Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Onverwachte reparaties
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=6077
Pagina 1 van 2

Auteur:  waterlelies [ 30 nov 2009 20:28 ]
Berichttitel:  Onverwachte reparaties

Heb begin 2007 een C5 2e hands gekocht, 1600 Diesel, km-stand toen ca 45.000, 2 jaar oud.
Rijdt prima, heb er nu 110.000 km opzitten.
Ben vandaag echter geconfronteerd met de derde onverwachte reparatie: eerst vorig jaar bij ca 78.000 km een nieuwe koppelingsplaat (€ 700), toen dit jaar bij ca 92.000 km vervanging van een gloeispiraal (€ 600) en vandaag meldde ik een diesellucht als ik uitstapte, en jawel hoor: lekkende pakking op het motorblok. Als het meezit 4 uur werk, maar het kan ook verkleefd zitten!!??
Voorts ben ik vandaag voor een onderhoudsbeurt (incl. twee filters en 2 remschijven) zo'n € 950 kwijt!

Gezien de reparaties begin ik aan mijn auto te twijfelen: wat overkomt me volgend jaar nu weer? en de kosten voor een beurt vind ik ook erg hoog.
Ik heb vele merken auto's gereden, maar dit soort reparaties nog nooit meegemaakt.

Zouden mijn kennissen, die zeiden: ik nooit een Citroen, toch gelijk hebben?

Groet,

Fred van Assendelft

Auteur:  Klaverblaadje [ 30 nov 2009 20:41 ]
Berichttitel:  Re: Onverwachte reparaties

Hallo Fred,

Je schrijft niet waar je woont, en welke dealer deze prijzen rekent, maar ze lijken mij een beetje hoog. :smt017

Misschien tijd voor een second opinion? :smt017

Een 1.6 HDIF is wel erg gevoelig voor op tijd olieverversen, liefst eerder als later.

Auteur:  kansberg [ 30 nov 2009 20:43 ]
Berichttitel:  Re: Onverwachte reparaties

Hoi Fred,

Zo te zien heb jij dezelfde reparaties die ik ook gehad heb. In het voorjaar is bij mij de koppeling geheel vervangen, dus met bi-massa vliegwiel, drukgroep, plaat en lager (km. stand 158.000). Ook de diesellucht had ik en is er een verstuiver vervangen die idd. helemaal 'verkleefd' was (km. stand 158.000). De gloeispiralen zijn bij mij ook al vervangen (km. stand 143.000) alsmede het roetfilter (km. stand 143.000). Die laatste moest vanwege de interval die Citroën voorschrijft dus dat mag je eigenlijk niet meerekenen.
Dit zijn m.i. 'typische' 1.6 HDI(F) klachten die ik voor aanschaf ook niet wist. Ik heb geen spijt van de aankoop, het is een bijzonder fijne en comfortabele auto, wat ik wél weet is dat de 2.0 HDI(F) en zeker de 2.2 HDI(F) sterkere motoren zijn met minder 'kwaaltjes'.
Ook 'typisch' voor de 1.6 HDI(F) is de turbo die nog wel eens de geest wil geven. Dit heeft alles te maken met het tijdig verversen van de (juiste) olie, hiermee verleng je de levensduur aanmerkelijk. En de 1.6 HDI(F) is natuurlijk geen scheurijzer, behandel 'm daarom met beleid en wijsheid.
Vanochtend was m'n dame ongeveer net zo nat van binnen als van buiten. Bleek de afvoer in de parafaan verstopt door blad van de bomen, kan de auto niets aan doen natuurlijk maar wel vervelend dat je auto dan 'zeik' nat is en continue beslaat.


Groeten,

Albert.

Auteur:  Roman [ 30 nov 2009 22:16 ]
Berichttitel:  Re: Onverwachte reparaties

gevoelig..??

denk dat veel ligt aan de eigenaar die hem voor je gehad heeft..
ik heb mijn 1.6 hdi van 2005 gewoon naar de 90000 km gereden
en degene die hem nu heeft is er ook super tevreden van...

geen rare defecten gehad, maar mijne kreeg wel tijdig zijn onderhoud...

Auteur:  tjob [ 01 dec 2009 09:35 ]
Berichttitel:  Re: Onverwachte reparaties

Ik wil graag een ervaring van mij betreffende verkleefde verstuivers mededelen.
Die dingen kunnen gruwelijk vast zitten, ik heb weleens gezien dat een busje op vrijdag aan de kapotte verstuiver "omhoog" (nl 3cm van de brug) werd getakeld, toen weekend, maandag geen verandering. Uiteraard na het met beleid te hebben geprobeerd.
De betreffende garagehouder heeft inmiddels een apparaat hiervoor aangeschaft, welke door vele garages uit de omgeving geleend wordt. Met dit apparaat heeft hij ze nu binnen 10 minuten los, vrijwel geen kans op afgebroken onderdelen e.d..

