Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Stotteren ph1, 2 liter automaat https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=4437 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | DMul [ 09 maart 2009 22:00 ] |
Berichttitel: | Stotteren ph1, 2 liter automaat |
Goedenavond, Sinds een dikke twee weken ben ik in het trotse bezit van een 2.0 automaat uit '04 (121 dkm) . Nu valt het volgende mij op. Indien ik met een koude motor ongeveer 40-50km/u constant rijd - met weinig gasgeven - dan stottert de auto een beetje. Bij acceleren of wat hoger in toeren doet de auto dat niet. Als de motor warm is (na een paar minuten), dan stottert hij ook niet meer. Het betreffen hier overigens geen misfires of andere ellende in de motor en er treden ook geen foutmeldingen op. Ik heb ook niet het vermoeden dat eht in de automaat zit. Die doet het goed en soepel. Iemand een idee? Groeten, Dennis |
Auteur: | Ronald [ 09 maart 2009 22:27 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat |
DMul schreef: Goedenavond, Sinds een dikke twee weken ben ik in het trotse bezit van een 2.0 automaat uit '04 (121 dkm) . Nu valt het volgende mij op. Indien ik met een koude motor ongeveer 40-50km/u constant rijd - met weinig gasgeven - dan stottert de auto een beetje. Bij acceleren of wat hoger in toeren doet de auto dat niet. Als de motor warm is (na een paar minuten), dan stottert hij ook niet meer. Derde versnelling neem ik aan (of hoe noem je zoiets bij een automaat). Even manueel rijden in z´n twee of de sportstand van de bak even inschakelen, hoeft maar 1 of 2 km. Bij koud weer wil de bak wel eens net te hoog kiezen bij juist die rustige rijstijl in je woonwijk. Gr. Ronald |
Auteur: | Menno [ 09 maart 2009 22:32 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat |
Automaat wil met koud nog wel eens te snel naar een hogere versnelling doorschakelen, dat levert een wat nukkige motor op, ik wil nog wel eens voor handmatig kiezen bij koude motor, zoek maar eens, doen wel meer leden met een automaat, zie ook opmerking van Ronald. |
Auteur: | JHV [ 10 maart 2009 10:27 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat |
Ik herken ook het gedrag van de automaat, wil met 50 -60 wel eens naar de 4 schakelen. En heel snel terug dus. En schrik niet, dan ook nog eens een melding "storing automatische versnellingsbak". De oplossing om kort in de "S" stand te rijden , of manueel schakelen, werkt dan prima. Overigens is dit niet iets wat de bak wel eens wil doen, maar een programma van deze bak. Bij koude motor is de programmatuur erop gericht zo snel mogelijk de olie op te warmen. En blijkbaar is vroeger opschakelen en en niet de "lock-up" dan verwarmender. Johan |
Auteur: | alzheimer [ 10 maart 2009 11:13 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat |
iedereen wijst naar de automaat, maar zou dit er niet mee te maken kunnen hebben ? |
Auteur: | DMul [ 10 maart 2009 13:38 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat |
Hallo heren, Bedankt voor de reacties tot nu toe. Geruststellend dat er anderen zijn die dit herkennen. De oplossing (wat meer toeren maken en daardoor de motor wat sneller opwarmen) klinkt bekend in de oren. Maar de oorzaak... die ligt dus vermoedelijk niet bij de bak, maar vermoedelijk aan verkeerde informatie (sensor / motortemperatuur / benodigde brandstof) die wordt doorgegeven. In klassieke termen.. je zou wat meer moeten choken. Eens? Dennis ps. Altzheimer.... Er zitten nieuwe bougies in en op de cruisecontrol gaat alles prima. Gaat echt om koude motor, lage toeren , lage snelheid en weinig gasgeven. |
Auteur: | JHV [ 10 maart 2009 14:58 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat |
Nee, niet mee eens. De schakelmomenten van de bak wordt bepaald door allerlei sensoren en de verwerking daarvan. Daar zit een handelschema achter. Ik bedoel dus bij bepaalde informatie hoort een bepaalde oplossing. Bij koude motor, wanneer je net gestart hebt en bent gaan rijden, is de bak zo geprogrameerd om zo snel mogelijk wat op te warmen. Daar kun je dus zelf weinig aan doen dmv choken oid, het is gewoon een gegeven van de auto. Een ervaring was dat de automatische bak het bij lage toeren schakelen niet deed wanneer ik de auto starte en dan 1 a 2 minuten bezig was de ramen schoon te krabben. Blijkbaar was er dan al genoeg warmte ontwikkled. De "groene" manier, eerst ramen schoonmaken en dan starten en direct wegrijden, zorgde dus voor dat vroege schakelen. Bij dichtgevroeren ramen uiteraard ![]() Johan |
Auteur: | DMul [ 10 maart 2009 15:26 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat |
Okee. Dan gaat het dus niet om het opwarmen van de motor, maar om de automaatbak(olie)? |
Auteur: | JHV [ 10 maart 2009 15:52 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat |
Ik denk beide. Maar daarvoor weet ik te weinig van allerlei sensoren die het schakelprogramma beinvloeden. Johan |
Auteur: | joopbos [ 21 maart 2009 23:03 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat |
Wellicht handig om hier even te kijken? Komt me bekend voor.... Bij mij (handbak 2.0 ltr) was het vervangen van de bougies door exemplaren van NGK de oplossing. Daarna brandstof-lucht mengsel opnieuw 'inleren'. Zie: viewtopic.php?f=5&t=3571 Succes, ben benieuwd wat de oorzaak is |
Auteur: | Duck [ 21 maart 2009 23:38 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat |
DMul schreef: Okee. Dan gaat het dus niet om het opwarmen van de motor, maar om de automaatbak(olie)? raar profiel heb je trouwens ![]() morgenc5 je heb hem toch al? |
Auteur: | DMul [ 22 maart 2009 12:45 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat |
Woeha. "MorgenC5" in het profiel dateert inderdaad uit pre-C5 tijden. De C5 is inderdaad al een tijdje in bezit ![]() Het "stotteren", voor zover je het zo kunt noemen is niet echt erg te noemen. Maar gezien de resterende garantie-tijd, ben ik nu scherp op alles wat ik opmerk tijdens het rijden. Ik ga wel aan de slag met die reset-actie die in de link van Joop-Bos staat beschreven. Groet, Dennis |
Auteur: | Koentje [ 04 apr 2009 13:11 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat |
Citaat: De "groene" manier, eerst ramen schoonmaken en dan starten en direct wegrijden, zorgde dus voor dat vroege schakelen. Bij dichtgevroeren ramen uiteraard ![]() Johan Heb ik wel eens gedaan. En dan je auto niet willen starten. Nee altijd eerst auto starten (Diesel al helemaal) en dan krabben. Kan alleen maar ruiten krabwerk schelen. ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |