Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

bougies
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=7124
Pagina 1 van 1

Auteur:  John LeGrand [ 06 mei 2010 09:01 ]
Berichttitel:  bougies

wil de bougies eens checken of ze echt ook vernieuwd zijn bij vorige eigenaar .
luchtfilter is wel als nieuw zeg maar, wil toch ff kijken naar de plugs..

maar hoe kom ik daarbij en moet ik speciale sleutel hebben ?/

welke zijn de beste eventueel voor 1.8 van 2002 ph 1 dus op LPG

iemand bekend mee

Auteur:  thijzer [ 06 mei 2010 14:24 ]
Berichttitel:  Re: bougies

Of het bij de PH1 ook zo is, weet ik niet maar ik heb op de PH2 een lange bobine-rail die met 3 boutjes sleutel-10 vast zit. Als je die losdraait, trek je zo de hele bobine met beleid van de bougies.

Daarna heb je een bougiesleutel nodig of een passende pijpsleutel.

Let op: niet bij warme motor, dan heb je kans dat je ze te hard aandraait (metaal motor krimpt daarna de bougies vast).

Auteur:  John LeGrand [ 06 mei 2010 14:53 ]
Berichttitel:  Re: bougies

Okay , word iig al duidelijker , eerst wat info i.p.v. domweg te beginnen doe ik liever niet snap je ;)

Auteur:  c5maarten [ 06 mei 2010 18:56 ]
Berichttitel:  Re: bougies

Jou C5 heeft het zelfde systeem als mijn c5, ook de zoals hierboven beschreven bobine rail.
Bougie dop 16mm heb je nodig voor het eruit halen van de bougie (smalle schacht) dus met een bouwmarkt bougiesleutel kom je meestal niet ver.

Aanhaal moment van de bougie hangt een beetje af van welk soort bougie je hebt (platte ring of conische zitting) en van wat voor een materiaal de kop van de auto is (giet ijzer of alluminium) tenslotte schrijft ook nog iedere bougie fabrikant verschillende aanhaalmkoppels voor.

Uit den boze is kopervet tenzij ze hun werk in extreem vochtige omstandigheden moeten doen maar ok dan is de hoeveelheid die voor geschreven wordt minimaal. en vergeet daarbij ook niet het aandraaikoppel met ongeveer 1/3de te verminderen aangezien het kopervet de wrijving verlaagd en je zo te veel koppel aanbrengt zonder deze maatregel.

Als de bougie knettervast mocht ziten duid dit vaker op een warm gemonteerde bougie deze zijn makkelijker te verwijderen als je de motor op temperatuur brengt en ze dan verwijderd.
Afstand van de elektrode is bij lpg altijd wat minder, zou ik even moeten opzoeken voor je weet ik niet uit mijn hoofd.

Succes!

Auteur:  John LeGrand [ 06 mei 2010 20:05 ]
Berichttitel:  Re: bougies

Bedankt voor reacties ,ga dit zsm eens doen , gewoon nieuwsgierig en evt nieuwe zetten
is met gas toch iets gevoeliger meestal, de 16mm dop heb ik wel als bougiesleutel, ook een goeie

Gr john ;)

Auteur:  Herman [ 06 mei 2010 20:15 ]
Berichttitel:  Re: bougies

Voor het uithalen en op zijn plaats zetten en los indraaien gebruik ik een stevig rubberen slang.
Omdat de bougies diep zitten gaat het uithalen met de slang heel goed (klem je om de bougie heen en verder losdraaien en uithalen, retour anders om dan kun je hem beter op zijn plek centreren en aandraaien en vast zetten met de bougiesleutel.) :smt023

Auteur:  c5maarten [ 07 mei 2010 13:15 ]
Berichttitel:  Re: bougies

Als je een beetje kwaliteit bougiesleutel hebt hoef je dit niet zo te doen meestal magnetisch en of met een rubberen dop! Heb er al heel wat bougies mee gedraaid en gelukkig nog nooit problemen mee gehad :cit4

Auteur:  Herman [ 07 mei 2010 21:25 ]
Berichttitel:  Re: bougies

Je kunt met het indraaien meer gevoel bijgeven tegen scheef indraaien vindt ik, alsof je de bougie tussen duim en wijsvinger hebt.

Auteur:  JW-C5 [ 07 mei 2010 22:02 ]
Berichttitel:  Re: bougies

Helemaal met je eens, met zo'n rubberslang die strak om de bougie past gaat dat uitstekend.

Destijds deed ik dat ook bij m'n snoeken, die hadden heel diep zittende bougies.
Er uithalen was zo makkelijk, maar met name het plaatsen en de eerste gangen erin schroeven ging zo perfekt.
Nooit een draad kapot gemaakt, en dat is heel wat mensen wél overkomen bij hun DS :oops:
Ook bij de GS-sen deed ik het zó.

Groet,
JW

Auteur:  John LeGrand [ 08 mei 2010 08:34 ]
Berichttitel:  Re: bougies

Helemaal gelijk hoor Herman , is een goede methode ook.

Draad is eerder weg dan het weer gefixt is ;)

Auteur:  John LeGrand [ 09 mei 2010 20:09 ]
Berichttitel:  Re: bougies

Heb ook al een berichtje gezien van iemand die er bougie's van/voor een v6 . :shock:
Iemand ervaring mee ?????? :!: :idea:

Auteur:  c5maarten [ 10 mei 2010 12:41 ]
Berichttitel:  Re: bougies

John LeGrand schreef:
Heb ook al een berichtje gezien van iemand die er bougie's van/voor een v6 . :shock:
Iemand ervaring mee ?????? :!: :idea:


Ja klopt zijn er meerdere wat dat al hebben gedaan. Mijn ervaringen is dat het weinig tot niets uitmaakt en je meer aan de NGK's hebt.

Auteur:  John LeGrand [ 10 mei 2010 13:30 ]
Berichttitel:  Re: bougies

Gewoon de voorgeschreven NGK's beste manier dan zo ik hier meeneem ?

Ga eens kijken nog wat er in zit en in welke staat ze zijn, elektrode afstand op gas is best 0,6 heb ik begrepen ??

:smt017

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/