Auteur |
Bericht |
dre1
|
 Stotteren C5
Hallo Ik ben sinds 2 maanden in het bezit van een C5 1.8 ligne prestige uit 2001 op lpg g3 met 151000 km op de teller. Het is een geweldige auto maar hij stottert op benzine en op lpg in de lage toeren en hij slaat ook wel eens af. Ik heb er veel over gelezen maar ik weet nu helemaal niet waar ik het eerst moet zoeken om het op te lossen. Ongeveer 6000 km terug heeft de vorige eigenaar de volgende reparaties uit laten voeren:Uitgebreide diagnose gesteld ivm stotteren van de motor, zowel op benzine als op gas. Zekering in bsi vervangen, motorbedrading gecontroleerd op losse contacten, smoorklephuis gereinigd, Lpg verdamper gecontroleerd op inwendige lekkage, cilinderlektest uitgevoerd, en ander type bougies gemonteerd. Het probleem is waarschijnlijk weg geweest want toen ik hem kocht liep hij prima. Maar nu lijkt het of het steeds erger wordt. Ik heb de auto zonder garantie gekocht omdat de prijs voor mij zeer interessant was. Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft of heeft iemand goede tips, alvast bedankt voor jullie reactie.
|
23 apr 2009 17:55 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Stotteren C5
En is dat dan bij koude of warme motor of beide?
|
23 apr 2009 19:30 |
|
 |
dre1
|
 Re: Stotteren C5
dat is zowel bij koude als bij warme motor
|
23 apr 2009 19:34 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Stotteren C5
Ja ik vroeg dat omdat ik ooit eens een wagen op gas heb gehad die stotterde alleen bij koude motor. Dat bleek de verdamper te zijn. Maar bij jou is het dus koud en warm, en ook nog beide brandstoffen. Vreemd. Misschien kun je eens teruggaan naar die garage die de boel destijds in orde had gemaakt? Misschien kunnen zij je een voorstel aan de hand doen. En anders hoop ik dat er wat meer mensen hier reageren die er wat meer verstand van hebben dan ik (als ik?)
|
23 apr 2009 21:42 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Stotteren C5
Dan ik...
Het lijkt brandstofonafhankelijk te zijn... Bougies? Ontsteking?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
23 apr 2009 21:43 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Stotteren C5
Dat is de pest ja, het kan zoveel zijn. Ik zat ook al te denken aan veeeeel te dikke olie, waar de klepstoters last van hebben. Maar dat is meer een 2 liter probleem.
|
23 apr 2009 21:58 |
|
 |
Dirck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 apr 2008 15:08 Berichten: 225 Woonplaats: Hoofddorp
Auto: break 2,0 exclusive
Opties: veel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10042
Productienummer: 10336
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 146000
Kleur: KPUD ( Bleu ??)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Stotteren C5
De mijne heeft dat ook af en toe, tot twee maal toe was het een slechte dealergemonteerde Bosch bougie, doordat de isolator niet zo best (meer) is is de vonk veel zwakker. Ik heb nu NGK LFR5B bougies gekocht, kijken of het daar mee verdwijnt. http://www.ngk.de/index.php?id=3436&pd=3437&t=pkwzuendkerzen&lmf=CITROEN&h=CITROEN&m=C5
|
23 apr 2009 22:00 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: Stotteren C5
ben je misschien andere gas/benzine gaan tanken?
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
23 apr 2009 23:09 |
|
 |
dre1
|
 Re: Stotteren C5
Leuk dat er in zo'n korte tijd zoveel reacties komen,ik had gezegd dat het probleem ook bij een warme motor voorkomt maar dat is wel aanzienlijk minder. Ik ga toch eerst proberen om andere bougies er in te zetten misschien dat dat helpt
|
23 apr 2009 23:46 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: Stotteren C5
ik zou sowieso voor de NGK bougies gaan, en anders misschien je bobine, ik weet niet of die bij jou C5 al eens vervangen is, maar die schijnen ook gevoelig te zijn, maar dat moet je met een Lexia computer wel kunnen zien bij de dealer.
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
23 apr 2009 23:53 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Stotteren C5
Een motor die op lpg loopt is gevoeliger voor ontsteking(sproblemen) dan wanneer hij op benzine loopt, bougies kunnen van invloed zijn.
