 te verwijderen. Alles is los, behalve de kop. Welke maat dop heb ik nodig voor de cilinderkopbouten van de C5 2.0i 16V uit 2002 los te draaien? |
Auteur: | JW-C5 [ 03 jul 2010 15:19 ] |
Berichttitel: | Re: Maat dop kopbouten |
Zijn dat zeskantbouten? Ik dacht dat er Torx'en gebruikt worden, klopt dat niet? Groet, JW |
Auteur: | Eric Vertogen [ 03 jul 2010 15:24 ] |
Berichttitel: | Re: Maat dop kopbouten |
Als je er boven op kijkt, is het net een torx-bitje waar je boven op kijkt. Dus een dop zal hier over heen moeten gaan. |
Auteur: | Herman [ 03 jul 2010 16:50 ] |
Berichttitel: | Re: Maat dop kopbouten |
Alles proberen wat houvast heeft, mits het niet slipt. ![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 03 jul 2010 17:26 ] |
Berichttitel: | Re: Maat dop kopbouten |
Eric Vertogen schreef: Als je er boven op kijkt, is het net een torx-bitje waar je boven op kijkt. Dus een dop zal hier over heen moeten gaan. Oftewel, je ziet een "mannetje"? Ik zit net even in de Haynes van de Xantia te lezen, daar gaat het over gewone Torx-bouten, die dus "vrouwtjes" aan de bovenkant hebben. Kun je er een plaatje van maken en dat hier posten? Overigens, kun je de buitendiameter van die "mannetjes" opmeten? Dan kun je dat vergelijken met de maat van gewone Torx-bitjes, en er een speciale dop voor kopen. Want een gewone zeskantdop hiervoor gebruiken, dat zal denk ik niet lukken. Groet, JW |
Auteur: | willy4 [ 03 jul 2010 17:41 ] |
Berichttitel: | Re: Maat dop kopbouten |
bij mij is het een torxpot E14 |
Auteur: | Eric Vertogen [ 04 jul 2010 12:27 ] |
Berichttitel: | Re: Maat dop kopbouten |
Herman schreef: Alles proberen wat houvast heeft, mits het niet slipt. ![]() Cilinderkopbouten zitten met zo'n grote kracht vast, dat alles wat ongeveer past, zal gaan slippen en de bout dus zullen beschadigen. Het zal dus echt de goede maat dop moeten zijn. JW-NHS schreef: Eric Vertogen schreef: Als je er boven op kijkt, is het net een torx-bitje waar je boven op kijkt. Dus een dop zal hier over heen moeten gaan. Oftewel, je ziet een "mannetje"? Ik zit net even in de Haynes van de Xantia te lezen, daar gaat het over gewone Torx-bouten, die dus "vrouwtjes" aan de bovenkant hebben. Kun je er een plaatje van maken en dat hier posten? Overigens, kun je de buitendiameter van die "mannetjes" opmeten? Dan kun je dat vergelijken met de maat van gewone Torx-bitjes, en er een speciale dop voor kopen. Want een gewone zeskantdop hiervoor gebruiken, dat zal denk ik niet lukken. Groet, JW Ik heb, na wat googlen, de benaming gevonden, nl. uitwendige torx. Opmeten is zeker niet nauwkeurig te doen omdat de bouten een behoorlijk eind verzonken liggen in de cilinderkop. De vroegere BXen hadden nog gewoon zeskantbouten, later gevolgd door 'gewone' torxbouten. De Xantia had ook Torx-bouten en de C5 dus weer wat nieuws. Zo blijf je doppen kopen. Van de week haal ik toch nieuwe kopbouten. Ik zal een foto maken en die hier posten. willy4 schreef: bij mij is het een torxpot E14 Maar dat is een HDI en volgens mijn gegevens gaat daar een andere maat kopbout in. Dus of dat dezelfde maat dop is? |
Auteur: | Klaverblaadje [ 04 jul 2010 12:36 ] |
Berichttitel: | Re: Maat dop kopbouten |
Sorry alweer JO ![]() Bel even met Oldenhage welke torx je nodig hebt, hij zal je dat zo vertellen. |
Auteur: | Eric Vertogen [ 08 jul 2010 19:15 ] |
Berichttitel: | Re: Maat dop kopbouten |
Gevonden. Uitwendige Torxmaat E14. Dezelfde maat dus als bij de HDI. Ik heb nog geen foto van de bout, maar wel een tekening ter illustratie: ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |