Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

C5 V6 Break exclusive
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=7018
Pagina 1 van 2

Auteur:  luc [ 18 apr 2010 11:25 ]
Berichttitel:  C5 V6 Break exclusive

:smt193 Hier een newbee in citroen land,

Ik sta nu al versteld van alle tips en kennis die op dit forum worden gedeeld.

Ik ben van plan een C5 V6 automaat van eind 2002 aan te schaffen die 179000km heeft gelopen, de laatste 2 jaar op lpg g3.
Deze auto heeft het voordeel dat ik er onze tweede auto met sloop premie er op kan inruilen.
Het is echt een droom auto.
Nu komt mijn vraag: is dit een verstandige aanschaf of is de kans groot dat deze droom auto en nachtmerrie gaat worden. Ik besef dat veel kosten duurder zijn dan een 4 cilinder model maar ik kan nergens kosten vinden voor het normale onderhoud.
Als jullie tips of advies hebben graag en alvast bedankt.
Groetjes,

Luc

Auteur:  willy4 [ 18 apr 2010 11:31 ]
Berichttitel:  Re: C5 V6 Break exclusive

welkom in de club :smt023 :smt038

Auteur:  KlaasS [ 18 apr 2010 11:42 ]
Berichttitel:  Re: C5 V6 Break exclusive

welkom
en je hebt een fijne smaak wat auto's aangaat!
een citroen C5 V6 automaat, wat kun je nog meer verlangen!
en als de auto goed is onderhouden vallen de onkosten denk ik niet veel hoger uit dan een 4 cilinder C5

Auteur:  luc [ 18 apr 2010 12:00 ]
Berichttitel:  Re: C5 V6 Break exclusive

:cit4
Bedankt voor jullie welkom!!

Auteur:  theo[c5] [ 19 apr 2010 00:28 ]
Berichttitel:  Re: C5 V6 Break exclusive

V6 .... :citrofiel

Succes met de keuze.

Auteur:  C5-2001 [ 19 apr 2010 08:55 ]
Berichttitel:  Re: C5 V6 Break exclusive

Kosten distributieriem v6 beduidend hoger, terug te vinden op dit forum.

Auteur:  Menno [ 19 apr 2010 09:18 ]
Berichttitel:  Re: C5 V6 Break exclusive

O.a. Ronald rijdt probleemloos rond met z'n V6 op LPG, bij goed onderhoud zie ik dan ook geen extra problemen t.o.v. een 4-cilinder, echter is sommig onderhoud net wat duurder ( zoals opgemerkt o.a. de db riem )
Kijk goed naar de onderhoudshistorie, en zie of je de auto kan uitlezen m.b.t. foutmeldingen ...

Suc6 en welkom op de site, C5 met V6 is een heerlijke combinatie ...


:)

Auteur:  luc [ 19 apr 2010 09:29 ]
Berichttitel:  Re: C5 V6 Break exclusive

Ik heb al een stel tips gekregen, Bedankt.

Ik moet vlug zijn want, ik hoor zojuist dat woensdag middag de sloop premie afloopt. Het zou zonde zijn om die 1000 euro te laten liggen. Ik weet dat de C5 V6 en 180000 km beurt moet hebben. Ik ga er van uit dat dit de beurt is die om de 60000 km plaats moet vinden.
Als het Woensdag allemaal lukt laat ik het direct weten.

Auteur:  Menno [ 19 apr 2010 09:43 ]
Berichttitel:  Re: C5 V6 Break exclusive

180K beurt is idd geen bijzondere ... suc6 a.s. woensdag :smt023

Auteur:  exroosje [ 19 apr 2010 10:40 ]
Berichttitel:  Re: C5 V6 Break exclusive

Er zijn een boel zaken wel wat duurder, maar het is te overzien.
Regulier onderhoud scheelt eigenlijk normaliter alleen dat je meer olie moet hebben (7l ipv 5). De distributie is al genoemd (reken op duizend euro ipv 6-700, kan ook goedkoper bij een specialist), ook 6 ipv 4 bougies elke 60K (maar deze kosten ruim een tientje). Remschijven voor zijn wat groter en de banden zijn vrij duur vanwege snelheidscodering en niet zo courante maat (dit probleem hebben alle ph2 rijders ook). De ph2 V6 hoeft overigens de distributie pas na 240K.

Grootste probleem is nog wel dat sommige onderdelen specifiek voor de V6 zijn en dus niet gangbaar en dus duur. Zoals bv de uitlaat. Overigens, er is een nieuwer type ergens halverwege levensduur ph1 gemonteerd en deze gaat wel lang mee. De slechte oude types zullen inmddels wel overleden zijn.

Maar ook als er iets anders stuk gaat kun je er wel op leeglopen. Denk aan automaat of motor onderdelen. Maar daar is op dit forum eigenlijk geen voorbeeld van te vinden. Wel van de katalysatoren, de prekats geven vrij snel de brui er aan. Meestal als gevolg van een ongemerkt probleem met de bobines. Want die gaan het vaakst stuk. Meestal lekker duidelijk (emissielampje en noodloop) maar soms ook ongemerkt slechter werkend en zo de kats omzeep helpend.

Dus gemiddeld gesproken beperkt duurder, maar daarnaast wel een klein risico op significante kosten bij problemen. Een garantie periode is wat dat betreft wel een veilig gevoel. En realiseer je als je met zo'n auto strand in het buitenland de onderdelen nog lastiger zijn te verkrijgen. Gelukkig dekt de reisverzekering een vervangauto. Ik heb met de ph1-V6 wel eens bij een italiaanse cit dealer gestaan waarbij iedereen eromheen stond kreten uitslakend als "bella machina" Een schrale troost als ie het voor de rest niet goed doet......Gelukkig konden ze de compu resetten en daarmee uit.....

Auteur:  Menno [ 19 apr 2010 11:04 ]
Berichttitel:  Re: C5 V6 Break exclusive

Als je met aftermarket genoegen neemt heb je ook voor de V6 een demper voor 150 euro ....
De V6 is nu ook weer niet zo exclusief dat de onderdelen schaars zijn, het is een veelverkochte V6 ....

Auteur:  luc [ 19 apr 2010 11:12 ]
Berichttitel:  Re: C5 V6 Break exclusive

Ik lees zojuist (en meer op het forum) iets van ph1 en ph2 ik zal nu ongetwijfeld heel dom overkomen maar.......wat houdt dit in? En stel dat de v6 uit 2002 ph1 zou zijn, om hoeveel km is de distubutie dan aan de beurt?
Zou fijn zijn als ik dit voor a.s.Woensdag weet, zou een onderdeel van onderhandeling kunnen zijn.
Ik hoop niet dat ik te bang overkom maar voorkomen is altijd beter dan genezen.

In het verleden veel plezier gehad met : Dyane, GS, XM en ook met de Lancia Kappa.

Auteur:  Menno [ 19 apr 2010 11:16 ]
Berichttitel:  Re: C5 V6 Break exclusive

Phase 1 loopt t/m ongeveer eind 2004, in 2005 is de phase 2 ingevoerd ....
Een 2001 V6 is dus sowieso een PH1, distributie moet bij 120.000km gedaan worden :idea: ( incl. spanrollen & waterpomp )

Check ook of de krukaspoulie nog mooi loopt, die wil ook wel eens de geest geven en is een zwak onderdeel ...
Ik heb deze prefentief laten vervangen, incl. de multiriem & rollen, hij liep niet meer mooi rond en gaat dan piepen/aanlopen en kan een breuk van de multiriem veroorzaken.
Komt vaak bij de V6 voor ....

Auteur:  Jalu [ 19 apr 2010 17:50 ]
Berichttitel:  Re: C5 V6 Break exclusive

exroosje schreef:

Maar ook als er iets anders stuk gaat kun je er wel op leeglopen. Denk aan automaat of motor onderdelen.


Een automaat kan je volgens mij ook bij een gewone 4 cilinder erg veel geld kosten als je pech hebt. Is dat specifiek bij een V6 duurder?

Auteur:  Menno [ 19 apr 2010 18:49 ]
Berichttitel:  Re: C5 V6 Break exclusive

Automaat is juist van het minder gevoelige type, dus heb je meer kans op problemen bij een 4-cilinder met automaat ( in geval van ph1 de 2.2HDi uitgezonderd )

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/