Ik heb zowel een Xantia 2.0i 16V als een XM 2.0i 16V (beide eenzelfde motor) gehad op lpg. Die hadden beide last van af en toe heel kort inhouden en bij 1.000 rpm of minder af te slaan. Omdat het euvel in de ontsteking werd gezocht zijn de bougies (bij beide auto's) en later de bobine (Xantia) vervangen, maar het euvel bleef. Na veel zoeken bleek de MAP-sensor (meet de hoeveelheid inlaatlucht en is een parameter voor o.a. de injectiecomputer) niet goed te werken. Door de motordiagnose uit te lezen kwam dit aan het licht. Na vervanging MAP-sensor waren de problemen weg. Omdat het om de hoeveelheid inlaatlucht gaat, heb je er zowel op lpg (iets meer) als op benzine (iets minder) last van.
Succes met zoeken
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
24 apr 2009 10:59 |
|
 |
dre1
|
 Re: Stotteren C5
Hallo inmiddels de computer uit laten lezen en hij gaf de melding dat de egr niet goed werkt en de map sensor ook niet in orde is, ik heb de egr klep er af gehaald maar deze is helemaal schoon, ik heb tijdens draaiende motor de stekker eruit gehaald en er mee rond gereden maar er veranderd niets.is dit normaal??? ook heb ik een andere map sensor geplaatst maar het probleem blijft. binnenkort moet hij gekeurd worden en dan komen er andere bougies in. maar dat van die egr klep snap ik niet met de stekker eruit gebeurt er niets, iemand een idee?
|
10 mei 2009 11:00 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: Stotteren C5
Kijk hier even: viewtopic.php?f=5&t=3571Vervang de bougies door exemplaren van het merk NGK (zie voor type bovenstaande topic). Vervang de motorolie inclusief filter door een volsyntheet (Total, Shell of Valvoline 5 W30). Vervuilde olie of verkeerde olie (bijv. 10 W 40) is van invloed op het gedrag van de hydraulische klepstoters, waardoor gestotter kan ontstaan. Probeer vervolgens de reset procedure van het brandstof benzine mengsel (Vraagbaak C5 - Olving, pag. 83, of zie topic hierboven) Voer eerst de reset procedure uit bij rijden op benzine. Tank voortaan RON 98 i.p.v. RON 95, de C5 loopt er beter op doordat de pingelsensor minder vaak hoeft in te grijpen (en is op RON 98 iets zuiniger). Rij een een paar dagen op benzine om uit te sluiten of het gestotter aan het LPG systeem ligt. Als de C5 vervolgens op benzine stottervrij is, de resetprocedure eventueel herhalen op LPG. De bobines kunnen inderdaad ook de boosdoener zijn. Het gestotter kan ook door de injectoren van het lpg systeem veroorzaakt worden (bij niet-Vialle systemen)
|
10 mei 2009 12:43 |
|
 |
dre1
|
 Re: Stotteren C5
Inmiddels is de C5 naar de garage geweest (Geen Citroen dealer) en heeft probleemloos een nieuwe apk gekregen.Er zitten inmiddels nieuwe ngk bougies in en nieuwe olie 5w40 en hij is uitgelezen en gaf geen enkele storing meer aan, maar het probleem blijft wie heeft er nog tips want ik weet het zo langzamerhand niet meer en het kost allemaal een hoop geld.Ik hoop dat er iemand is met de gouden tip!!!!!??
|
20 mei 2009 21:39 |
|
 |
Dirck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 apr 2008 15:08 Berichten: 225 Woonplaats: Hoofddorp
Auto: break 2,0 exclusive
Opties: veel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10042
Productienummer: 10336
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 146000
Kleur: KPUD ( Bleu ??)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Stotteren C5
Bij mijn c5 bleek uiteindelijk de kwaal in een vervuilde katalysator te liggen. Vaak even inhouden, alsof de gasstromen in de war raakten en een heel langzaam toenemend vermogensverlies. Op slot zat er geen gang meer in, Ontsteking zo ongeveer vervangen, bobine, ngk bougies, mapsensor. Eigenlijk werkte niets. Uiteindelijk keken we naar de Kat, toen bleek dat er zoveel druk in het flexibele deel van de uitlaat opgebouwd werd, dat het katalysatordeel helemaal omhoog kwam. De lexia gaf inderdaad eigenlijk nooit iets aan, tot de laatste keer: veroudering katalysator, dat geloofden we aanvankelijk niet, maar helaas was het hem wel. Laat er eens naar kijken, misschien is er iets te voelen aan de hoeveelheid uitlaatgas, als het wat zwakjes is, weet je waar je moet zoeken. Overigens zei JO, dat dit wel moeilijk is,gewoon is het al niet zo sterk. Maar een opgepropte doek op het eind van de uitlaat zou moeten resulteren in een benauwde reactie van de motor, toerental zakken en blazen. Misschien is het je opgevallen dat dat de inlaat meer geluid maakt? Of een andere klank ervan? 
|
20 mei 2009 22:12 |
|
 |
|