Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=492 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | MichielC5 [ 02 nov 2006 14:50 ] |
Berichttitel: | Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor |
Onlangs heb ik Citroen een mailtje gestuurd met wat vragen over de HPI motor. Ik vroeg ondermeer of de af en toe op "horror" verhalen lijkende berichten over de HPI motor kloppen en wat ik zou kunnen verwachten. Naïef? Misschien, maar ik was benieuwd naar de reactie en de redenen waarom de HPI motor uit het programma is gehaald. Zie hier de reactie: Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw e-mail. Wij hebben deze vraag vastgelegd onder referentienummer XXXXXXXX. Mijn collega's hebben uw schrijven behandeld en het volgende tegenbericht gestuurd: De HPI motor (direct ingespoten benzine motor) is een motor welke Citroen een tijd heeft gevoerd. Met de Nederlandse omstandigheden (kortere stukken rijden file verkeer, enz) kwam het voordeel van deze motor niet echt naar voren. de motor bleek niet zuiniger te zijn dan de 'gewone" 2.0 16V. Gezien het feit dat de HPI motor niet veel verkocht werd en de motor niet zuiniger was dan de 'gewone" 2.0 16V heeft Citroen besloten deze motor uit het gamma te halen. Wij hebben gekeken in de database, maar er staan voor dit chasisnummer (note MichielC5: mijn eigen C5 chasisnummer dus) geen terugroepactie open. Wij raden het rijden van alleen maar veel korte stukjes af. En adviseren het gebruik van brandstoffen met reinigende werking zoals bv V-power en Exelcium. Tja, een mooi verhaal, toch? Ik ben overigens tot nu toe erg tevreden over mijn C5 met HPI motor, al trekt hij in de bergen niet zo heel goed. Mijn schoonvader heeft een C5 2.0 en die trok toch even wat sneller de berg op. Buiten dat trekt de HPI verder wel lekker snel op. In ieder geval sneller dan de 2.0 en de 2.0 diesel die ook in de familie rondrijden. En bij hogere snelheden vind ik hem best zuinig. Gelukkig hebben wij onder de leden een kundige Citroen dealer (waarvoor dank Oldenhage!) die mij prima op weg geholpen heeft met nuttige en bruikbare tips over de HPI en bij wie ik 18 november zeker even langs ga. |
Auteur: | Ronald [ 02 nov 2006 17:06 ] |
Berichttitel: | Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor |
Ik vind het maar een mooi stukje marketing kletskoek. De auto is niet zuinig genoeg voor Nederlandse rijomstandigheden zeggen ze. Alsof iedereen in Nederland dezelfde rijomstandigheden heeft en of die zo zouden afwijken van de ons omringende landen. Lariekoek. Voorts adviseren ze je om EN niet te veel korte ritten te rijden EN dure additieven te gebruiken. Ben je lekker mee. gr. Ronald |
Auteur: | MichielC5 [ 02 nov 2006 17:24 ] |
Berichttitel: | |
Eerlijk gezegd had ik niets anders verwacht dan een mooi stukje marketing. ![]() Desalniettemin, voorlopig ben ik tevreden met de C5. |
Auteur: | Menno [ 02 nov 2006 17:28 ] |
Berichttitel: | |
Zolang hij het inderdaad maar goed doet ![]() |
Auteur: | cieterman [ 25 apr 2009 21:19 ] |
Berichttitel: | Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor |
Ik heb 3 jaar en ca 50.000 km een HPI (nieuw aangeschaft) 2001 gehad. In 2004 ingeruild (zeer goed bod van de dealer) vanwege doorlopend kleine problemen die niets met de motor te maken hadden. Na vernieuwing van de EGR-klep heb ik geen problemen met de motor gehad. Hij was zuiniger (7,2 liter per 100 km) dan mijn huidige C5 break 2.0 I 16V (7,8 l/100km). Verder vond ik de motor een stuk mooier om te zien ook al merk je daar bij het rijden niets van. Als ze de HPI nog hadden dan had ik hem weer gekocht, afhankelijk van de meerprijs natuurlijk. posting.php?mode=reply&f=4&t=492# |
Auteur: | Ronald [ 25 apr 2009 21:50 ] |
Berichttitel: | Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor |
cieterman schreef: Ik heb 3 jaar en ca 50.000 km een HPI (nieuw aangeschaft) 2001 gehad. In 2004 ingeruild (zeer goed bod van de dealer) vanwege doorlopend kleine problemen die niets met de motor te maken hadden. Na vernieuwing van de EGR-klep heb ik geen problemen met de motor gehad. Hij was zuiniger (7,2 liter per 100 km) dan mijn huidige C5 break 2.0 I 16V (7,8 l/100km). Verder vond ik de motor een stuk mooier om te zien ook al merk je daar bij het rijden niets van. Als ze de HPI nog hadden dan had ik hem weer gekocht, afhankelijk van de meerprijs natuurlijk. posting.php?mode=reply&f=4&t=492# Waarvan acte. En welkom overigens. Een EGR-klep vervangen binnen 50K is nou niet echt ´regulier onderhoud´ overigens. Maar we hebben meer tevreden HPI rijders op het foum. gr. Ronald |
Auteur: | mrvroos [ 25 apr 2009 23:05 ] |
Berichttitel: | Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor |
Ronald schreef: [ ..... Maar we hebben meer tevreden HPI rijders op het forum gr. Ronald Zoals ik, bijvoorbeeld ... ![]() Het al dan niet zuinig(er) rijden hangt vooral af van het gebruik van "het voetje". Ik kan mij goed vinden in de waarnemingen en conclusies in het verslag van de praktijkproef in de net verschenen ANWB Kampioen. gr. Martin |
Auteur: | Hertogjan [ 26 apr 2009 23:43 ] |
Berichttitel: | Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor |
Mis ik nou iets? Ik zie in je profiel dat je Diesel rijdt , MichielC5....?? |
Auteur: | arendonk [ 27 apr 2009 07:56 ] |
Berichttitel: | Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor |
Initiele bericht is uit november 2006. HPI is inmiddels weg en een diesel is ervoor teruggekomen. |
Auteur: | jopie [ 27 apr 2009 10:36 ] |
Berichttitel: | Re: |
Menno schreef: Zolang hij het inderdaad maar goed doet ![]() helemaal mee eens Menno. Ik ben blij dat ik 'm kwijt ben. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |