Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Hoe te starten met starthulp???? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=3901 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | JHV [ 21 dec 2008 18:29 ] |
Berichttitel: | Hoe te starten met starthulp???? |
Naar aanleiding van een probleem op problemcar, en niet duidelijk kunnen vinden op het forum, vroeg ik me eigenlijk af hoe je voor een andere auto starthulp kan zijn. Op problemcar stond de waarschuwing dat je niet zomaar meer even accu's kunt verbinden door startkabels aan te sluiten en los te halen. Advies was om motor startauto te laten draaien en van de startauto de dimlichten aan te doen. Dit naar aanleiding van een doorgebrande ECU van een startauto. Onze dames zitten vol met elektronica en sensoren. Mijn vraag is dus: hoe te handelen wanneer je starthulp wil zijn met een C5??? Bij onze oude Saviem wist ik het wel: de +startauto op de +niet startende auto, en dan de - in dezelfde volgorde. En nu bij de C5????? En de volgende vaag is natuurlijk: hoe en in welke volgorde wanneer de C5 niet wil starten en je starthulp nodig hebt? Johan |
Auteur: | jpiek [ 21 dec 2008 18:38 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe te starten met starthulp???? |
A] Dan bel ik de ANWB wel.... B] Daarvoor bel ik zeker de ANWB, hun risico.... nb; beide gevallen nog nooit voor handen gehad... |
Auteur: | Klussie [ 21 dec 2008 18:58 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe te starten met starthulp???? |
Volgens het instructieboekje kan je gewoon een andere auto als starthulp gebruiken. Aansprakelijkheid ligt bij Citroen dan toch? |
Auteur: | Roman [ 21 dec 2008 19:10 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe te starten met starthulp???? |
Klussie schreef: Aansprakelijkheid ligt bij Citroen dan toch? oja??? zou het maar niet uittesten vrees ik.... ![]() |
Auteur: | JHV [ 21 dec 2008 19:36 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe te starten met starthulp???? |
Tot nu aan toe halen jullie het niveau van wat ik kon vinden op problemcar ![]() ![]() Johan |
Auteur: | Ronald [ 21 dec 2008 19:41 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe te starten met starthulp???? |
Heb geholpen, ben geholpen. Business as usual. gr. Ronald |
Auteur: | Klussie [ 21 dec 2008 19:57 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe te starten met starthulp???? |
JHV schreef: Tot nu aan toe halen jullie het niveau van wat ik kon vinden op problemcar ![]() ![]() Johan Zegt wie? ![]() ![]() |
Auteur: | Harm [ 21 dec 2008 20:29 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe te starten met starthulp???? |
Met mijn vorige C5 ben ik 2x door de buurman geholpen. Draaiende motor van de BMW van zijn schoonzoon, plus op plus, en hoppakee.... Geen electronische storingen. Waarom ook? ca. 12-13 Volt blijft toch gewoon ca. 12-13 Volt? Of het nou uit de eigen accu komt of uit een vreemde accu... |
Auteur: | EW [ 21 dec 2008 21:17 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe te starten met starthulp???? |
Inderdaad: volgens mij moet het gewoon kunnen. Sterker nog: Met een benzine-C5 kun je makkelijk starthulp geven aan een Volkswagen TDI (okee: toegegeven: het kwam me wel op een storing uitlaatgas te staan, maargoed, ik rijd op LPG en dan zou ik volgens sommigen af en toe zo'n storing moeten hebben). |
Auteur: | henkie HDI [ 21 dec 2008 21:19 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe te starten met starthulp???? |
Ik heb ooit starthulp gegeven aan een oudere Renault Master bus (diesel). Bij mij geen centje pijn. |
Auteur: | Harm [ 21 dec 2008 21:29 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe te starten met starthulp???? |
Wat je met een starthulp doet is niet anders dan de accu (van je eigen limo, of van het andere voertuig) tijdelijk vervangen, zonder onderbreking... En dat op een punt waar alle regelingen en beveiligingen op de stroom en spanning nog gepasseerd moeten worden voor ze in de gevoelige electronica ( ![]() |
Auteur: | alzheimer [ 21 dec 2008 23:11 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe te starten met starthulp???? |
http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... tentid=806 |
Auteur: | JHV [ 21 dec 2008 23:57 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe te starten met starthulp???? |
oke klussie 1 - 1, strijdbijl begraven? ![]() Dank voor dat AMT stukje, nu snap ik teminste het verhaal over het gevaar van piekspanning. Op een ander forum werd er zenuwachtig gedaan over starten met andere auto en moderne auto's. Op deze manier, aanzetten stroomverbruiker, durf ik het gewoon ook wel weer als het echt nodig is. Johan |
Auteur: | jpiek [ 22 dec 2008 00:24 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe te starten met starthulp???? |
Complete uitleg : Citaat: Vraag: Wilt u nog eens uit de doeken doen hoe hulpstartkabels moeten worden gebruikt. Het gaat vooral om de volgorde van aansluiten en losnemen. Antwoord: Als een accu zover leeg is dat de motor niet gestart kan worden, kunnen startkabels uitkomst bieden. Maar ga eerst na of de lege accu bevroren is. Als dat zo is, moet deze worden ontdooid in een warme ruimte. Het aansluiten van startkabels gaat als volgt: - Zet de motor af; - Zet alle stroomverbruikers uit; - Verbind de pluspolen van beide accu’s met elkaar, zorg dat de klemmen goed houvast hebben; - Sluit de tweede kabel aan op de minpool van de volle accu; - Verbind het andere eind van de tweede kabel met een metalen deel van de motor of de transmissie van de auto met de lege accu, dus niet met de minpool van de lege accu. Een mogelijke slechte massaverbinding wordt op deze manier omzeild. Start vervolgens de motor van de auto met de volle accu. Geef een beetje gas zodat de motor versneld stationair draait. Probeer daarna de motor van de auto met de lege accu te starten. Als dat lukt, laat dan ook deze motor versneld stationair draaien. Wacht daarna nog enkele minuten met het losmaken van de startkabels Zo neemt u de startkabels weer los: - Schakel bij de auto met de lege accu de achterruitverwarming en de kachelventilator in (dat voorkomt een spanningspiek). Let op: zet niet de koplampen aan. De spanningspiek die door het loskoppelen van de startkabels kan ontstaan, kan het doorbranden van de lampen veroorzaken. - Maak eerst de startkabels los van de massaverbindingen - Maak daarna de startkabels los van de pluspolen. |
Auteur: | EvilTwin [ 22 dec 2008 00:28 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe te starten met starthulp???? |
Harm van Beek schreef: Waarom ook? ca. 12-13 Volt blijft toch gewoon ca. 12-13 Volt? Of het nou uit de eigen accu komt of uit een vreemde accu... 't is bij een draaiende motor wel ietsje meer, ~14V vandaar dat je eigenlijk een beetje gas moet geven, de uitleg via jpiek klopt goed en wel hierom... Citaat: Wat je met een starthulp doet is niet anders dan de accu (van je eigen limo, of van het andere voertuig) tijdelijk vervangen, zonder onderbreking... Op zich waar maar dit is nooit handig geweest. Ik heb vaak genoeg anderen doorgestart, maar dat doe ik altijd met mijn eigen motor draaiend: 1 Je hebt net dat beetje extra spanning van een draaiende motor nodig, vooral als de accu echt plat is. 2 De start-kabels hebben een behoorlijke weerstand (waarover dus spanning verloren gaat) evenals de accu zelf 3 met een dikke Diesel accu een klein autootje starten...wellicht, maar andersom? Heb je de motor lopend dan boeit de grootte van de accu's niet meer. 4 Je eigen accu en die van de draaiende auto helpen evenzeer de pieken op te vangen (dus ik zet nooit andere stroomverbruikers aan op de platte auto) 5 Als je eigen motor blijft draaien dan weet je zeker dat je ook weer weg komt na het helpen ![]() 6 Je hebt licht van je eigen koplampen. ![]() Overigens "gevoelige" elektronica zit al 40jaar in auto's...dus dat is echt niet iets van de laatste paar jaar. Ik moet het afkloppen maar ik heb zelf nog nooit hulp nodig gehad; morgen wellicht als ik met de Xm op stap moet ![]() Hulp gegeven, daarentegen, vaak genoeg waaronder een Sm en een Jag V8 en die hebben een flinke bak stroom nodig om überhaupt rond te gaan ![]() |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |