Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Hij gaat zijn eigen weg! https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=5841 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | kukel [ 19 okt 2009 21:30 ] |
Berichttitel: | Hij gaat zijn eigen weg! |
Hij gaat zijn eigen weg! Mijn huis in Tsjechie staat op een berg, de oprit is 100 meter lang en steil! Ongeveer tussen de 15 en 20 procent. Vanaf de weg is het een hoop gas geven en zo kom je boven, mijn Picasso deed dat prima. Nu voor het eerst met de C5 erop, gas geven en omhoog dan maar. Het had geregend en de oprit, zand met steentjes was wat glad geworden. Gaat de auto daar toch opeens zijn eigen weg volgen! Hij schoot zo naar rechts het land in! Een mens schikt zich dood. De wielen ratelden en gingen tekeer. En vervolgens stonden we stil, niet boven gekomen. Na een paar keer de moed opgegeven. Gewoon de auto laten staan. Bij droog weer geen probleem, maar bij regen is het mis. Je kan aan het stuur hangen maar hij gaat zijn eigen gang! Gewoon de boesboes in. Hoe kan dit? Groet. |
Auteur: | Hertogjan [ 19 okt 2009 21:37 ] |
Berichttitel: | Re: Hij gaat zijn eigen weg! |
Doorslaande voorwielen, ik neem aan dat je er nog wel wat profiel op hebt? |
Auteur: | EW [ 19 okt 2009 22:09 ] |
Berichttitel: | Re: Hij gaat zijn eigen weg! |
Ik zou het ook zoeken in de banden. Wat heb je erop liggen? In welke staat? En wat ligt/lag er op de picasso? |
Auteur: | Marc [ 19 okt 2009 23:20 ] |
Berichttitel: | Re: Hij gaat zijn eigen weg! |
Kan het niet komen door de ESP en antislip die ingijpen ? Misschien deze maar eens uitzetten. Werd ook eens ergens geadviseerd om weg te rijden op sneeuw. Dan kunnen de wielen namelijk wel een beetje door slippen en zo de auto op gang helpen. Wanneer de ESP meteen ingrijpt gaat er geen vermogen meer naar de wielen en kom je niet meer voorruit. |
Auteur: | EvilTwin [ 20 okt 2009 13:47 ] |
Berichttitel: | Re: Hij gaat zijn eigen weg! |
kukel schreef: Vanaf de weg is het een hoop gas geven en zo kom je boven, mijn Picasso deed dat prima. Nu voor het eerst met de C5 erop, gas geven en omhoog dan maar. Misschien eens proberen wat rustiger met het gas om te springen. Als het enige verschil met de Pic het ESP/ASR is dan kan het idd de moeite waard zijn dat uit te schakelen, maar dan moet je dus nog voorzichtiger gas geven. Of was de Pic soms een Diesel? Of automaat? Zoals EW zegt, wat voor banden/wielen en kijk ook eens naar de bandenspanning. |
Auteur: | Harm [ 20 okt 2009 16:07 ] |
Berichttitel: | Re: Hij gaat zijn eigen weg! |
Ik heb hetzelfde op een 14%-helling op ijzel gehad: met ESP ging hij niet naar boven, zonder ESP en verstand in de rechtervoet ging het makkelijker. Wat ik echter lees is dat je auto soms wel en soms geen grip heeft: dus dat het wiel met grip meer trekkracht heeft dan het wiel zonder grip en daarmee de richting bepaalt. Ik zou je oprijlaan eens bestraten, naast de eerder genoemde adviezen... ![]() |
Auteur: | Rob B [ 20 okt 2009 19:23 ] |
Berichttitel: | Re: Hij gaat zijn eigen weg! |
Achteruit de berg op gaan en dan heb je altijd grip, omdat al het gewicht op je voorwielen leunt. Deze truc kan je ook in de sneeuw doen als je de helling niet op komt. Over ESP weet ik niks, dus een technisch antwoord heb ik niet. Maar goed, ik kan mij wel iets indenken dat je zielsgelukkig in je C5 rijdt, plotseling een berg niet op komt en in de boesboes eindigt. Geen fijne gedachte. Succes met het achteruitrijden! ![]() Gr Rob |
Auteur: | EvilTwin [ 20 okt 2009 19:30 ] |
Berichttitel: | Re: Hij gaat zijn eigen weg! |
Harm van Beek schreef: Wat ik echter lees is dat je auto soms wel en soms geen grip heeft: dus dat het wiel met grip meer trekkracht heeft dan het wiel zonder grip en daarmee de richting bepaalt. zo werkt het helaas niet met een open differentiëel: ![]() en als uitvloeisel hiervan: ![]() Citaat: omdat al het gewicht op je voorwielen leunt Het gewicht op de aangedreven wielen (>65% voor) is maar zeer marginaal afhankelijk van de helling. Achteruit is geen oplossing omdat dan de achterwielen zijdelingse tractie verliezen en de auto ongecontroleerd de berm in schaart. |