De opmerking dat het extra problemen geeft als de verstuiver vast zit komt dus voort uit het niet hebben van het juiste gereedschap. Het is niet nodig daar een probleem van te maken.

Vervanging van een gloeispiraal à 600 euro klinkt voor mij trouwens wel als enorm in de oren hoor! Kan zijn dat ze verstopt zitten, ik ken de motor niet. Mij, 2.2hdi, kostte het iets van 50 euro.

Auteur:  frank65 [ 02 dec 2009 21:00 ]
Berichttitel:  Re: Onverwachte reparaties

Gezien de prijzen zou ik ook aan een andere dealer gaan denken.
Koppeling is volgens mij wel vroeg maar gebruik of misbruik bij vorige eigenaar is natuurlijk nooit bekend.
Er zijn nu ook een aantal zaken vervangen die jou voorlopig verder bespaard zullen blijven.
Ik weet niet hoe de gemiddelde 1.6HDI per kilometer aan onderhoud zit.
Zelf zit ik met een 2.0HDI automaat van 137.000 tot 253.000 op 3.8 cent per kilometer.
Succes

Auteur:  EvilTwin [ 02 dec 2009 23:14 ]
Berichttitel:  Re: Onverwachte reparaties

remmen: Als er na 80dk een nieuwe koppeling in moet is er gewoon mee gejakkerd, dan is het niet zo gek dat de remschijven er ook snel aangegaan zijn. Blokken en schijven is volgens mij een standaardprijs voor Citroën garages, voor een redelijk overzichtelijk bedrag.

injectoren: Het schijnt soms te helpen om de injectoren bij te trekken, maar als er al eenmaal Diesel langs gelekt is dan is dat te laat.

gloeibougies: ééntje voor €600 :o

Citaat:
: ik nooit een Citroen, toch gelijk hebben


laat hetzelfde onderhoud eens uitvoeren op een BMW, dan praten we wel verder :roll:

Auteur:  kansberg [ 03 dec 2009 00:12 ]
Berichttitel:  Re: Onverwachte reparaties

Met een auto van dit formaat heb je uiteraard hogere kosten dan met bijvoorbeeld een C1, en het vervelende is, zoals EvilTwin ook al aangeeft, je kunt de historie van een auto nazien, maar niet de berijder. Als dit een scheurneus is geweest dan slijten de diverse onderdelen uiteraard sneller. Ook ex-lesauto's geven vaak veel mechanische problemen.
Alle snufjes zoals een actief roetfilter, egr klep, katalysator, alles t.b.v. een beter millieu, zijn ook regelmatig een bron van problemen, en dus kosten. Dit geldt overigens voor ieder merk, ook de 'grote' zoals het VAG concern, Opel en Ford kennen problemen met diverse 'millieu ontlastende' onderdelen.

Citaat:
laat hetzelfde onderhoud eens uitvoeren op een BMW, dan praten we wel verder


Een BMW is ook niet heilig, een (oud) buurvrouw van ons ruilt eerdaags haar 3 jaar oude BMW 116i in vanwege ellende. Zij rijdt weinig, soms staat de auto 2 weken stil, maar dan moet ze om de dag de auto starten anders heb je maar zo kans dat ie het niet doet na 3 of 4 dagen stilstand..... De auto is al vele malen terug geweest naar de dealer maar het probleem is nooit 'echt' opgelost.

Auteur:  willy4 [ 03 dec 2009 00:21 ]
Berichttitel:  Re: Onverwachte reparaties

mijne baas heeft ook een BMW en hij heeft het zelfde probleem,een paar dagen stilstaan en batterij plat

Auteur:  kansberg [ 03 dec 2009 00:57 ]
Berichttitel:  Re: Onverwachte reparaties

Citaat:
mijne baas heeft ook een BMW en hij heeft het zelfde probleem,een paar dagen stilstaan en batterij plat


Buiten mijn eerste eendjes, die heel moe waren, om heeft een Franse auto mij nog nooit laten staan. Ook niet na twee of drie weken stilstand. (Moet ik dat na twintig jaar nog afkloppen?).

Auteur:  roelbouwman [ 03 dec 2009 01:48 ]
Berichttitel:  Re: Onverwachte reparaties

frank65 schreef:
Ik weet niet hoe de gemiddelde 1.6HDI per kilometer aan onderhoud zit.
Zelf zit ik met een 2.0HDI automaat van 137.000 tot 253.000 op 3.8 cent per kilometer.
Succes


Dat valt overigens wel mee. Maar goed, een diesel is op andere zaken per kilometer natuurlijk weer erg kostbaar. Met mijn 2.0i op LPG G3 zat ik van 160-296000km op ca 4,8ct/km aan onderhoud. Totaalprijs inclusief brandstof, afschrijving, verzekering, wegenbelasting en onderhoud lag tussen de 21,5 en 22ct/km, een beetje afhankelijk van wat ik nog voor die auto terugkrijg.

Daarbij is het dan wel het vermelden waard dat al het groot onderhoud redelijk recen is uitgevoerd en dit dit altijd bij de dealer is gebeurd. Ook heb nooit de moeite genomen om te zoeken naar de goedkoopste dealer. Een volgende eigenaar zal, op basis van dealer onderhoud zo rond de 19ct/km uitkomen in totaal, waarvan ca 1,5 tot 3ct/km aan onderhoud.

Roel.

Auteur:  EvilTwin [ 03 dec 2009 12:20 ]
Berichttitel:  Re: Onverwachte reparaties

willy4 schreef:
mijne baas heeft ook een BMW en hij heeft het zelfde probleem,een paar dagen stilstaan en batterij plat


tja die beestjes hebben nog steeds geen eco-mode. :P

Auteur:  Roman [ 03 dec 2009 14:01 ]
Berichttitel:  Re: Onverwachte reparaties

nou ik heb ff de onderhouds historie van de vorige C5 1.6 hdi erbij gehaald..

20000 beurt 100 euro
40000 beurt 130 euro
60000 beurt 1250 euro incl 60k beurt , remblokken rondom, trekhaak incl montage en 1 nieuwe voorband op het andere wiel hebben ze de band van het reserve wiel gelegd.
80000 km beurt 130 euro

en nog een herstelling buiten garantie, omdat eoa andere zekering defect was waardoor de auto niet meer starten 75 euro incl afslepen etc

dan tel ik ff de nieuwe achterbanden niet mee.. dat was dan nog 320 euro..

dat waren mijn kosten totdat ik hem ingeleverd heb..

Auteur:  gvwijnen [ 03 dec 2009 19:46 ]
Berichttitel:  Re: Onverwachte reparaties

Hangt ervanaf hoe er mee gereden is denk ik.
Maar vele genoemde zaken zijn niet echt normaal, vooral die koppeling dan. Normaal gaat die aanzienlijk langer mee.
En de aangegeven prijzen zijn ook extreem hoog.

Natuurlijk kan er altijd iets stuk gaan, ik denk dat ieder merk daar wel wat last van heeft. En soms heb je tegenslag met een wagen. Maar algemeen kan je toch stellen dat de HDI motoren betrouwbaar zijn, en hetzelfde kan je zeggen van een C5 phase II op enkele uitzonderingen na mss.

Auteur:  vhsdown [ 03 dec 2009 20:15 ]
Berichttitel:  Re: Onverwachte reparaties

roelbouwman schreef:
frank65 schreef:
Ik weet niet hoe de gemiddelde 1.6HDI per kilometer aan onderhoud zit.
Zelf zit ik met een 2.0HDI automaat van 137.000 tot 253.000 op 3.8 cent per kilometer.
Succes


Dat valt overigens wel mee. Maar goed, een diesel is op andere zaken per kilometer natuurlijk weer erg kostbaar. Met mijn 2.0i op LPG G3 zat ik van 160-296000km op ca 4,8ct/km aan onderhoud. Totaalprijs inclusief brandstof, afschrijving, verzekering, wegenbelasting en onderhoud lag tussen de 21,5 en 22ct/km, een beetje afhankelijk van wat ik nog voor die auto terugkrijg.

Daarbij is het dan wel het vermelden waard dat al het groot onderhoud redelijk recen is uitgevoerd en dit dit altijd bij de dealer is gebeurd. Ook heb nooit de moeite genomen om te zoeken naar de goedkoopste dealer. Een volgende eigenaar zal, op basis van dealer onderhoud zo rond de 19ct/km uitkomen in totaal, waarvan ca 1,5 tot 3ct/km aan onderhoud.

Roel.


wanneer mag ik de volgende eigenaar worden ?
hoelang moet ik nog wachten ?

grz

ome henkie

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/