Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Afgebroken tap verwijderen 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Afgebroken tap verwijderen
Nou, ik heb ook weer wat.

Tijdje geleden alweer een eerste verstuiverpakking, die koperen ring, moeten vervangen. Dat was al een probleem, want bij het weer vastzetten van de bout die de verstuiver vast zet ging de schroefdraad in de kop aan gort. Dat kon ik oplossen door er een helicoil in te zetten.

Ditzelfde met die schroefdraad gebeurde nu ook weer. En ik zit echt niet als een gek die bout vast te draaien, met de momentsleutel op de minimum waarde van 27N ingesteld en heel voorzichtig aandraaien kwam er niet de gewenste klik edoch voelde draaiendeweg ik steeds minder weerstand.

Het lijkt wel of dat aluminium van de kop broos wordt in de loop van de jaren. :(

Ik was er al op voorbereid en pakte het doosje met de helicoils er bij, gat opboren met de juiste maat boor, getapt en een helicoil er in proberen te draaien. Dit ging niet helemaal naar wens, het gat diende wat verder opgediept te worden want de coil ging er niet diep genoeg in. Na opdiepen opnieuw de tap er in gedraaid, beetje bij beetje en zonder te forceren.

Althans, dat was de bedoeling, maar uiteindelijk begon de tap steeds zwaarder te gaan, ik snap nu dat dit kwam doordat het gat nog niet diep genoeg was. Ik denk ik blijf doortappen tot het niet verder meer gaat, en voordat ik dat punt bereikte brak de tap af. :shock:

Het is gelukkig (of helaas) een geodkope tap, lijkt wel gietijzer. Geprobeerd hem aan het nog uitstekende restant met een moordenaartje los te krijgen. Maar nu steekt er niets meer bovenuit.

Da's mooi knudde dus, en ik schat zo in dat ik hier beter niet verder aan kan gaan lopen klooien. Want ik kan wel een boortje van 60 euros kopen en een goeie centerpons, maar het lijkt me stug dat ik zonder brokken die 2 cm keiharde tap er uit kan peuren.

Nu heb ik 2 keuzes, denk ik.

1 - Een kennis van een kennis die thuis aan auto's sleutelt en kundig is en een werkplaats heeft wil het wel proberen maar kan niet garanderen dat het tot een goed einde gaat komen.

2 - Een werkplaats die cilinderkoppen en andere motoronderdelen rectificeert wil het proberen en met een beetje mazzel gaat het hen wel lukken. Maar dan moet ik wel de kop gedemonteerd brengen.

En eigenlijk is er nog een derde keus, eerst de kennis een poging laten wagen en indien dat niet lukt de kop er uit en naar de professionele meneer brengen.

En ja, doordenkend zou een vierde mogelijkheid nog zijn om er meteen een nieuwe kop in te zetten. Kost met een beetje mazzel net zoveel als twee monteurs los laten op die tap zonder vooraf te weten of dat het gewenste resultaat van een tevreden snorrende madamme oplevert.

Wat denken de aanwezige ervaringsdeskundigen van deze situatie, wat goede raad is van harte welkom.

P.S., Kop er uit halen is denk ik geen probleem, heb al eens eerder een cilnderkop (heet dat ding waar de kleppen in zitten zo?) van een andere auto vervangen en dat ging wél zonder problemen. Zal vast een hele klus zijn maar zonder haast is dat te doen hier. Zou ik gelijk mooi de distributie weer eens vervangen en wat aan de olielekkage van de plastic kleppendeksel kunnen doen.


29 aug 2022 11:45
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Hm, da's jammer. Een andere kop scoren en die dan gelijk goed reviseren met gloeiers en al, lijkt me dan het eenvoudigste.


29 aug 2022 12:52
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Ja, is jammer, maar ach, met vallen en opstaan hou ik haar wel aan de praat uiteindelijk en daar gaat het toch om.

Als leek neig ik ook naar het vervangen van de kop. Wat is raadzaam, een 2dehansie en dan alles overzetten, of een kale nieuwe en alles overzetten?

Wat bedoel je precies met goed reviseren?
Kleppen inslijpen (heet dat zo?) kan ik wel. Klepgeleiders vervangen ook. Nieuwe pakkingen uiteraard. In geval van 2dehansie deze vlakken?

Is die kop er uit en er weer in een helse klus, of valt dat reuze mee?

*EDIT* Ik zie in de vraagbaak dat het vrij simpel is. Ben alleen een bietje bang voor het distributie-gedeelte. Bij deze auto nooit zelf gedaan en ik meen dat er wat speciale gereedschapjes nodig zijn. Of is het met een beetje handigheid ook zonder die speciale tools te klaren?


29 aug 2022 13:06
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Is ddat niet te doen met een paar paspennen of boortjes van de goede dikte?
Dat ging bij de 1.6 HDI perfect en onlangs bij de TU5JP4 ook.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


29 aug 2022 13:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Voor de zekerheid toch even de vraag: loont het nog wel om heel wat Euro's te investeren in een twintig jaar oude HDi?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


29 aug 2022 13:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
@jantje:
Dat is een wetenschap apart, en verschilt per motortype.
Een nieuwe nieuwe kop? Dan denk ik dat je beter een andere auto koopt?

Qua geld was deze auto al total loss toen je moest tanken. Zelfs ruitensproeiervloeistof zal het netaan lonend maken.
En geen euro6 dus praktisch onverkoopbaar.
Als je er lol in hebt, blijven rijden tot het ploft, want zo degelijk als deze worden ze niet meer gemaakt.


29 aug 2022 13:52
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Paspennen? Zijn dat van die soort van bussleutel met uiteinden die precies in de gleuven van de tap vallen.

Denk jij dat er boortjes zijn waarmee ik met een handboor voldoende materiaal weg kan krijgen om uiteindelijk de restantjes er uit te kunnen vissen? Ik heb superharde boortjes gezien die tegen de 70€ komen. Ik weet niet of dat de geschikte en benodigde kwaliteit/soort boor is of dat het ook voor minder kan.

En daarna vast ook het ietsje beschadigde gat opnieuw overmaats tappen en vullingen en/of heliocoils indraaien. Heliocoils gaan niet meer lukken indien gat nog ruimer wordt. Dan moet er iets anders gebruikt worden, Ik weet daar de naam niet van in het nederlands. Zijn soort van bussen met aan binnen- en buitenkant schroefdraad.


29 aug 2022 13:53
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Nou, als ik een zak geld zou hebben zou ik denk ik een jongere C5 aanschaffen, maar een nieuwe wagen komt er bij mij niet in. Dus zou sowieso weer een gebruikte worden. Ik kan er natuurlijk gif op innemen dat ook die wagen weer mankementen gaat vertonen. Maar bij mijn huidige wagen weet ik alvast wat er allemaal al aan gedaan is, da's bij een andere natuurlijk nog maar de vraag.

Ik heb ook al een heleboel opgeknapt aan deze wagen. En ik zie het nu niet zitten om voor een dingetje van niks onze relatie af te kappen. Ik kan toch een 2dehansie koppie reviseren en er in hangen. Dan is madamme weer als nieuw en ben ik een stuk minder kwijt als wanneer ik een in fatsoenlijke staat verkerende vergelijkbare bak aan zou schaffen. Een auto betaal ik ook alleen maar contant, afbetalingen voor een 2dehansie doe ik niet meer aan. De kans dat ik nog lang moet blijven betalen voor een wrak wat totalloss op de sloop terechtkomt is mij te groot.

Dus ja, ik kan op dit moment eigenlijk alleen maar aan repareren denken.

En ik geniet ook echt als ik in mijn al betaalde en zelf gerepareerde bakkie rond zweef tussen al die soms peperdure moderne koekblikkies.


29 aug 2022 14:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Jantje doelt op paspennen bij het wisselen van de D-riem, denk ik.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


29 aug 2022 14:03
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Nu je het zegt, dat denk ik nu ook ja.


29 aug 2022 14:08
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Klopt!

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


29 aug 2022 14:20
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Da's mooi dan, hoef ik dat gereedschap in alk geval niet te kopen, scheelt weer een slok op een borrel. :smt193


29 aug 2022 14:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Desgewenst kan ik in S.C. de nodige doc's opzoeken om de kop te wisselen en de D-riem te vervangen.
Waarschijnlijk kan dat dan komende zaterdag, laat maar even weten.
Je mailadres had ik eerder gekregen, is dat nog hetzelfde @escue......?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


29 aug 2022 14:28
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Er is gereedschap om een afgebroken tap eruit te kunnen draaien, zag het toevallig voorbij komen in een filmpje op TT of YouTube. Het is een soort busje welke in de groeven van de tap valt, er in slaan en eruit draaien, heb het nog niet eerder gezien, zal vanavond eens kijken op mijn laptop of ik het kan vinden.

Je monteert toch wel steeds nieuwe tapeinden, moeren, etc?
Dat spul is niet voor hergebruik bedoel.


29 aug 2022 15:08
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Heel graag JW, daar maak je me vast blij mee. Email is dezelfde.

C5HD110, dat gereedschap heb ik ook gezien en is op zich interessant. Echter, heb er een aantal bekeken op amazon en ondanks dat er daar setjes staan voor niet al te goedkope prijzen lees ik in de commentaren dat de meeste gevallen dat gereedschap kapot gaat, die tanden aan die bus breken af. En mijn tap zit goed vast. Men meldt dat het geen goede kwaliteit metaal is. Wat imo dan weer in houdt dat ik op zoek moet naar zo'n ding van topkwaliteit en de navenante prijs dien te betalen. Zonder er zeker van te zijn dat die investering tot het geenste resultaat leidt.

Maar ik zal eens kijken of ik ergens zo'n ding kan vinden en wat een goede kwaliteit sleutel los kost ipv een setje met maten die ik niet nodig heb. Zal waarschijnlijk op zoek moeten naar een gespecialiseerd auto-gereedschapsbedrijf. En geen flauw idee waar zoiets te vinden is.

En natuurlijk ook afwegen of de gok van zo'n investering de moeite waard is. Want als dat plan niet werkt moet ik alsnog iets anders doen, zoals de kop er uit en uit laten boren, of een andere kop er in zetten. En dan komen de kosten van die sleutel daar nog bovenop...

Nou, in eerste instantie heb ik het originele tapeind laten zitten, de bout kwam goed los. Probleem begon toen ik de bout weer probeerde vast te zetten, toen kwam de schroefdraad van het blok mee met het tapeind. Na het plaatsen van de helicoil wel een nieuw tapeind gebruikt.


29 aug 2022 15:51
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 98 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.