Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

10w40 / deurklink
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=5312
Pagina 1 van 1

Auteur:  Erik huisman [ 24 jul 2009 09:47 ]
Berichttitel:  10w40 / deurklink

hallo,

ik heb gisteren ff een nieuwe deurklink voor aan de binnenkant gehaald en gemonteerd, is gelukt door de goede handleiding hier.
gebeurt dat trouwens vaker????
maar nu hoorde ik bij de citroen dealer waar ik normaal niet kom voor onderhoud want die is schreeuwend duur, dat ik 5w 40 moet gebruiken en absoluut geen 10w 40
alle klepstoters gaan verrot werd me verteld.
mijn huisdealer heeft er 10w 40 ingedaan en me gezegd dat dit absoluut geen kwaad kan.
wat is waar?????

Auteur:  The_M [ 24 jul 2009 09:57 ]
Berichttitel:  Re: 10w 40

Wat ik voor zover gelezen heb moet het idd 5w40 zijn. Of het heeeeeel erg kwaad kan om wat dikkere olie te gebruiken, dat durf ik niet te zeggen.. :smt017

Auteur:  Menno [ 24 jul 2009 10:28 ]
Berichttitel:  Re: 10w 40

En wat betreft die deurklinken, ja die gaan idd wel eens stuk, stangetjes aan de binnenkant bijbuigen wil helpen om zo de deur gemakkelijker te openen en je minder kracht op de hendel moet zetten.

Auteur:  Kapitein Rob [ 24 jul 2009 14:36 ]
Berichttitel:  Re: 10w40 / deurklink

Erik huisman schreef:
....dat ik 5w 40 moet gebruiken en absoluut geen 10w 40
alle klepstoters gaan verrot werd me verteld.
mijn huisdealer heeft er 10w 40 ingedaan en me gezegd dat dit absoluut geen kwaad kan.
wat is waar?????


Het schijnt dat de 2.0i 16V motor van de C5 vaker problemen heeft met de klepstoters. Ik weet alleen niet welk percentage er last van krijgt (0,05% vind ik weinig, 5% vind ik veel) (hoe zit dit trouwens bij Peugeot, daar wordt dezelfde motor gebruikt?).
Klepstoters zijn hydraulisch en worden gevuld met motorolie. Dat gebeurt via hele kleine gaatjes. Nu schijnt het voor te komen dat 10W40-olie incidenteel te dik is voor die kleine gaatjes. De klepstoters krijgen dan niet genoeg olie en werken niet (goed). 5W40 is dunnere olie en zou dit probleem voorkomen. 5W40 is wat duurder dan 10W40, maar voor de kosten van een kleppenreparatie kun je heel veel 5W40 gebruiken voordat je het prijsverschil hebt 'opgebruikt'.

Overigens denk ik zelf dat die gaatjes kunnen verstoppen door inwendige vervuiling van de motor (ongunstige gebruiksomstandigheden). Door een reiniger aan de motorolie toe te voegen zou je zo'n verstopping weg kunnen krijgen (dat advies heb ik eens gehad).

Mijn C5 heeft nu 168.000 km zonder klepstoterproblemen gelopen en er zit 10W40 in, mijn garage ziet het probleem niet zo.

Auteur:  EvilTwin [ 24 jul 2009 16:23 ]
Berichttitel:  Re: 10w40 / deurklink

als de klepstoters kort na de start niet voldoende olie krijgen komen ze niet op druk, het gevolg is een probleem met de timing, wat de motor dan weer herkent als een storing. Hebje geen probleem met 10w40 dan moet je ook niet naar een probleem zoeken.

De HDi's zitten inmiddels standaard op 5W30, dacht ik, maar dat heeft ook te maken met het FaP.

De 1.8-16v en 2.0-16v hebben na verloop van tijd dezelfde klepstoters gekregen met minder gevoeligheden.

Auteur:  joopbos [ 24 jul 2009 20:19 ]
Berichttitel:  Re: 10w40 / deurklink

Gebruik in de 2.0 ltr inderdaad een volsynthetische olie. Af fabriek wordt de C5 gevuld met 5W30. Mijn ervaring is dat de 2.0 ltr. daar inderdaad het beste op loopt. Voorkom het gebruik van een semi-synthetische olie. Gebruik bijvoorbeeld Total 5W30, Shell 5W30 of Valvoline SynPower 5W30, met specificaties voor EGR (Exhaust Gas Recirculation, ofwel uitlaatgas recirculatie). Dat voorkomt een hoop ellende, 10W40 is ongeschikt voor de C5.

Auteur:  The_M [ 25 jul 2009 23:28 ]
Berichttitel:  Re: 10w40 / deurklink

5w30 staat zelf op de afdekplaat van mijn 2.0 16v met een stikker aangegeven.

Hoe werkt de verhouding precies eigenlijk? Ik heb begrepen hoe lager de eerste waarde, hoe dunner de olie, maar wat is de 30 of 40 in verschil?

Auteur:  alzheimer [ 25 jul 2009 23:32 ]
Berichttitel:  Re: 10w40 / deurklink

The_M schreef:
5w30 staat zelf op de afdekplaat van mijn 2.0 16v met een stikker aangegeven.

Hoe werkt de verhouding precies eigenlijk? Ik heb begrepen hoe lager de eerste waarde, hoe dunner de olie, maar wat is de 30 of 40 in verschil?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Multi-grade
http://www.velocette.nl/olie.htm

Auteur:  The_M [ 25 jul 2009 23:35 ]
Berichttitel:  Re: 10w40 / deurklink

aaaah! :idea: Ik had werkelijk GEEN idee :oops: :smt023

maar je hoort ook zoveel mensen zeggen 5 wat 40.. waarmee je.. als het zo hoort, denkt aan watts.. wat me al erg vreemd leek :lol:

Auteur:  Koentje [ 26 jul 2009 15:11 ]
Berichttitel:  Re: 10w40 / deurklink

Zulke essentiele weetjes zouden eigenlijk moeten worden bijgebracht voor het behalen van de B- (of A-) theorie-examen. (Niet alleen bij C of D).

Auteur:  The_M [ 26 jul 2009 15:23 ]
Berichttitel:  Re: 10w40 / deurklink

waarom..:smt017 mijn auto zegt zelf wat ik erin moet gooien, en anders staat het toch meestal wel in het boekje.. het zal de meeste mensen geen reet schelen hoe de logica is opgebouwd van een motorolie, en het laat je ook niet beter rijden denk ik zo..als je het wel weet. Althans.. toen ik net aan het rijden was dacht ik niet, goh.. wat rij ik ineens beter dan gisteravond :lol:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/