Auteur |
Bericht |
Erik huisman
|
 10w40 / deurklink
hallo,
ik heb gisteren ff een nieuwe deurklink voor aan de binnenkant gehaald en gemonteerd, is gelukt door de goede handleiding hier. gebeurt dat trouwens vaker???? maar nu hoorde ik bij de citroen dealer waar ik normaal niet kom voor onderhoud want die is schreeuwend duur, dat ik 5w 40 moet gebruiken en absoluut geen 10w 40 alle klepstoters gaan verrot werd me verteld. mijn huisdealer heeft er 10w 40 ingedaan en me gezegd dat dit absoluut geen kwaad kan. wat is waar?????
|
24 jul 2009 09:47 |
|
 |
The_M
|
 Re: 10w 40
Wat ik voor zover gelezen heb moet het idd 5w40 zijn. Of het heeeeeel erg kwaad kan om wat dikkere olie te gebruiken, dat durf ik niet te zeggen.. 
|
24 jul 2009 09:57 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: 10w 40
En wat betreft die deurklinken, ja die gaan idd wel eens stuk, stangetjes aan de binnenkant bijbuigen wil helpen om zo de deur gemakkelijker te openen en je minder kracht op de hendel moet zetten.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
24 jul 2009 10:28 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: 10w40 / deurklink
Erik huisman schreef: ....dat ik 5w 40 moet gebruiken en absoluut geen 10w 40 alle klepstoters gaan verrot werd me verteld. mijn huisdealer heeft er 10w 40 ingedaan en me gezegd dat dit absoluut geen kwaad kan. wat is waar????? Het schijnt dat de 2.0i 16V motor van de C5 vaker problemen heeft met de klepstoters. Ik weet alleen niet welk percentage er last van krijgt (0,05% vind ik weinig, 5% vind ik veel) (hoe zit dit trouwens bij Peugeot, daar wordt dezelfde motor gebruikt?). Klepstoters zijn hydraulisch en worden gevuld met motorolie. Dat gebeurt via hele kleine gaatjes. Nu schijnt het voor te komen dat 10W40-olie incidenteel te dik is voor die kleine gaatjes. De klepstoters krijgen dan niet genoeg olie en werken niet (goed). 5W40 is dunnere olie en zou dit probleem voorkomen. 5W40 is wat duurder dan 10W40, maar voor de kosten van een kleppenreparatie kun je heel veel 5W40 gebruiken voordat je het prijsverschil hebt 'opgebruikt'. Overigens denk ik zelf dat die gaatjes kunnen verstoppen door inwendige vervuiling van de motor (ongunstige gebruiksomstandigheden). Door een reiniger aan de motorolie toe te voegen zou je zo'n verstopping weg kunnen krijgen (dat advies heb ik eens gehad). Mijn C5 heeft nu 168.000 km zonder klepstoterproblemen gelopen en er zit 10W40 in, mijn garage ziet het probleem niet zo.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
24 jul 2009 14:36 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 10w40 / deurklink
als de klepstoters kort na de start niet voldoende olie krijgen komen ze niet op druk, het gevolg is een probleem met de timing, wat de motor dan weer herkent als een storing. Hebje geen probleem met 10w40 dan moet je ook niet naar een probleem zoeken.
De HDi's zitten inmiddels standaard op 5W30, dacht ik, maar dat heeft ook te maken met het FaP.
De 1.8-16v en 2.0-16v hebben na verloop van tijd dezelfde klepstoters gekregen met minder gevoeligheden.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 jul 2009 16:23 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: 10w40 / deurklink
Gebruik in de 2.0 ltr inderdaad een volsynthetische olie. Af fabriek wordt de C5 gevuld met 5W30. Mijn ervaring is dat de 2.0 ltr. daar inderdaad het beste op loopt. Voorkom het gebruik van een semi-synthetische olie. Gebruik bijvoorbeeld Total 5W30, Shell 5W30 of Valvoline SynPower 5W30, met specificaties voor EGR (Exhaust Gas Recirculation, ofwel uitlaatgas recirculatie). Dat voorkomt een hoop ellende, 10W40 is ongeschikt voor de C5.
|
24 jul 2009 20:19 |
|
 |
The_M
|
 Re: 10w40 / deurklink
5w30 staat zelf op de afdekplaat van mijn 2.0 16v met een stikker aangegeven.
Hoe werkt de verhouding precies eigenlijk? Ik heb begrepen hoe lager de eerste waarde, hoe dunner de olie, maar wat is de 30 of 40 in verschil?
|
25 jul 2009 23:28 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: 10w40 / deurklink
The_M schreef: 5w30 staat zelf op de afdekplaat van mijn 2.0 16v met een stikker aangegeven.
Hoe werkt de verhouding precies eigenlijk? Ik heb begrepen hoe lager de eerste waarde, hoe dunner de olie, maar wat is de 30 of 40 in verschil? http://nl.wikipedia.org/wiki/Multi-grade http://www.velocette.nl/olie.htm
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
25 jul 2009 23:32 |
|
 |
The_M
|
 Re: 10w40 / deurklink
aaaah!  Ik had werkelijk GEEN idee  maar je hoort ook zoveel mensen zeggen 5 wat 40.. waarmee je.. als het zo hoort, denkt aan watts.. wat me al erg vreemd leek 
|
25 jul 2009 23:35 |
|
 |
Koentje
C5club Fan
Geregistreerd: 14 feb 2009 18:04 Berichten: 66 Woonplaats: Aldeboarn (8495HM)
Auto: 2.0 16V Break Ligne Prestige
Opties: Clarion-CD changer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 9507
Productienummer: 10396
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 302000
Kleur: Gris Fulminator EYPC
Naar boven
|
 Re: 10w40 / deurklink
Zulke essentiele weetjes zouden eigenlijk moeten worden bijgebracht voor het behalen van de B- (of A-) theorie-examen. (Niet alleen bij C of D).
|
26 jul 2009 15:11 |
|
 |
The_M
|
 Re: 10w40 / deurklink
waarom..  mijn auto zegt zelf wat ik erin moet gooien, en anders staat het toch meestal wel in het boekje.. het zal de meeste mensen geen reet schelen hoe de logica is opgebouwd van een motorolie, en het laat je ook niet beter rijden denk ik zo..als je het wel weet. Althans.. toen ik net aan het rijden was dacht ik niet, goh.. wat rij ik ineens beter dan gisteravond 
|
26 jul 2009 15:23 |
|
 |
|