Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Auteur |
Bericht |
Citroënnetje
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15 Berichten: 1617 Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Naar boven
|
 Ben ik de enige........?
.......die afgelopen vakantie in de bergen het bijzonder storend vond dat zijn combinatie 110pk Hdi break met een vouwwagen van +/- 600 kilo geen moeite had om op constante snelheid een berg op te rijden, maar geen 'power' over had om snelheid te vermeerderen.
En dat was lastig omdat er wel steeds langzamere weggebruikers steeds vlak voor je gingen inhalen en zodoende bij mij de snelheid eruit haalde......
Is dat alleen bij mij of is het een euvel van een zwakker gemotoriseerde auto?
_________________ Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
|
01 aug 2008 13:18 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Ben ik de enige........?
maakte je wel genoeg toeren? (2500>)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
01 aug 2008 13:21 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Ben ik de enige........?
ik heb dat probleem niet met de Vouwwagen..
|
01 aug 2008 13:23 |
|
 |
Citroënnetje
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15 Berichten: 1617 Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Naar boven
|
 Re: Ben ik de enige........?
Ik schakelde wel (manueel) terug naar de 3e trap. Dan zat ik tussen de 2500 en 3000. Maar dan was versnellen op zich nog niet echt ter sprake.
Maar volgens mij is het grootste deel van haar vermogen al beschikbaar vanaf 1700 rpm.
_________________ Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
|
01 aug 2008 13:25 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Ben ik de enige........?
oeps zie het nu pas, jij hebt een automaat.... 
|
01 aug 2008 13:28 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Ben ik de enige........?
Citroennetje schreef: Ik schakelde wel (manueel) terug naar de 3e trap. Dan zat ik tussen de 2500 en 3000. Maar dan was versnellen op zich nog niet echt ter sprake.
Maar volgens mij is het grootste deel van haar vermogen al beschikbaar vanaf 1700 rpm. Nee, vermogen gaat lineair met het toerental en is maximaal ergens tussen de 4000 en 5000 rpm (ben niet eviltwin die dat uit zijn hoofd weet). Het maximale koppel is al wel vanaf ca. 1700 rpm vrijwel beschikbaar. Vermogen is toerental maal koppel. En om te kunnen versnellen en klimmen heb je vermogen nodig! Dus moet de auto in dat geval "gewoon" op toeren gejaagd worden. En ik geloof graag dat je dan soms echt ruim boven de 3000 rpm zult moeten komen.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
01 aug 2008 17:53 |
|
 |
martijn v o
|
 Re: Ben ik de enige........?
Ja en de handrem eraf he 
|
01 aug 2008 18:18 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Ben ik de enige........?
Ga er voor het gemak maar vanuit dat je 1,5x keer zo veel vermogen nodig hebt als zonder sleurbak om de berg op te komen, en dat je dus 1,5x zo veel toeren moet maken. Mensen hebben vaak niet door hoe veel extra vermogen er nodig is om bergop te komen: Voor een auto+bakkie van 2000kg bij 36km/h (10m/s) 5% stijgingspercentage al 10kW extra! (~13,6pk méér) V=10m/s, 5% = 0,5m/s -> 10kW V=20m/s, 5% = 1m/s -> 20kW V=30m/s, 5% = 1,5m/s -> 30kW harder stijgend: V=10m/s, 10% = 1m/s -> 20kW V=20m/s, 10% = 2m/s -> 40kW V=30m/s, 10% = 3m/s -> 60kW maw 100km/h bergop haal je niet Normaal rijdend op het vlak kost bij 100km/h nog geen 20kW, om dit in perspectief te plaatsen. Rijden dus tussen 3000 en 4500tpm bergop (dan heb je wel 60kW of meer), idem bergaf (om je remmen te sparen) NB de 2.0Hdi haalt bij 2000tpm iets meer dan de helft van z'n maximale vermogen, maar je zit wel op hoogte en zelfs een turbomotor heeft last van de ijle lucht  Bij 1700tpm in de bergen heb je nog niet een 30% van het max (80kW) beschikbaar. Probeer het ook eens met de bak in sport, wellicht dat hij dan wat verder doortrekt en eerder terugschakelt. BTW de enige manier om echt snel een berg op te komen is met een V6 handbak in 2, dan heb je gewoon meer dan 120kW; no problemo 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
01 aug 2008 19:40 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Ben ik de enige........?
dat bedoelde ik: ik ben niet eviltwin Maargoed, je moet gewoon net zolang terugschakelen tot de auto wel wil optrekken. Of gewoon een kickdown geven....
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
01 aug 2008 22:18 |
|
 |
Citroënnetje
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15 Berichten: 1617 Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Naar boven
|
 Re: Ben ik de enige........?
Het gekke was dus dat ik dat wel wilde, maar dat de electronica het weer overnam en mij niet in zijn 1 wilde laten rijden, terwijl ik in zijn 2 rond de 2000 rpm bleef hangen. In vrijwel alle gevallen is en automaat fijner...... vrijwel dus.... 
_________________ Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
|
04 aug 2008 16:26 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Ben ik de enige........?
Ik herken dat probleem met onze C5 HDI automaat Break zeer zeker niet. We zijn op vakantie geweest met een knaus van een 1200kg aan de trekhaak. Op de Bundesbaan in Duitsland en in Zwitserland had ik genoeg over om door te trekken en te versnellen. Had hem wel in de "S" stand staan. Behalve op vlakke wegen, dan reed ik met 90 a 95 in de 4. Met gas geven schakelde hij dan terug naar de 3 en hield snelheid vast. Het viel me juist op dat ik op hellingen van 6% nog gewoon kon versnellen om effe een vrachtauto in te halen. Bij 70 dan willen versnellen betekende dat hij naar z'n twee schakelde, en dan snel weer naar de 3. En dat dan bij een 2500 a 2700 toeren. Misschien is je vouwwagen te licht  . Dat met de 1e versnelling herken ik wel. De truuk was om dan even iets langer het rempedaal in te drukken, en dan manueel terug te schakelen naar de 1. Op die manier kon ik dus echte hellingen van oa 12% prima nemen. De eerste paar keer nam de elektronica het idd over, eigenwijs ding En idd in de sportstand, ik heb nauwelijks anders in de bergen gereden. Zowel stijgen als dalen een hele verbetering tov zonder S stand. Johan
|
05 aug 2008 16:31 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Ben ik de enige........?
Tsja, zelfs zonder aanhangsel en met een V6 is het gewoon geen feest in de bergen, zo´n automaat (BVA4). Niet dat ik het anders wel een feest vind, maar dat daargelaten. misschien is een V6 nog wel wat vervelender dan de wat minder vermogende motoren want die gaat bij 45-50 (op vlakke weg) al naar 4. Vooral haarspeldbochten berg op is waardeloos in de normale automaatstand. Voor de automaat bedacht heeft dat tie toch 1 of 2 trapjes terug moet ben je al je momentum al kwijt. Dit gecombineerd met de niet bepaald kleine draaicirkel van de C5 is het nou niet bepaald vlot rijden. Ook bergaf wordt er bij een klein stukje niet zo steil naar beneden gelijk weer maximaal opgeschakeld. De ´S´ stand van de automaat helpt dan inderdaad redelijk, later opschakelen en vroeger terugschakelen. Het fijnste is toch om VOOR de helling (op of af) zelf de juiste versnelling te kiezen, zoals we het allemaal geleerd hebben, daar kan geen ´fuzzy logic´ tegenop. Wat betreft het niet terug kunnen schakelen naar 1 handmatig, ook daar is de electronica debet aan. Als je 1 km harder rijdt dan geprogrammeerd staat als maximale snelheid voor terugschakelen dan weigert de zaak. Als je dat met een handbak doet dan is de marge een stuk groter. Goed het geeft even een klap op de koppeling en wat gegier van hoge toeren, maar het ding doet tenminste wat je wilt. Ik snap nog steeds niet wat mensen zien in een automaat. Automaten zijn als pubers: traag, lui, duur, gemakzuchtig, niet wakker te krijgen en de energie die je erin steekt wordt maar voor een gedeelte nuttig gebruikt. Als de mens bedoeld is om met een automaat te rijden zouden we maar één been hebben. Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
06 aug 2008 01:14 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Ben ik de enige........?
Aaaah, Jij bent zo iemand die van "sportief" schakelen houdt. Nou ik heb nooit begrepen wat er bij gebruik op de openbare weg zo fijn en zo sportief aan is, ik ben heel blij met mijn automaat, en de volgende wordt ook weer een automaat, dat weet ik nu al. Als de techniek van een automaat voor jou te ingewikkeld is, wil dat niet zeggen dat zo'n bak niet geschikt zou zijn voor andere C5 rijders. Ik moet nog wel eens een auto huren, en als er dan geen automaat beschikbaar is, vervloek ik elke kilometer. O ja, voordat je denkt dat ik niet kan schakelen, ondanks mijn leeftijd race ik nog diverse keren per jaar met een Z4M op het Guadix circuit in Spanje, want dat is de enige plek waar een schakelbak thuis hoort! 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
06 aug 2008 07:42 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Ben ik de enige........?
Mijn ex met de 2.2HDI met BVA4 was heerlijk in de bergen (Vogezen, Pyreneeën): altijd op tijd op- en afschakelen en zelfs bijtijds op de motor kunnen afremmen. Dus Ronald, ik denk dat je je V6 met BVA4 gewoon lui hebt gemaakt 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
06 aug 2008 07:52 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Ben ik de enige........?
Mannen, zullen we geen discussie starten over wel/niet nut/zin etc van automaat of handbak. Het item gaat over de automatische bak. Aangezien ik dezelfde uitvoering heb als Citroentje, ben ik verder dus ook nieuwsgierig naar ervaringen. Ik ben dus ook zeer tevreden over de automaat bij de 20HDI 110pk. Dezelfde wegen in Zwitserland heb ik ook gereden met een andere auto met automaat. En met schakel auto's. Ook met de Xantia 2.1TD, (getuned naar 130pk) Oke het was een GMautomaat uit 1978. Die automaat kon je bij wijze van spreken nog schakelen met het gaspedaal. Daar zat idd tijd tussen het schakelen en die zocht wel eens het goede moment om een eigen lijn te gaan/willen volgen(net een puber ) Dat gevoel heb ik bij de C5 niet gehad. Wat me wel opviel was dat bij het handmatig terug van 2 naar 1 willen schakelen, de elektronica het 1 of 2 keer overnam. Om het daarna wel uit handen te geven. Het lerende van de bak?????? Ik rij nu even tussen door een leenauto van het schadeherstel bedrijf. Een golf met schakelbak. Rijdt niet echt verkeerd, het kan altijd minder. Maar doe mij maar de automaat van de C5. Wanneer ik een tijdje rustig rij gaat die zelfs al met een 53/55km/u in de 3 rijden. In de stad dus! Soms zou ik de schakelmomenten idd wel eens zelf willen kiezen. De S biedt bij het meer effe willen scheuren de oplossing. En constant een langere periode 45 of 75 moeten rijden, dan schakel ik snel even handmatig op. Teminste als de motor dat dan wil, 1400 toeren en een hogere versnelling is wel eens een kritiek punt.
Ik ben het dan ook niet met ronald eens dat het geen feest is in de bergen met een automatische 4 bak van de C5 HDI 110pk. Ook in de snelle haarspeld bochten voor bv Kandersteg ben ik tevreden over de bak. Het even denken voor te schakelen is kort. Teminste in de S en /of manueel. OOk zonder caravan reed ik in de bergen in de S stand. En bij het dalen en de eigenzinnige elektronica die dan verhinderd van 2 naar 1 te willen, mijn ervaring was dat even iets langer het rempedaal aanraken de oplossing is/was. Dan bleef hij gewoon in de 1 staan ipv snel naar de 2 te schakelen. Of erger, niet eens uit de twee willen. Ging dan wel in situaties tot een 30 a 35 km/u en snel dalen/haarspeldbochten. Johan
|
06 aug 2008 10:18 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|