Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Vergrendeling achterbank https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=3311 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | rvds [ 25 aug 2008 20:32 ] |
Berichttitel: | Vergrendeling achterbank |
Mijn achterbank (aan bijrijders zijde) laat zich niet meer vergrendelen. Om een of andere reden is deze vergrendeld voordat de rugleuning in zijn normale positie was en dus "leunt" de achterbank met deze vergrendeling tegen het oog waar die eigenlijk achter had moeten zitten. Ik krijg hem met geen mogelijkheid ontgrendeld. Iemand een hint? Volgens van Gompel moest er een nieuwe unit in voor 60 Euro. Wellicht kan iemand me die besparen met een goede hint. Txs, Rocco |
Auteur: | Koenra [ 25 aug 2008 21:32 ] |
Berichttitel: | Re: Vergrendeling achterbank |
Heb ik ook gehad. Binnenwerk van de vergrendeling gebroken. Het is een beetje een klus om hem er uit te peuteren, er moet een stukje bekleding van de rugleuning los om er bij te kunnen. Als je hem er uit hebt kan je proberen of er nog leven in zit (en als er een nieuwe in moet, moet de oude er toch uit, dus het is geen extra moeite). Koen |
Auteur: | frank65 [ 29 aug 2008 10:12 ] |
Berichttitel: | Re: Vergrendeling achterbank |
![]() Misschien nog goedkoper en minder werk. |
Auteur: | Koenra [ 29 aug 2008 11:45 ] |
Berichttitel: | Re: Vergrendeling achterbank |
Nou Frank, ruil jij je C5 in als de asbak vol is? ![]() Vervangen van de rugleuning lijkt me meer werk, en een leuning vinden zonder kleurverschil is waarschijnlijk ook niet eenvoudig. Ik had de klus van het mechanisme in ongeveer een half uur geklaard. |
Auteur: | rvds [ 29 aug 2008 18:40 ] |
Berichttitel: | Re: Vergrendeling achterbank |
Koenra, Nog tips hoe ik erbij kan komen? |
Auteur: | Oldenhage [ 29 aug 2008 20:31 ] |
Berichttitel: | Re: Vergrendeling achterbank |
Eigenlijk wijst het voor zich, ik denk als je even kijkt en voelt, dat je al ziet hoe de bekleding los moet halen. |
Auteur: | staircase [ 16 jan 2012 11:31 ] |
Berichttitel: | Re: Vergrendeling achterbank |
Mijn vergrendeling bleef dus ook geblokkeerd zodat de leuning niet meer vastgezet kon worden. Door bovenstaande aanwijzingen begonnen met voelen en kijken. Als je dit nog nooit gedaan hebt is het lastig een begin te maken met het loshalen van de bekleding. In principe kun je de achterzijde van de leuning laten zitten al is het wel gemakkelijk bij het loshalen van het mechanisme. De truc is de bekleding aan de zijkant los te halen en vanaf hier kun je het mechanisme er, na 2 x Torx 40 schroeven losdraaien, naar boven toe uitfriemelen. Bij mij kwam het geheel er hierna in onderdelen uit. Twee losse veertjes, twee pallen, een beugeltje, bevestigingsplaat, een stukje rubber en een plasticschacht met de bediening. Dat was even puzzelen en vooral dat laatste balpenveertje is heel apart. Bij dit in elkaar zetten de bevestingsschroeven tijdelijk aanbrengen en als het geheel weer in de plasticschacht zit kunnen deze weer verwijderd worden. De oorzaak is mij niet duidelijk geworden al verdenk ik de veer die de vergrendelpal in bedwang houdt van losschieten. Heb geen foto's gemaakt, dit komt blijkbaar ook niet veel voor, maar had hulp van de vergrendeling aan de andere zijde. Je kunt niet alles goed zien maar wel wat de bovenzijde van hoofdpal is en hierna wordt een en ander wel duidelijk. Een nieuwe unit kan altijd nog. Bij elkaar toch binnen het uur weer een werkende vergrendeling. |
Auteur: | willy4 [ 16 jan 2012 11:35 ] |
Berichttitel: | Re: Vergrendeling achterbank |
![]() |
Auteur: | Peebee [ 16 jan 2012 16:02 ] |
Berichttitel: | Re: Vergrendeling achterbank |
Vooral dat laatste zinnetje is belangrijk: "... een werkende vergrendeling. " ![]() |
Auteur: | Harm Jan [ 19 jan 2012 21:37 ] |
Berichttitel: | Re: Vergrendeling achterbank |
Bij mij hielp vooralsnog het goed insprayen met WD40 (van het metaal, niet de bekleding ![]() |
Auteur: | staircase [ 20 jan 2012 00:41 ] |
Berichttitel: | Re: Vergrendeling achterbank |
Bij mij lag er echt van alles los. De connectie tussen de schacht en het metalen mechanisme is een soort klik-verbinding en als deze om de een of andere reden loslaat heb je dus veel losse onderdelen als je de Torx eenmaal losgedraaid hebt. Dat losdraaien is nodig om het mechanisme eruit te krijgen. Ik ben grootgebruiker van siliconen- en Teflon-spray tijdens mijn werk en daar profiteren de auto en motor van mee. Die tip hier gescoord omtrent het inspuiten van de veiligheidsgordel had ik graag een aantal jaren eerder gehad! O ja, WD 40 is zwaar overgewaardeerd als smeermiddel en zag er tot voor kort geen echt nuttige functie voor. Het heeft echter een paar prettige eigenschappen die je niet zou verwachten. Zo is er de vochtverdrijvende functie die helpt bij benzinemotorstartproblemen, is het niet giftig zodat het in de voedselindustrie gebruikt mag worden en je kunt er mee kunt reinigen. Vlekken op touchscreens krijg je er mooi mee af. Smerende eigenschappen zijn heel matig, gewone siliconenspray doet het beter, maar als kruipolie werkt het weer goed. Kortom ook hier staat een bus. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |