Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Terug van reisje, korte schets.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=5597
Pagina 1 van 1

Auteur:  Pietheintje [ 11 sep 2009 20:55 ]
Berichttitel:  Terug van reisje, korte schets.

Zodus zijn we terug van onze reis naar Ardeche Frankrijk. Erg van genoten, ook de rit er naar toe en terug heerlijk. De reis was enkel 958Km, best te doen dus.
Had net voor ons vertrek nog 4 nieuwe Michelin Primacy banden gelegd. De banden handelaar wist me te vertellen dat dit een zeer goede lichte band is die voor weinig verbruik zorgt. Hij wees me op de soepelheid van de band in vergelijking met deze die erop lagen (Dunlop) Ongeloofelijk als je dit ziet. De zijkant van de Michelin band is zeer dun en flexibel, je kon dit bewegen bijna zoals een fiets bandje. Bij de Dunlop is ook de zijkant van de band heel hard en zwaar. En ja hoor, een zeer aangenaam verschil meteen te merken. De wagen rijd vooral stiller en neemt korte oneffenheden een stuk beter. (het is niet de perfectie doch aanvaardbare demping) Denk niet nog ooit andere banden dan Michelin te leggen. Bovendien was de wagen achteraf perfect uitgebalanceerd en is het schuintrekken welke ik voordien last van had volledig opgelost. Ik was erg zenuwachtig bij de eerste rit na bandenwissel maar al snel bleek dat onnodig. ;-)
Verder was de rit erg leuk. Ik heb op cruise control bijna heel de weg aan 110Km/h gereden, erg traag weet ik maar het was buiten bij onze aankomst 39°C dus ik wilde de motor niet nodeloos opwarmen. Anderzijds hebben we met deze snelheid 1344Km kunnen rijden alvorens weer te moeten tanken. Een succes denk ik, al kwam ik met de vorige Xantia aardig dicht in de buurt bij deze verbruikscijfers. De C5 biedt daarintegen veel meer comfort, relatief gezien verbruikt de C5 dus een stuk minder.
Al bij al een zeer positieve ervaring, zalig over de franse wegen zweven, ruimte, aangename temperatuur (airco op 24°C) Ik kijk uit naar volgend jaar...

Auteur:  Roman [ 11 sep 2009 21:32 ]
Berichttitel:  Re: Terug van reisje, korte schets.

:smt023 :smt023

wat betreft je banden verhaal. hier loopt een mooie discussie

viewtopic.php?f=8&t=68&p=201896#p201896


:lol: ;)

Auteur:  Ronald [ 11 sep 2009 23:41 ]
Berichttitel:  Re: Terug van reisje, korte schets.

Mooi te horen, maar ook ik zal hier de bandendiscussie niet aanroeren.
Fijne, zuinige vakantie gehad lees ik, dat doet ons Nederlanders natuurlijk altijd goed.
Hopenlijk heb je het uitgespaarde brandstofgeld wel goed goed besteed aan joie-de-vivre in La France :roll:

Gr. Ronald

Auteur:  Pietheintje [ 12 sep 2009 15:13 ]
Berichttitel:  Re: Terug van reisje, korte schets.

Wel, ik rijd graag zuinig omdat ik liever mn geld aan iets (of iemand ;-) ) anders geef... Vandaar.
Verder vind ik het een soort sport om zo weinig mogelijk te verbuiken... Een klein beetje minder gas scheelt direct ernorm in verbruik... Ik vraag me trouwens af wat de ideale snelheid is van een C5 1.6Hdi, dit in verband met bvb de koppelkromme...

In verband met Michelin banden, ieder zijn mening natuurlijk. In mijn geval ben ik verkocht voor Michelin, al geef ik toe dat het een prijzige band is.

Auteur:  EvilTwin [ 13 sep 2009 11:15 ]
Berichttitel:  Re: Terug van reisje, korte schets.

Pietheintje schreef:
wat de ideale snelheid is van een C5 1.6Hdi, dit in verband met bvb de koppelkromme?


De koppelkromme zegt iets over volgas, niet over efficiëntie in deellast. Met ideaal doel je neem ik aan op verbruik en volgas betekent altijd een hoog verbruik.

Gewoon de BC op verbruik zetten, je zult dan bij 80 in 5 iets van 3L/100km zien en dat loopt op naar ~7L/100km bij 140km/h en ~18 bij 200. Het antwoord is dus langzamer dan 80, maar dat is niet de bedoeling op de snelweg. ;)

In de bebouwde kom met 50 in 4 ben je nog wat zuiniger, maar dan moet je dus wel een beetje scherp schakelen. Dat is dan omdat je motor langzamer draait dan de piek vd koppelkromme (1750 à 2000, voor HDi's) als je dan vol het gas intrapt zul je tijdelijk vrij hoge verbruikswaardes zien (>20L/100km) of je motor 50in5 nog lekker vindt moet je zelf even uitvogelen. NB CC helpt ook flink.

Voor het specifiek geval vd 1.6HDi: het maximum van 240Nm komt vrij bij 1750tpm, maar met overboost is het 260Nm @2000tpm. Vanaf 1300tpm is er al bijna 190Nm beschikbaar, net zoveel als de motor levert bij 4000tpm (=max vermogen, 80kW).

Afbeelding

Auteur:  Harm [ 13 sep 2009 14:43 ]
Berichttitel:  Re: Terug van reisje, korte schets.

Zijn er van deze motoren Eierdiagrammen te vinden? Dan kunnen we wellicht iets meer vertellen.
Ik beken, ik heb niet gezocht :oops:

Auteur:  EvilTwin [ 13 sep 2009 17:37 ]
Berichttitel:  Re: Terug van reisje, korte schets.

Harm van Beek schreef:
Zijn er van deze motoren Eierdiagrammen te vinden? Dan kunnen we wellicht iets meer vertellen.
Ik beken, ik heb niet gezocht :oops:


Het blijft een turbo Diesel dus ik denk niet dat hij veel zal afwijken van dit:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Brake ... mption.svg

neem je hierbij het geven dat je van 70km/h tot 140 en 190hk/h
ongeveer van 20% belasting via 50% naar 100% gaat dan kom je hierop uit:

71km/h 19% 2,0L/h 2,8L/100km
83 19% 2,5 3,1
95 22% 3,4 3,5
119 32% 5,9 5,0
143 47% 9,5 6,7
190 101% 22,8 12,0

maar ik denk eerlijk gezegd dat dit bij lage snelheden het verbruik iets te hoog inschat maar vooral bij hogere te laag. Geen idee waarom.

Auteur:  Pietheintje [ 13 sep 2009 20:11 ]
Berichttitel:  Re: Terug van reisje, korte schets.

Interessante info vind ik...

Wat ik eigenlijk bedoelde met m'n vraag is een curve als bovenstaande maar waar bovendien de efficientie is aan toegevoegd.
Hoewel het misschien uit de curve af te leiden is(?), power x torque is dit niet de curve die de efficientie
van de motor visualiseert? Er moet toch een bepaald toerental zijn waarbij het uitgangsvermogen van de motor maximaal
is bij een minimale brandstoftoevoer? Het is dit maximum efficientie toerental welke ik eigenlijk wil weten.
Ben geen kenner, dus als men denklogica niet klopt, don't shoot me ;-)

Auteur:  EvilTwin [ 13 sep 2009 21:17 ]
Berichttitel:  Re: Terug van reisje, korte schets.

Pietheintje schreef:
Interessante info vind ik...

Wat ik eigenlijk bedoelde met m'n vraag is een curve als bovenstaande maar waar bovendien de efficientie is aan toegevoegd.
Hoewel het misschien uit de curve af te leiden is(?), power x torque is dit niet de curve die de efficientie
van de motor visualiseert?


Nee. Overigens Vermogen = koppel * toerental. De koppelkromme geeft een maximum koppel bij vollast aan, zegt dus verder niet veel als je nooit vollast rijdt.

Citaat:
Er moet toch een bepaald toerental zijn waarbij het uitgangsvermogen van de motor maximaal
is bij een minimale brandstoftoevoer? Het is dit maximum efficientie toerental welke ik eigenlijk wil weten.
Ben geen kenner, dus als men denklogica niet klopt, don't shoot me ;-)


Dat is het voorheen aangehaalde eierdiagram, maar dan zie je ook dat die efficiëntie het grootst is bij (praktisch) vollast: het gebiedje met 206 erin. Dat heeft oa. te maken met pompverliezen en het effect van de turbo. Om hiervan dus echt gebruik te maken moet je dus een 8bak erin zetten en ongeveer 160km/h @2000tpm rijden (~50kW).

Aan het diagram kun je zien dat je bij 40% deellast maar 15% minder efficiënt bent, dus dan verbruik je 46% van wat je bij vollast zou verbruiken.
NB het diagram is gram brandstof PER energiehoeveelheid (kWh). Vermenigvuldig dat met het geleverde vermogen (kW) en je hebt een verbruik PER UUR.
Maar door meer vermogen te verbruiken ga je sneller (per uur) en wij meten verbruik PER KILOMETER. Vandaar dat ik die in mijn tabel beide gegeven heb.

Je geeft dus doelbewust een beetje efficiëntie op om veel minder energie te verbruiken.

Bij 120km/h zou je met maximale efficiëntie kunnen rijden met een 0,8L Diesel turbo motor (25kW @2000tpm) Zo'n motor zou 40kW leveren en je zou er 150km/h mee kunnen, maar niet in dezelfde versnelling waar je 120 bij 2000tpm rijdt. :idea:

NB het noodzakelijke vermogen loopt met de derde macht van de snelheid!

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/