Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Omdat ik wel eens wat kleine krassen in de lak gehad heb, en experimenten met lakstiften altijd tot lelijke kleurafwijkingen leden, heb ik bij de vorige meeting de specialist een krajse laten wegwerken. Zolang de kras maar niet door de kleurlaag heen is kunnen ze die wegwerken door te polijsten. Maar dan wordt ter plekke dus wel de lak dunner. Dat zou toch beter moeten kunnen door de kras eerst vol te zetten met blanke lak.
Ik heb dit weekend wat geexperimenteerd hiermee en heb de volgende aanpak gevonden die ik erg succesvol vind:
Maak de kras goed schoon met spiritus.
Gebruik de transparante blanke toplak uit het Citroen lakstift setje. Ga met het kwastje in de lengte door de kras en zet hem goed vol. na een paar seconden veeg je de lak ook weer in de lengte weg met keukenpapier. Veeg liever te vroeg dan te laat, want je wilt geen blanke lak achterlaten op de goede lak.
Als de kras goed vol zit en de rest van de lak weggeveegd wacht je even tot het enigzins doorg is (bv 1 minuut). Gebruik nu een zachte doek met scratch remover en polijst de kras zachtjes weg.
Indien nodig kun je dat nog een keer herhalen. Het resultaat vind ik zeer bevredigend. En met een professioenle polijstmachien kunne ze hem nog beter maken, zonder alle lak weg te poetsen.
Ik wil wel wat foto's posten, maar daar is het eigenlijk niet goed op te zien. En na het is de was zetten kon ik 2 weggewerkte krassen helemaal niet meer vinden!
Ik heb dit weekend wat geexperimenteerd hiermee en heb de volgende aanpak gevonden die ik erg succesvol vind:
Maak de kras goed schoon met spiritus.
Gebruik de transparante blanke toplak uit het Citroen lakstift setje. Ga met het kwastje in de lengte door de kras en zet hem goed vol. na een paar seconden veeg je de lak ook weer in de lengte weg met keukenpapier. Veeg liever te vroeg dan te laat, want je wilt geen blanke lak achterlaten op de goede lak.
Als de kras goed vol zit en de rest van de lak weggeveegd wacht je even tot het enigzins doorg is (bv 1 minuut). Gebruik nu een zachte doek met scratch remover en polijst de kras zachtjes weg.
Indien nodig kun je dat nog een keer herhalen. Het resultaat vind ik zeer bevredigend. En met een professioenle polijstmachien kunne ze hem nog beter maken, zonder alle lak weg te poetsen.
Ik wil wel wat foto's posten, maar daar is het eigenlijk niet goed op te zien. En na het is de was zetten kon ik 2 weggewerkte krassen helemaal niet meer vinden!
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
V.I.P.


Berichten: 330
Lid geworden op: 07 nov 2006 21:34
Auto: C5 Berline 1.6HDiF Ligne
Opties: Trekhaak en spatlappen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10656
Productienummer: 10098
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209978
Kleur: Bleu Mauritius
Locatie: Duivendrecht
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Voordeel van spiritusis dat het helemaal verdampt en redelijk goed ontvet. Mar er zijn vast betere middelen (bij autospuiterijen gebruiken ze volgens mij een vluchtig organisch oplosmiddel)
Maar waar de tip in essentie om gaat is dat je niet met een kleurlakstift moet lopen aanstippen, maar in plaats daarvan de transparante laklaag weer opvullen voor een onzichtbaar resultaat. De meeste krassen zijn nl. niet door en door.
Maar waar de tip in essentie om gaat is dat je niet met een kleurlakstift moet lopen aanstippen, maar in plaats daarvan de transparante laklaag weer opvullen voor een onzichtbaar resultaat. De meeste krassen zijn nl. niet door en door.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Citroën Specialist & Sponsor


Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
We hebben er dus een professional bij op de zomercheckmeeting...exroosje schreef:Omdat ik wel eens wat kleine krassen in de lak gehad heb, en experimenten met lakstiften altijd tot lelijke kleurafwijkingen leden, heb ik bij de vorige meeting de specialist een krajse laten wegwerken. Zolang de kras maar niet door de kleurlaag heen is kunnen ze die wegwerken door te polijsten. Maar dan wordt ter plekke dus wel de lak dunner. Dat zou toch beter moeten kunnen door de kras eerst vol te zetten met blanke lak.
Ik heb dit weekend wat geexperimenteerd hiermee en heb de volgende aanpak gevonden die ik erg succesvol vind:
Maak de kras goed schoon met spiritus.
Gebruik de transparante blanke toplak uit het Citroen lakstift setje. Ga met het kwastje in de lengte door de kras en zet hem goed vol. na een paar seconden veeg je de lak ook weer in de lengte weg met keukenpapier. Veeg liever te vroeg dan te laat, want je wilt geen blanke lak achterlaten op de goede lak.
Als de kras goed vol zit en de rest van de lak weggeveegd wacht je even tot het enigzins doorg is (bv 1 minuut). Gebruik nu een zachte doek met scratch remover en polijst de kras zachtjes weg.
Indien nodig kun je dat nog een keer herhalen. Het resultaat vind ik zeer bevredigend. En met een professioenle polijstmachien kunne ze hem nog beter maken, zonder alle lak weg te poetsen.
Ik wil wel wat foto's posten, maar daar is het eigenlijk niet goed op te zien. En na het is de was zetten kon ik 2 weggewerkte krassen helemaal niet meer vinden!
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Hier zijn de foto's van een 2-tal verwijderingsacties afgelopen weekend van krasjes in de dakrand. Waarschijnlijk langs een struik oid gereden.

Kras1

En vrijwel weg

Kras 2

En ook (vrijwel) weg
Kras1
En vrijwel weg
Kras 2
En ook (vrijwel) weg
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 