Auteur |
Bericht |
erhiemstra
|
 Radiateurdop Sist
Ik heb het volgende waargenomen. Na een lange rit sist de Radiateurdop... klopt dit? Ik moest ook vloeistof bijvullen.. hij is gisteren net naar de garage geweest, hier hebben ze het hele koelsysteem schoongemaakt en opnieuw gevuld. Na een rit van ± 80km trok ik de kap open en er was wat vloeistof ontsnapt via de dop! en er kwam een sissend geluid bij de vuldop weg! Volgens de garage, waarschijnlijk nog ontsnapte lucht wat nog in het systeem zit van het opnieuw bijvullen.
Iemand zoiets eerder meegemaakt?
P.S. de slangen naar de radiateur zijn soepel, zowel boven als onder, dit was voor het geheel verversen van het koelsysteem niet het geval..
|
15 jan 2008 21:23 |
|
 |
M. Kok
|
 Re: Radiateurdop Sist
Ik heb precies hetzelfde bij mijn auto. C Break Ligne Prestige 2.0 HDi uit 2002 211000 km op de teller.
De dop sist een beetje en er lijkt wat "spatwater" te zitten op de kunststof afdekplaat. Ook krijg ik regelmatig de melding op de display "koelvloeistof aanvullen" EN het wordje "STOP" in het dashboard.
Ik heb een paar maal de koelvloeistof aangevuld en braaf gewacht tot er bijna geen luchtbellen meer uit de vloeistof kwamen.
Als de bovengenoemde melingen op het scherm verschijnen verdwijnen deze na 1 a 2 minuten. Ook de koelwater- en olie-temperatuur meters geven normale waarden aan. De auto rijd perfect. De ene keer word de melding wel getoond, en dan de andere keer weer niet.
Ik denk dan maar dat mevrouw een beetje aandacht of zo wil. Karakter heette dat toch?
|
15 jan 2008 22:13 |
|
 |
Koenra
V.I.P.
Geregistreerd: 12 aug 2007 00:10 Berichten: 148 Woonplaats: Haarlem
Auto: C6 2.7 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Organummer: 10915
Productienummer: 30058
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 204000
Kleur: Bleu Mauritius KPKD
Naar boven
|
 Re: Radiateurdop Sist
Nivosensorenprobleem? Ik heb hetzelfde met het ruitensproeirenivo. Er kan echt geen druppel meer bij en zij blijft vragen. Dus wellicht sensor stuk of vervuild, maar ja, dan moet de bumper eraf. Kan het even mooi weer worden?
|
15 jan 2008 22:28 |
|
 |
erhiemstra
|
 Re: Radiateurdop Sist
Ik moest wel een liter bijvullen....
dus of de sensor kapot is vraag ik me af..
|
15 jan 2008 22:35 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Radiateurdop Sist
Normaal zou ik denken: of een thermostaat die de auto op klein circuit houdt met te hoge temperatuur (en uitkoken van koelvloeistof) tot gevolg of compressie op je koelsysteem.
Andere optie zou nog een verstopping ergens kunnen zijn.
maargoed, ik ben geen autotechnicus. Als je heel voorzichtig de dop eraf haalt na een lange rit bij warme motor (let op: heel voorzichtig, goede kans dat ie gaat spuiten met kokend koelwater!!!!!!!!!), borrelt ie dan?
En natuurlijk de vraag: wat is de km-stand?
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
15 jan 2008 22:42 |
|
 |
erhiemstra
|
 Re: Radiateurdop Sist
zodra ik nu de dop eraf haal.. is er bijna geen druk.. zou de koppakking lek zijn dan schiet de vloeistof tot het plafond.. dus dit lijkt gunstig..
kilometerstand 194.700 km bouwjaar 08-2003 koppakking vervangen bij 140.000 km
|
15 jan 2008 22:45 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Radiateurdop Sist
Op zich kan het zijn dat je een temperatuur boven kookpunt hebt in het koelcircuit. en dus overdruk en gesis.
Maar dat is bij draaiende motor?
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
15 jan 2008 22:52 |
|
 |
erhiemstra
|
 Re: Radiateurdop Sist
DIT HOOR JE ALS DE MOTOR UITSTAAT... TEMPERATUUR BLIJFT CONSTANT TIJDENS RIJDEN
|
15 jan 2008 22:56 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Radiateurdop Sist
Als het door compressie komt, zul je toch compressie moeten hebben tijdens het controleren.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
15 jan 2008 22:58 |
|
 |
Nodri
|
 Re: Radiateurdop Sist
Of geborrel in je expansie tankje of radiateur als de motor draait. Binnenkant van beide doppen zijn schoon of zit er bruin/grijze smurrie aan??
|
16 jan 2008 13:02 |
|
 |
erhiemstra
|
 Re: Radiateurdop Sist
erzit nu inderdaad wat smurrie roze/wit aan de radiateurdop.. wat houdt dit in?
|
16 jan 2008 17:51 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Radiateurdop Sist
Sludge, een van de verschijnselen van een lekke(nde) koppakking...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
16 jan 2008 17:53 |
|
 |
Nodri
|
 Re: Radiateurdop Sist
Er is waarschijnlijk olie (of nog steeds) in je koelwater gekomen door een vermoedelijke lekke koppaking! Oliedruk is hoger als waterdruk dus kan in het koelwater komen. Kijk ook even in het expansietankje, als daar ook wat sludge zit of het koelwater ziet en niet mee doorzichtig uit dan zou ik toch een bezoekje aan de dealer wagen!
|
16 jan 2008 18:57 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
 Re: Radiateurdop Sist
Is niet de typische HDI kwaal die hier in een ander draadje wordt besproken! HDI schijnt gevoelig te zijn voor kapotte koppakking. Bij de dealer hebben ze een zogenaamde snuffelaar, die hangen ze aan je uitlaat en kunnen zo doormiddel van een meting zien of de koppakking kapot is!
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
16 jan 2008 19:29 |
|
 |
erhiemstra
|
 Re: Radiateurdop Sist
Er is onlangs een meting gedaan... geen CO2 waargenomen.. Alle waardes waren normaal..
Kan het ook komen omdat ik gisteren 1 liter kraanwater heb bijgevuld. i.p.v. koelvloeistof?
|
16 jan 2008 19:33 |
|
 |
|