Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

maximaal toerental 16hdi ph2
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=5369
Pagina 1 van 2

Auteur:  morjos [ 03 aug 2009 21:27 ]
Berichttitel:  maximaal toerental 16hdi ph2

Collega C'ers, heb een vraagje. Ben sinds 2 weken nu blijde eigenaar van een C5 16hdi ph2. Fijne kist, maar er ontbreekt op mijn toerenteller een max. toerental markering en vind ook niet dadelijk wat in het instruktieboek. Tot hoeveel toeren mag ik hen in feite doortrekken zodat het veilig blijft??. Ik vind dat hij bij 4000rpm flink lawaai maakt en vraag me af of dat nog wel gezond is. Kan iemand me uitkomst geven aub? Gr Morjos :smt198 :smt023

Auteur:  kansberg [ 03 aug 2009 21:39 ]
Berichttitel:  Re: maximaal toerental 16hdi ph2

Beste Morjos,

4000 tpm. is wel het maximum wat je de motor kunt later draaien, zie hiervoor ook de specs. Om met name de turbo te ontzien, want gevoelig, laat ik het toerental nooit boven de 3250 tpm. komen, in de 5e versnelling betekent dit ong. 135-140 km/u.

Groeten,

Albert.

Auteur:  morjos [ 03 aug 2009 21:49 ]
Berichttitel:  Re: maximaal toerental 16hdi ph2

Dankuwel Kansberg, zal je raad ten harte nemen. Nog vraagje, klopt het dat in NL standaard GPS is ingebouwd in de C5? In B in ieder geval niet, tenminste ik heb geen en wat bedoeld U eigenlijk met specs? :) :?:

Auteur:  Pollewop [ 03 aug 2009 22:40 ]
Berichttitel:  Re: maximaal toerental 16hdi ph2

Hallo Morjos,

Je hoeft trouwens bij moderne dieselmotoren niet bang te zijn voor schade door een (te) hoog toerental, mits je die uiteraard niet te vaak aanspreekt.
Tegenwoordig zijn alle dieselmotoren voorzien van een toerentalbegrenzer die ingrijpt ver voordat het hoge toerental werkelijk schadelijk wordt...


:cit4

Auteur:  staircase [ 04 aug 2009 00:39 ]
Berichttitel:  Re: maximaal toerental 16hdi ph2

Dit hadden oude tractoren ook al hoor! Iedere diesel heeft een begrenzer op de inspuitpomp zitten. Dat je deze begrenzer niet als schakelhulp moet gebruiken is een ander verhaal. Met het maximale koppel rond de 2000 tpm is de noodzaak hiertoe totaal afwezig.
Dat de Commonrail technologie een andere benadering mogelijk maakt is duidelijk en de begrenzer is nu softwarematig aangestuurd zoals het gehele motormanagement.

Vroeger, jaren zestig en zeventig, op mijn oom's boerderij veel op diverse tractoren gereden en begon het rode gebied al bij 2000 tpm en lag het maximale koppel rond de 1100 tpm. Als je het gas dan vol open trapte kwam je tot 2400 tpm. Ford Major was dat terwijl de Dextra wel 2700 toeren haalde. Je kon dan wel horen dat de motor daar niet voor gemaakt was. De John Deere's liepen wat geciviliseerder terwijl de direct inspoten types vooral koud klonken of de zuigers ieder moment naar buiten konden komen.

Chris.

Auteur:  Roman [ 04 aug 2009 07:14 ]
Berichttitel:  Re: maximaal toerental 16hdi ph2

morjos schreef:
Dankuwel Kansberg, zal je raad ten harte nemen. Nog vraagje, klopt het dat in NL standaart GPS is ingebouwd in de C5? In B in ieder geval niet, tenminste ik heb geen en wat bedoeld U eigenlijk met specs? :) :?:



Gps zit std in de business uitvoering..
op de uitvoeringen voor de prive rijders is het een optie... ;)

Auteur:  EvilTwin [ 04 aug 2009 09:14 ]
Berichttitel:  Re: maximaal toerental 16hdi ph2

alle HDi's lopen zonder problemen dik 4700tpm. De V6HDi zelfs nog wat meer.

Auteur:  Rowi [ 04 aug 2009 09:25 ]
Berichttitel:  Re: maximaal toerental 16hdi ph2

Citaat:
...en wat bedoeld U eigenlijk met specs?


Specificaties

Auteur:  EvilTwin [ 04 aug 2009 10:34 ]
Berichttitel:  Re: maximaal toerental 16hdi ph2

De specificaties vermelden geen maximum toerental, alleen een toerental waarbij het maximum vermogen bereikt wordt. Die specs zullen van motor tot motor nooit exact zijn door de toleranties. Zo worden de zuigers weliswaar op maat gemaakt, maar daarna worden ze gemeten en in klasses bij elkaar gezocht, zodat het mogelijk is dat je een licht of een zwaar setje hebt. Men kan nauwkeuriger meten dan fabriceren.

De gepubliceerde koppelkromme van de 1.6HDi loopt tot 4500tpm, maar ook dat is niet het maximale toerental voor de 1.6HDi. De koppelkromme voor de 2.0HDI loopt tot 4800tpm, de 2.2HDi173: 4500tpm

Dit geldt ook voor de krommes voor de benzine motoren, zo loopt de 2.0-16v 7000tpm en de V6 minimaal 6600tpm, maar de grafieken stoppen bij 6000 en 6300tpm.

