Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 fap, add.vloeistof, roetfilter. 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht fap, add.vloeistof, roetfilter.
Vers voer: ben woonachtig in Slowakije en heb daar 4 jaar terug een c5 2,2hdi break gekocht met 170.000km op de teller. We zijn nu 150.000km, afgevlakte kop, nieuwe veerbollen, nieuwe kopeling, etc. verder. Computer geeft al lange tijd aan dat aditieve vloeistof moet worden bijgevuld, ook af en toe moet het fab vervangen worden. Nu sinds 20.000km geeft hij ook een heftige melding dat het motor anti polution system moet worden gereinigd. Motorvermogen neemt dan ook af en esp/asp gaat ook uit. Helaas is garage in Slowakije een grote ellende, geen merk uitgezonderd. Ik ben op een moment aangekomen dat ik nog als laatste deze zaak wil oplossen en dan de 400.000km nog even wil aantikken. Ik was net in nl en bij citroen dealer in Arnhem werd mij aangeraden roetfilter te vervangen, 700€ alleen voor dit ding, mijn vragen:
-moet ik roetfilter vervangen (ben bang dat er sowieso vanaf 170000km niks gedaan is aan add.vloeistof, fab of roetfiter
-zo ja kan ik dit zelf doen, hoe moet dat, waar zit hij en waar zit dit tankje met add.vloeistof
-kan je een tweedehands roetfilter kopen of kun je hem schoon (laten) maken
-zo nee, hoe kan ik dan deze situatie oplossen?
-waar kan ik het vocht uit het brandstofsysteem aftappen?

Alvast dank voor uw reacties

24 aug 2009 21:18
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: fap, add.vloeistof, roetfilter.
slowaak schreef:
-moet ik roetfilter vervangen (ben bang dat er sowieso vanaf 170000km niks gedaan is aan add.vloeistof, fap of roetfiter

kan goed, ik heb er net eentje onder laten zetten, melding over FaP, maar geen additief melding (zelf gedaan bij 110dkm).

Citaat:
-zo ja kan ik dit zelf doen, hoe moet dat, waar zit hij

Het kan maar het lukte mij in eerste instantie niet. Het FaP zit met vier flinke bouten aan de pre-kat vast, vooraan de uitlaat (waar die omhoog gaat) Op zich makkelijk te bereiken met een brug of smeerput. Ook de drukleidingen vd sensor zaten bij mij te vast.

Citaat:
en waar zit dit tankje met add.vloeistof

verstopt achter een hitteschild gespiegeld met de brandstoftank (ter hoogte vd achterbank)
Eolys koop je per 5L met alle slangen voor het vullen erbij.

Citaat:
-kan je een tweedehands roetfilter kopen of kun je hem schoon (laten) maken
-zo nee, hoe kan ik dan deze situatie oplossen?

ja een nieuwe is 1000, Citroën biedt gereviseerde 2e hands aan (500), je kunt hem ook zelf schoonspoelen (een uurtje met de hogedrukspuit, na demontage uiteraard)

Citaat:
-waar kan ik het vocht uit het brandstofsysteem aftappen?

onderaan het brandstoffilter, zit vóór op de motor.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

24 aug 2009 21:46
Profiel
Antwoord met een citaat
Bedankt EvilTwin, daar kan ik wat mee. Kun je nog wat vertellen over het bijvullen van Eolys.

24 aug 2009 22:04
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak

Naar boven
Antwoord met een citaat
slowaak schreef:
Bedankt EvilTwin, daar kan ik wat mee. Kun je nog wat vertellen over het bijvullen van Eolys.

Ik heb het gedaan aan de hand van de Revue Technique Automobile (C5 Diesel) maar die heb ik even niet bij de hand.

Uit het hoofd zitter er vier aansluitingen op de Eolys tank, pomp heen en terug, toevoer en ontluchting. Een daarvan (iirc de ontluchting) moet je aansluiten op een lege flacon. De toevoer verbind je met de 5L Eolys jerrycan. Die hang je dan precies zo hoog aan het links-achter portier dat het reservoir volloopt. Het is vol zodra er via de ontluchting spul overloopt. Zoals ik al zei, is dit vrijwel alleen te doen vanuit een smeerput of met brug.

Volgens de voorschriften moet je vóór het bijvullen met een soort peilstok het niveau controleren. Maar als de auto vraagt om Eolys dan kan er wel ~5l in.

Eolys is vettig en uitermate brandbaar dus houd daar rekening mee.

Laatste punt is dat je absoluut toegang moet hebben tot een garage computer (Lexia) omdat anders de melding (*additief laag*) blijft. De computer telt terug vanaf het bijvullen, dus moet na het vullen het nieuwe niveau ingegeven worden. Als het goed is verstoort dit de werking niet, maar als je nu niet het juiste niveau ingeeft heb je na de volgende 80dkm een probleem.

In de familie

25 aug 2009 10:01
Profiel
Antwoord met een citaat
Rij morgen vanuit Tsjechie via Oostenrijk terug naar Slowakije en zal in Linz bij een citroen dealer langs gaan om add. te kopen. Volgende week op de brug en ga ik aan de gang. Zal daarna hopelijk opnieuw mijn c5 kunnen waarderen. Verslag volgt. bedankt!

25 aug 2009 22:18
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Met alleen Eolys ben je er nog niet, zeker niet als je al lange tijd zonder hebt rondgereden. Houd er rekening mee dat je onderweg opnieuw een motorstoring krijgt, waarbij het beschikbare vermogen ernstig verminderd wordt (max 120km/h vlak, 80km/h bergop) Deze motorstoring kom tniet door de Elys melding, maar door het verstopte FaP.

Zet je de BC op Frans dan heb je twee verschillende meldinge vwb het FaP:
1) risque de colmatage
2) eff. d'encrassement de FaP

bij 1) is de oplossing vrij simpel, ga iets harder rijden zodat de auto een volledige regenatiecyclus af kan maken (dit werkt uiteraard alleen als het Eolys nog neit op is.
bij 2) is het FaP zodaning vervuild met asresten dat regeneratie niet meer helpt.

Citaat:
Computer geeft al lange tijd aan dat aditieve vloeistof moet worden bijgevuld.

wat is lange tijd?

Citaat:
ook af en toe moet het fab vervangen worden.

Ik neem aan dat dit melding 2) is.

Je moet dus na Eolys bijvullen ook nog het FaP aanpakken, dus of
-nieuw FaP
-gereviseerd FaP
-2e hands FaP
-zelf FaP schoonspoelen
-(schoonstoken: speciale regeneratie cyclus via Lexia)

Hoe sterk het FaP verstopt geraakt is kunnen ze bij de garage direct uitlezen. Mogelijk dat een speciale regeneratie nog kan helpen (schoonstoken) maar als je melding 2) krijgt vast niet.

En zoals ik al zei, na het Eolys bijvullen moet de auto zeker nog een keer aan de Lexia. Dus plan nog maar een trip naar Linz in.

In de familie

26 aug 2009 10:50
Profiel
Antwoord met een citaat
Evil twin, is uiteraard anders gelopen. In Linz geweest maar spul niet kunnen kopen aangezien ik geen goede creditcard bij mij had pin automaat ver weg en liefst snel naar huis. We reden met twee auto's en mijn vrouw heeft Citroen terug kunnen krijgen naar Slowakije inderdaad 100 tot max 120km/uur en in de bergen af en toe 30km/uur. Dat add. moet worden bijgevul geeft hij al 40.000km aan maar op advies van garage in Slowakije hier niks aan gedaan. Momenteel hebben wij een tweede kleinere auto dus niet volledig afhankelijk van c5. Ik heb de eloys vloeistof hier besteld. Hoop dat auto volgende week op de brug kan. Ik verwijder dan Fab filter (roetfilter) en zal hem proberen schoon te spuiten, kan dan ook kijken in welke staat hij verkeerd. Vervolgens monteer ik hem weer vul de Eloys tank en ga naar een dealer om nog een reiniging te doen van fab filter en computer weer instellen.

We zullen zien.

27 aug 2009 18:00
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]