Auteur |
Bericht |
mobieldick
C5club Newbie
Geregistreerd: 23 jun 2006 13:53 Berichten: 10
Naar boven
|
carterverwarming
Na een koude start wanneer ik met een constante snelheid rij, zie ik het verbruik langzaam zakken van ca.10L naar 7L benzine per 100 km. Met warme carterolie is dus een besparing mogelijk. Iemand een idee of carterverwarming ooit leverbaar is geweest, bv op de modellen voor Scandinavië? Zou dat achteraf nog in te bouwen zijn? Met de huidige benzineprijzen kunnen alle beetjes helpen. Ik klap de spiegels wel eens in op de snelweg (als het erg rustig is op de weg)
|
22 jun 2008 22:42 |
|
|
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
Re: carterverwarming
Hoe wil je de olie verwarmen ? Kost ook weer energie....
Btw al aan Cuirsecontrol gedacht, bespaart vast meer dan het inklappen van spiegels tijdens het rijden. Wat volgens mij ook niet eens toegestaan is...
_________________ Johan
|
22 jun 2008 22:53 |
|
|
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: carterverwarming
was daar de multigrade olie niet voor uitgevonden ?
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
22 jun 2008 23:02 |
|
|
THEFXR
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03 Berichten: 590 Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255.000
Kleur: groen
Naar boven
|
Re: carterverwarming
Met ingeklapte spiegels rijden is illegaal en verboden, vind het ook onzinnig, als je de auto financieel niet meer kan rijden,moet je op zoek naar iets anders. p.s. ik rijd op LPG en kijk nergens naar, vind dat ie zelfs te langzaam is, als ik het gaspedaal krom trap
|
23 jun 2008 00:26 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: carterverwarming
Jongens, de simpelste oplossing is al jaren voor handen, gewoon niet rijden. De een na beste is een webasto in je auto inbouwen. Start de auto altijd met een warme motor en begint het besparen(op de brandstof teminste) gelijk al. http://www.autowereld.com/specials/wint ... verwarminghttp://www.parkingheater.com/nl-be/http://www.hekbv.nl/webasto.htmEn met spiegels inklappen maak je inderdaad een betere stroomlijn van/voor je auto. Naast dat het wettelijk niet is toegestaan, vind ik het persoonlijk nogal overeen komen met het inklappen van je hersenkwabben. Wat je niet ziet is er ook niet! Deze reactie staat natuurlijk los van het feit dat brandstof besparen zeker geen verkeerde zaak is. Ik zou maar eens beginnen met je snelheid te verlagen van 120 naar 100, en dan ook nog de cruise control erop. Let maar eens op je verbruiksmeter hoeveel dat scheelt. Of ga achter een vrachtauto in de slipstream rijden. Ik haalde een verbruik van 4,2 liter op 100 km! Had geen haast bij het uitproberen wanneer de auto hoeveel gebruikt. Ben dat gaan doen om een bewuste keus/afweging te kunnen maken voor snelheid/verbruik. Uiteraard in relatie met snelheid. Het is best leuk om eens te zien bij welke snelheid je auto hoeveel verbruikt. En waar je dus simpel kan bezuinigen. Heb dat ook gedaan met de caravan achter de auto. Binnen de grenzen van veilig weggedrag uitproberen of 80, 85, 90, 95 de zuinigste snelheid is. Om dan een bewuste keus te maken. Oja, en gebruik altijd 5 w 40 olie. De 5 W heeft een mooie dunne samenstelling vanaf de start. Johan
|
23 jun 2008 09:13 |
|
|
mobieldick
C5club Newbie
Geregistreerd: 23 jun 2006 13:53 Berichten: 10
Naar boven
|
Re: carterverwarming
Natuurlijk gebruik ik de cruisecontrole en ja ik weet dat inklappen van de spiegels niet mag maar midden in de nacht op een Duitse autobaan zonder ander verkeer is de binnenspiegel goed genoeg en bij een onverhoopte inhaalmanoeuvre zijn ze ook zo weer uit geklapt. Het gaat om het verbruik bij koude motor. In Finland waar ik vroeger wel eens kwam hebben veel auto's carterverwarming. Bij parkeermeters is via een snoertje vanuit de gril de verwarming aan te sluiten. Trouwens, kijk bij rijden op de cruisecontrole eens op de verbruiksmeter hoe het brandstofverbruik toch nog varieert en probeer het dan eens zelf met de rechtervoet. Wedden dat je zelf het verbruik stabieler kan houden. Alleen houd de cruisecontrole het veel langer vol.
|
23 jun 2008 22:43 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: carterverwarming
Webasto geen goed idee dan? Johan
|
24 jun 2008 13:04 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: carterverwarming
Tja in Finland heb je ook iets andere winters dan hier normaal zijn!
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
24 jun 2008 19:28 |
|
|
Nodri
|
Re: carterverwarming
Een webasto is een ideale oplossing, ware het niet dat een webasto ook benzine / diesel verbruikt bij het opwarmen We hebben ze zelf in onze sloepen en ze stoken dus op diesel om het koelwater te verwarmen wat wordt rondgepompt in de auto! Het verbruik is heel laag maar het is er wel! Wat je zou kunnen doen is een ribbuiskachel onder je motorblok leggen als je de auto parkeert, maar dan moet je wel een garage oid hebben. Op de parkeerplek kan dit nogal een pijnlijke ervaring worden als je de afrekening weer krijgt van het energiebedrijf. Een carterverwarming op 12V blijft een utopie, die bestaat er gewoon niet omdat je accu leeg zal zijn voordat je de auto weer start. Op 220V krijg je later de rekening gepresenteerd, en een andere optie is benzine/diesel of gas maar daar moet ook weer voor betaald worden. Ik denk dat de beste optie is om gewoon de auto te starten en rustig weg te rijden en te wachten totdat de motor warm is. Vraag ook eens een garage / dealer naar een "snelle" thermostaat. Dit is een thermostaat die de motor sneller laat opwarmen, persoonlijk denk ik dat dat de beste oplossing is voor dit probleem.
|
24 jun 2008 19:39 |
|
|
GSven
|
Re: carterverwarming
Op nachttarief valt het misschien nog mee
|
29 jun 2008 17:52 |
|
|
Pim
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2008 11:42 Berichten: 124 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 Break 2.0i 16V LP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09579
Productienummer: 0082
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: GRIS ALUMINIUM
Naar boven
|
Re: carterverwarming
Het ziet er pauper uit, maar is toch focking briljant!
|
29 jun 2008 20:28 |
|
|
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
Re: carterverwarming
de enige plaats in Nederland zonder baldadige jeugd ?
_________________ Johan
|
29 jun 2008 23:10 |
|
|
Pim
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2008 11:42 Berichten: 124 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 Break 2.0i 16V LP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09579
Productienummer: 0082
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: GRIS ALUMINIUM
Naar boven
|
Re: carterverwarming
Is dat geen wit kenteken op de auto die langsrijdt? Vast geen nl dus!
|
29 jun 2008 23:47 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: carterverwarming
Aansluiten op je CV installatie? dat lijkt me nog het goedkoopst.
Iets voor een (heel) handige dhz
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
30 jun 2008 11:19 |
|
|
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
Re: carterverwarming
Kan, maar dan met bv een warmtewisselaar.
Probleem wat je tegenkomt is dat je of in het gesloten circuit van de CV moet rommelen of in die van de koelvloeistof van de auto. In beide gevallen vergroot je die en moet je tijdelijk vloeistof bijvullen, niet handig denk ik...
_________________ Johan
|
30 jun 2008 23:05 |
|
|
|