Bij Diesels is het maximum toerental doorgaans bepaald doordat ze "in de compressie lopen", maar het gerelateerde atmosferische DW9 blok, met een hogere compressie, haalt zijn maximum vermogen bij 4700tpm. Daaruit kun je afleiden dat de HDi's (tenslotte allemaal met turbo's dus lagere compressie) dit technisch ook kunnen halen zolang als de ademhaling niet te sterk belemmerd wordt door turbo('s), katalysator en FaP. Diesels houden niet zo van tegendruk.

Voor zover ik gemerkt heb grijpt er noch bij de 2.0HDi110, noch bij de 2.2HDi136 noch bij de 2.7V6HDi een toerenbrenzer in vóór 4700tpm.

Auteur:  arnoud [ 04 aug 2009 10:45 ]
Berichttitel:  Re: maximaal toerental 16hdi ph2

@ Eveltwin,
Thanxs Lekkere uitleg, weer wat wijzer geworden :smt193

Auteur:  morjos [ 07 aug 2009 22:47 ]
Berichttitel:  Re: maximaal toerental 16hdi ph2

Hey eviltwin, dank, heel wat bijgeleerd. Dus als ik goed begrijp doe ik mijn 1600tje geen pijn bij 4000rpm. Tsja, heb de wagen nog maar 3 weken en rij niet zo veel (toch in de c5 niet, in men truck das wa anders) en moet hem bijgevolg nog leren kennen; kennismaking die me tot hiertoe zéér beviel
Gr
Jos

Auteur:  EvilTwin [ 08 aug 2009 11:29 ]
Berichttitel:  Re: maximaal toerental 16hdi ph2

morjos schreef:
Hey eviltwin, dank, heel wat bijgeleerd. Dus als ik goed begrijp doe ik mijn 1600tje geen pijn bij 4000rpm.


Op zich niet maar, realiseer je wel dat de winst bij een HDi van het ver doortrekken in de versnelling gering is.

Wil je een beetje opschieten (dus niet het nieuwe rijden) en je schakelt normaal bij 3000 ("op koppel rijden") dan ben je al aardig rap. Verhoog je dat schakelpunt naar 3500 dan haal je bij de overgangen 1-2 en 2-3 wellicht 20% winst (meer vermogen, hogere acceleratie) bij 3-4 iets meer winst 30% en bij 4-5 40%.

Dus bij de vier schakelovergangen, 3500tpm ipv 3000:
1-2 +20%
2-3 +20%
3-4 +30%
4-5 +40%

Nog een stapje verder (4000) levert minder op (tov 3500):
1-2 +10%
2-3 +10%
3-4 +15%
4-5 +25%

Opschakelen tegen de limiet (4500) levert helemaal weinig extra op (tov 4000):
1-2 +5%
2-3 +5%
3-4 +10%
4-5 +15%

Alles bij elkaar ben je zo dus 50% sneller met vol doortrekken dan met op koppel rijden en omdat je met het nieuwe rijden geen overboost gebruikt is dat nog heel veel langzamer.

(disclaimer, ik heb het ff snel in een spreadsheetje gezet, maar ik moet nog een tweaken aan de parameters, maar dit geeft wel een aardige indicatie, eens kijken of ik ook het nieuwe rijden mee kan nemen)

Auteur:  bx01 [ 28 sep 2010 23:04 ]
Berichttitel:  Re: maximaal toerental 16hdi ph2

morjos schreef:
Collega C'ers, heb een vraagje. Ben sinds 2 weken nu blijde eigenaar van een C5 16hdi ph2. Fijne kist, maar er ontbreekt op mijn toerenteller een max. toerental markering en vind ook niet dadelijk wat in het instruktieboek. Tot hoeveel toeren mag ik hen in feite doortrekken zodat het veilig blijft??. Ik vind dat hij bij 4000rpm flink lawaai maakt en vraag me af of dat nog wel gezond is. Kan iemand me uitkomst geven aub? Gr Morjos :smt198 :smt023


Effe ouwe post onder het stof uithalen :smt038
De Bx 1.9 diesel zat vroeger op 4500t/min dacht ik ..
In principe kom je daar nooit met een diesel , of je moet 'm eens willen "zuiverblazen" hé :lol:
Maar , euhh , wat heb je eraan dit te weten zonder toerentellertje ? :lol: :smt190

Grtz. , Bx01 .

Auteur:  EvilTwin [ 29 sep 2010 10:32 ]
Berichttitel:  Re: maximaal toerental 16hdi ph2

tja zo is het cirkeltje weer rond, want de C5 heeft wel een toerenteller maar zonder rood gebied en die loopt tot 7000, ook bij de Diesels...waarmee dus de verwarring begon.

Auteur:  bx01 [ 29 sep 2010 23:21 ]
Berichttitel:  Re: maximaal toerental 16hdi ph2

EvilTwin schreef:
tja zo is het cirkeltje weer rond, want de C5 heeft wel een toerenteller maar zonder rood gebied en die loopt tot 7000, ook bij de Diesels...waarmee dus de verwarring begon.



Idd. , had beter moeten lezen , wilde te snel zijn , mijn excuses :oops:

Bx01 .

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/