Storing uitlaatgas en 2 lambdasondes en uitlaat uit 1 stuk.
Auteur |
Bericht |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Storing uitlaatgas en 2 lambdasondes en uitlaat uit 1 stuk.
Hallo, Ja,hoor ik moet er ook aan geloven.  Storing uitlaatgas. Ik heb deze storing in Frankrijk opgelopen want daar ging het lampje motormanagement branden. Daar de boel uit laten lezen en er werd geconstateerd dat de katalysator stuk kon zijn. Omdat ze bijna geen katalysatoren in Frankrijk onder de auto schroeven ging dit me en te langduren voordat ze er een hadden en het zou ook nog eens erg prijzig gaan worden. Ik kon er mee terugrijden naar nederland zo werd mij verzekerd. In nederland naar de citroen garage en daar werd geconstateerd dat het ook goed een lambdasonde kon zijn. ik schijn er 2 te hebben onder mijn 1.8 16V van 2003. Een voor en een na de katalysator. Wat echter ook bleek is dat ik de hele uitlaat uit een stuk blijk te hebben.  . Van het uitlaatspruitstuk tot en met de achterdemper. Zo iets had ik nog nooit gezien. Volgens de garage kunnen deze bijna niet stuk en zal het w.s een van de sondes zijn (Volgens mij is de hele uitlaat zelfs van roestvrijstaal gemaakt) Dit moet echter nog defintief uitgelezen worden ( ik had geen tijd op dat moment) Heeft iemand hier ook ervaring mee.Bovendien zal het een erg prijzige uitlaat zijn. Op internet zie ik al bedragen van 575 euro rondvliegen ( winparts.nl) en dan de 2 sondes erbij komt hele zaakie op bijna 800 euro En dan moet dit ook nog gemonteerd worden.  Heeft iemand hier ervaring mee! 
|
01 sep 2009 22:36 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgas en 2 lambdasondes en uitlaat uit 1 stuk.
De uitlaat is niet uit één stuk, wel een geheel vanaf de motor tot aan het begin van de einddemper maar er zijn passtukken om de uitlaat vlak achter de katalysator door te halen , hij is ook niet van RVS (dan was hij niet stuk), als de garage voor deze oplossing kiest:(doorhalen +passtuk) zal je een stuk goedkoper uit zijn, scheelt namelijk een katalysator, als ze dat niet willen zit je bij de verkeerde garage. 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
01 sep 2009 23:01 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgas en 2 lambdasondes en uitlaat uit 1 stuk.
Pff, ik wordt een beetje kriegel van garage's die meteen de uurtse reparaties willen uitvoeren bij een "Storing uitlaatgas"....
Het kan zoveel zijn, en het gebeurt helaas te vaak dat de aangegeven code in de BC niet de lading denk.
Ik had met m'n 2.0 Berline op LPG al wel 1000 euro armer kunnen zijn (Kat, sensor, luchtpomp) , na uitstellen, uitdokteren en verder (laten) zoeken , bleek het een druksensor van 120 euro !
_________________ Johan
|
01 sep 2009 23:29 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8100 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgas en 2 lambdasondes en uitlaat uit 1 stuk.
C5itroentje schreef: ik schijn er 2 te hebben onder mijn 1.8 16V van 2003. Een voor en een na de katalysator. Dat is niet zo gek hoor,Mijn stokoude picasso uit 2002 heeft dat ook 
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
02 sep 2009 00:01 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgas en 2 lambdasondes en uitlaat uit 1 stuk.
Uitlaatgasstoring kan wel 100 redenen hebben, met LPG nog een paar extra. In jouw bericht lees ik alleen, zou dit, zou dat kunnen zijn. Op basis van zo´n diagnose zou ik geen dure reparatie aangaan. Heeft de auto op tijd goed onderhoud gehad bij een goed adres? Is er ooit onderhoud gepleegd aan de gasinstallatie ? Een nieuw LPG-brandstoffilter doet soms wonderen, zo niet, ga eerst eens langs de gasboer.
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
02 sep 2009 19:29 |
|
 |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgas en 2 lambdasondes en uitlaat uit 1 stuk.
Hij heeft altijd netjes zijn onderhoud gehad. Ook het gasgedeelte. Ik heb laatst ( 3/4 jaar geleden)de hele verdamper nog uit elkaar gehad en gereinigd. Er zat toen wel een dikke drap in. In Frankrijk hebben ze nog de BC gereset maar het motormangament licht ging weer aan na een paar honderd kilometer.  De computer heb ik zelf uitgelezen met een OBD2 reader en hij geeft de storing aan van de katalysator. Maar dit kan dus ook de lambdasonde zijn. Bedankt voor jullie reacties tot nu toe! 
|
02 sep 2009 22:06 |
|
 |
Eric Vertogen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24 Berichten: 384 Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgas en 2 lambdasondes en uitlaat uit 1 stuk.
C5itroentje schreef: De computer heb ik zelf uitgelezen met een OBD2 reader en hij geeft de storing aan van de katalysator. Maar dit kan dus ook de lambdasonde zijn. Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!  Welke foutcode krijg je precies op je OBD2 reader?
|
02 sep 2009 22:28 |
|
 |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgas en 2 lambdasondes en uitlaat uit 1 stuk.
Het was fout P0420 Catalyst efficiency below Treshold ( bank 1 ) 
|
02 sep 2009 22:53 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgas en 2 lambdasondes en uitlaat uit 1 stuk.
C5itroentje schreef: Hij heeft altijd netjes zijn onderhoud gehad. Ook het gasgedeelte. Ik heb laatst ( 3/4 jaar geleden)de hele verdamper nog uit elkaar gehad en gereinigd. Er zit een sensor voor en achter de kat, de BC verwacht dat de Kat iets doet met de uitlaatgassen. Als er minder mee gebeurt dan verwacht, zal de BC gillen dat de Kat kapot is... Bij mijn LPG wagen kwamen we tot de conclusie dat het in de LPG installatie zat. Hiervoor is de wagen met lopende motor uitgelezen met de Lexia. Op benzine gaven zowel de sensor vóór als achter de Kat correcte waardes. Op gas begon de sensor achter de Kat te flippen en begon hoge en lage waardes te geven. Vervolgens is bij de Gasboer geconstateerd dat de druksensor van de gasinstallatie defect was. deze had ongeveer dezelfde fluctuatie's in waardes als die 2de uitlaatsensor... Ik heb overigens de volgende meldingen/codes voorbij zien komen : "Storing uitlaatgas", "Storing Katalisator", Luchtpomp defect (P0410 ?), mengselstoring (P0107 ?). Ze hebben me een Kat, een Luchtpomp + klep en een nieuwe sensor aan willen smeren.
_________________ Johan
|
02 sep 2009 22:55 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgas en 2 lambdasondes en uitlaat uit 1 stuk.
C5itroentje schreef: Het was fout P0420 Catalyst efficiency below Treshold ( bank 1 )  "zo'n slecht LPG mengsel dat de Kat het niet schoon genoeg kreeg"... ??
_________________ Johan
|
02 sep 2009 22:56 |
|
 |
thijzer
|
 Re: Storing uitlaatgas en 2 lambdasondes en uitlaat uit 1 stuk.
Storing in emissiesysteem gaf hij ook al eens bij mij aan. Bleek dat een temperatuursensor van de motor (ik geloof watertemperatuur) de stekker een beetje los had. Stekker losgemaakt, WD40 erin en weer erop gestoken. Fout gewist en geen centje pijn meer.
Maar goed, gezien het verschil in waardes bij benzine en gas... Ik meende dat gas een schonere verbranding gaf dan benzine, derhalve betere kat-waardes. Maar dat weet ik ook niet zeker en als het gasmengsel niet optimaal is, dan kun je nog zo'n schone brandstof hebben, hij is dan toch niet zo schoon als je wilt.
Ik weet 't, het is niet echt een bijdrage maar het kan ook zijn dat de oorzaak van de storing heel ergens anders ligt! Bij mij werkte met deze melding ook de airco niet. Blijkbaar uit veiligheid door de computer uitgeschakeld of zo...?
|
05 sep 2009 18:01 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgas en 2 lambdasondes en uitlaat uit 1 stuk.
thijzer schreef: Maar goed, gezien het verschil in waardes bij benzine en gas... Ik meende dat gas een schonere verbranding gaf dan benzine, derhalve betere kat-waardes. Maar dat weet ik ook niet zeker en als het gasmengsel niet optimaal is, dan kun je nog zo'n schone brandstof hebben, hij is dan toch niet zo schoon als je wilt. Het ging er in mijn geval om dat de waardes van de 2de sensor niet stabiel bleven, die schoten van 0,1 naar 1,2 en terug.
_________________ Johan
|
05 sep 2009 22:35 |
|
 |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgas en 2 lambdasondes en uitlaat uit 1 stuk.
JPiek schreef: Vervolgens is bij de Gasboer geconstateerd dat de druksensor van de gasinstallatie defect was. deze had ongeveer dezelfde fluctuatie's in waardes als die 2de uitlaatsensor... Waar zit die druksensor waar jij het over hebt. Ik heb een AG installatie. 
|
09 sep 2009 22:45 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgas en 2 lambdasondes en uitlaat uit 1 stuk.
Geen idee hoe dat te duiden, ik heb hem door de gasboer na laten kijken... Kan hem wel herkennen, maar niet zeggen waar hij prcies zit..
_________________ Johan
|
09 sep 2009 22:49 |
|
 |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgas en 2 lambdasondes en uitlaat uit 1 stuk.
Maar zit hij op de verdamper,bij de tank of juist tussen verdamper en inspuiting 
|
09 sep 2009 23:01 |
|
 |
|