Auteur: | kukel [ 20 okt 2009 19:47 ] |
Berichttitel: | Re: Hij gaat zijn eigen weg! |
Jeetje, ik de C5 niet zo lang, naar buiten gegaan en gekeken hoe de EPS uitgeschakeld kan worden. Dat kan dus zie ik en ga dat zeker proberen. Achteruit rijden is een oude truc maar 100 meter achteruit op een steile helling gaat niet, gewoon vergeten. Hij staat nog op zomerbanden, profiel goed, bandenspanning ook. Maar geloof mij nou maar, Tsjechie heeft totaal andere omstandigheden om te rijden dan in Nederland. Maar ik blijf het gek vinden dat het systeem zo drastisch ingrijpt. Groet. |
Auteur: | EvilTwin [ 20 okt 2009 21:51 ] |
Berichttitel: | Re: Hij gaat zijn eigen weg! |
kukel schreef: Maar ik blijf het gek vinden dat het systeem zo drastisch ingrijpt. hoe meer gas je geeft hoe harder het ingrijpen aanvoelt ![]() maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag. |
Auteur: | kukel [ 21 okt 2009 21:03 ] |
Berichttitel: | Re: Hij gaat zijn eigen weg! |
Pic was een benzine, geen automaat. Bandenspanning oke, banden oke, komt net van APK voor vertrek Tsjechie. Nog geen idee waarom hij zijn eigen weg zoekt en stopt. Je hoort wel de wielen klapperen, net zoals als je keihard remt. |
Auteur: | Harm [ 21 okt 2009 21:06 ] |
Berichttitel: | Re: Hij gaat zijn eigen weg! |
Dit klinkt gewoon als het gigantisch doorslippen van je voorwielen. Heb je een foto van je oprijlaan daar? |
Auteur: | EvilTwin [ 22 okt 2009 00:20 ] |
Berichttitel: | Re: Hij gaat zijn eigen weg! |
Zodra er een wiel spint stort de tractie in en verlies je de zijdelingse kracht die de auto op koers houdt. Probeer het nog voorzichtiger; vreemd wel dat het ASR niet ingrijpt, knippert het lampje als je wielspin hebt? |
Auteur: | L A [ 22 okt 2009 00:49 ] |
Berichttitel: | Re: Hij gaat zijn eigen weg! |
. Je hebt een benzine uitvoering, en omhoog moet je proberen niet om veel toeren te maken maar tussen de 1500 en 2000 toeren te blijven (in zijn één). Hoe sneller je rijdt, hebben kuilen invloed op de wegligging en het weg contact. Hoe langzamer je rijdt, heb je daar minder last van. De kunst is dan om net voldoende vermogen over te houden om het aan te kunnen dat hij het net nog trekt. Dat met volle vaart er tegenop heeft in een C5 geen zin. Wat wel kan helpen, is om je bandenspanning net even onder de norm te hebben (op onverharde weg) en om van te voren los liggende steentjes te verwijderen. Wat in ieder geval helpt, is om de ongelijke gaten in de weg te egaliseren. Je weet wel als je van die sporen hebt, enigszins ingesleten maar dan af en toe alleen links een kuil en een meter verder weer aan de andere kant een kuil. Dàt moet je nivelleren, uitvlakken. Dan heb je beter en gelijkmatiger weg contact. Wanneer hij dan een keer springt, komt ' ie daarna met beide wielen weer aan de grond en houdt toch gelijkmatig zijn tractie. Heb je al eens aan sneeuwkettingen gedacht? ![]() Hoe het is om de berg op te rijden,daar heb ik al 16 jaar Franse kaas van gegeten. suc7 ![]() |
Auteur: | kukel [ 24 okt 2009 17:30 ] |
Berichttitel: | Re: Hij gaat zijn eigen weg! |
Helaas, zonder volle vaart in zijn 1 omhoog moet absoluut. De helling is domweg te steil! De weg is onlangs, voor 1 fles rum!, geegaliseerd met steentjes zodanig dat de oprit weer glad en strak is. Beneden zijn er parkeerplaatsen gemaakt, voor dezelfde fles rum, om in winterse omstandigheden de auto daar te laten staan. Sneeuwkettingen heb ik geen zin in, teveel werk voor die 100 meter. Ik heb wel die hoezen geprobeerd, na 100 meter aan flarden, ook al geen optie. Maar het blijft curieus dat dat ding zijn eigen weg gaat, ondanks dat ik aan het stuur hang. Het zal wel te steil zijn. Groet. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |