De technische levensduur van de distributieriem
Auteur |
Bericht |
Willem van Zeijl
|
 De technische levensduur van de distributieriem
Volgens het boekje hoort bij normale bedrijfsomstandigheden de distributieriem elke 160000 km te worden vervangen
Nu heeft de vorige eigenaar van mijn C5 bij tellerstand 86366 km de distributieriem al laten vervangen wat volgens het boekje bij zware gebruiksomstandigheden elke 80000 km zou moeten plaatsvinden.
Daar was en is geen sprake van, we maken normaal gebruik van de auto. De teller staat nu inmiddels op 160000 km, die 2e riem zit er dus al 73634 km om
Vraag: kan ik daar nog 86366 km bij optellen om tot die technische levensduur van 160000 km te komen voordat ik hem laat vervangen of zal ik nu maar vast een afspraak maken?
Als ik het boekje moet geloven zou deze uitgaand van de huidige situatie in het uiterste geval bij tellerstand 246366 km worden vervangen.
|
04 mei 2008 17:55 |
|
 |
THEFXR
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03 Berichten: 591 Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: De technische levensduur van de ditstributieriem
ik zou nu geen afspraak maken, maar de riem wel laten controleren bij 120.000 verder. misschien verkoop je hem wel, voordat die stand ooit bereikt wordt.  zou je je profiel wat verder willen invullen,zodat we weten in welke c5 je rijd?
|
04 mei 2008 20:23 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: De technische levensduur van de ditstributieriem
welkom willem
heel moeilijk te zeggen omdat ik zie of je een ph 1 of 2 heb en wat voor blok erin zit
bij een ph2 1.6 hdi hoeft namelijk de DB pas bij 240.000 gedaan te worden
dus dat scheelt best veel per auto en blok
dus even wat meer info graag
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
04 mei 2008 21:47 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: De technische levensduur van de ditstributieriem
Willem van Zeijl schreef: Volgens het boekje hoort bij normale bedrijfsomstandigheden de distributieriem elke 160000 km te worden vervangen
Nu heeft de vorige eigenaar van mijn C5 bij tellerstand 86366 km de distributieriem al laten vervangen wat volgens het boekje bij zware gebruiksomstandigheden elke 80000 km zou moeten plaatsvinden.
meestal is de levenduur van en riem xxx duizend km of x jaar, misschien was de riem bij 86000 vervangen ivm de leetijd en niet het aantal km ?
_________________ Johan
|
04 mei 2008 22:33 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: De technische levensduur van de ditstributieriem
Bij een HDi kun je normaal gesproken idd uitgaan van 160K , dus ik zie zelf geen noodzaak om de DB bij 80K te vervangen , misschien is dit gedaan vanwege andere oorzaak ??
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
05 mei 2008 08:40 |
|
 |
Willem van Zeijl
|
 Re: De technische levensduur van de ditstributieriem
Bedankt voor de vlotte reacties alvast Ik zal kijken hoe ik mijn profiel beter kan maken De C5 is een break uit 2001 met 2.0i 16 V motor
Hij bevalt verder best, heeft flink wat bergruimte en er staat nu ruim 160000 op de teller Als ik die resultaten van overige C5 rijders zie kunnen daar met gemak nog 160000 bij
Het is een leasebak geweest die ik kocht met ongeveer 102000 km op de teller, De gehele historie is bekend vandaar dat ik precies weet water er mee gedaan is, het olieverbruik is momenteel ongeveer een halve liter op 15000 km, als er niet netjes mee omgegaan zou zijn was dat wel meer naar mijn idee.
|
05 mei 2008 23:16 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: De technische levensduur van de distributieriem
Dat is een benzine motor , .... die moet de DB verwisselen op elke 120.000km 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
06 mei 2008 08:43 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
 Re: De technische levensduur van de distributieriem
Menno schreef: Dat is een benzine motor , .... die moet de DB verwisselen op elke 120.000km  Juist of om de 10 jaar, hangt er maar net vanaf En na 10 jaar is de db riem ook echt op, incl spanrollen, heb dit gemerkt bij vorige citroen!
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
06 mei 2008 11:21 |
|
 |
Willem van Zeijl
|
 Re: De technische levensduur van de distributieriem
Allemaal bedankt, hoewel in het boekje 160000 km staat voor die distributieriem bij normale omstqandigheden en ik hier toch 120000 km van jullie lees lijkt het me verstandig niet tot het uiterste te gaan en ook maar aan de veilige kant te blijven zitten omdat de distributieriem bij 80000 al is vervangen ( onder leasebakomstandigheden ) en de teller nu op 162000 staat hou ik hem er in tot 200000, en kan er dus nog 38000 km mee vooruit.
|
07 mei 2008 12:46 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: De technische levensduur van de distributieriem
Vreemd hoor dat zoiets in het boekje staat , weet je zeker dat dit bij de benzine variant genoemd wordt , enkel de HDi is namelijk om de 160.000km 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
07 mei 2008 17:23 |
|
 |
Willem van Zeijl
|
 Re: De technische levensduur van de distributieriem
Die info heb ik uit 't garantie- en onderhoudsboekje uit 2001 waar die bonnen in zitten welke je uit moet scheuren bij elke beurt. Achterop die bonnen staat voor de distributieriem
bij normale gebruiksomstandigheden Alle motoren en jumper HDi elke 120000 km overige HDi motoren elke 160000 km ( Xara coupe VTS 2.0i 16v 167 pk elke 80000 km )
Bij zware gebruiksomstandigheden Benzine ( behalve C5) TDi en jumper HDi elke 90000 km C5 Benzine en indirect ingespoten diesel elke 80000 km HDi elke 120000 km ( Xara Coupe VTS 2.0i 16v 167 pk elke 60000 km )
|
07 mei 2008 23:36 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: De technische levensduur van de distributieriem
Willem van Zeijl schreef: Alle motoren en jumper HDi elke 120000 km overige HDi motoren elke 160000 km ( Xara coupe VTS 2.0i 16v 167 pk elke 80000 km )
Ehh, dus 120.000 km 
_________________ Johan
|
07 mei 2008 23:51 |
|
 |
Willem van Zeijl
|
 Re: De technische levensduur van de distributieriem
Tsja, vergissen is menselijk zie ik nou ook. Vergiste me met die HDi Bedankt, we houden het op 120000 km
|
08 mei 2008 11:15 |
|
 |
TonK
C5club Fan
Geregistreerd: 01 jun 2006 00:00 Berichten: 96 Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs
Naar boven
|
 Re: De technische levensduur van de distributieriem
De distributieriem moet, volgens het boekje, bij benzinemotoren inderdaad bij 120.000Km worden vervangen maar let wel op. De coulance regeling van Citoen stopt bij 6 jaar voor deze riem. Ze gaan er bij Citroen dus kennelijk van uit dat je ten minste 20.000Km per jaar rijd.
Voor de mensen die dat niet halen en toch 120.000Km blijven rijden met de riem betekend dat dus dat na het 6e jaar alle kosten (en die zijn aanzienlijk) voor hen persoonlijk zijn omdat Citroen ondanks de 120.000Km norm geen cent meer bijdraagt na 6 jaar. Dit zou een reden kunnen zijn om de 120.00Km toch niet vol te maken omdat je het idee hebt dat Citroen enige verantwoordelijkheid neemt voor die norm.
Er zijn Citroen dealers die hun klanten adviseren om na 6 jaar toch maar te vervangen omdat de gevolgkosten veel hoger zijn dan de vervangkosten. Helaas is er geen éénduidige richtlijn waar iedereen zich aan kan houden. Het is wel erg kort door de bocht, van Citroen, om een vervangingsnorm uit te geven en vervolgens alle verantwoordelijkheid op de klant af te wentelen.
Zijn er overigens mensen die een C5 uit 2000 rijden waar de distributieriem nog niet is vervangen? Zo ja hoeveel Km is er dan nu met de auto gereden?
|
08 mei 2008 16:40 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
 Re: De technische levensduur van de distributieriem
TonK schreef:
Zijn er overigens mensen die een C5 uit 2000 rijden waar de distributieriem nog niet is vervangen? Zo ja hoeveel Km is er dan nu met de auto gereden? C5 is toch pas sinds 2001?!?
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
08 mei 2008 21:11 |
|
 |
|